توسعه همکاری وزارت کار با سازمان بین‌المللی کار

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته با مدیر دپارتمان حکمرانی سازمان بین‌المللی کار دیدار و در خصوص توسعه همکاری های این وزارتخانه با (ILO) گفت‌وگو کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، سیاست‌های کلی وزارت کار از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بر مبنای بهره مندی و استفاده از تمامی ظرفیت های موجود، طرح ریزی شده و توسعه ارتباط با سازمان بین المللی کار در راستای تقویت روابط کار و تقویت چارچوب قوانین و مقررات حوزه کار را به دنبال خواهد داشت.

علی‌حسین رعیتی‌فرد با اشاره به نظام سه جانبه‌گرایی در مجامع مهم تصمیم‌گیری وزارت مردم، می‌گوید: شورای عالی کار، شورای عالی حفاظت فنی و شوراهای حل حل اختلاف ارکان مهم توسعه فضای حمایت از جوامع کارگری و کارفرمایی است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصل سه جانبه‌گرایی را یک اصل مسلم و پذیرفته شده برای مدیریت امور حوزه روابط کار برشمرده و معتقد است: بر همین اساس الحاق به مقاوله‌نامه ۱۴۴ مشاوره سه جانبه سازمان بین‌المللی کار با جدیت در حال پیگیری است و در مراحل پایانی بررسی آن در مجلس قرار دارد.

وی مذاکرات و پیمان‌های جمعی را که در فصل هفتم قانون کار ایران مورد اشاره قرار گرفته است، مصداق توجه به چانه‌زنی جمعی به عنوان یک اصل مهم در حوزه روابط کار برشمرده و اشاره می کند: تصویب چارچوب قرارداد کار دریایی با همکاری شرکای اجتماعی وزارت مردم جدیدترین اقدام در این زمینه است.

وی همچنین گفت: امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌های سازمان بین‌المللی کار (ILO) در راستای ارتقای ایمنی و به حداقل رساندن حوادث ناشی از کار استفاده کنیم.

آنطور که رعیتی فرد گفته: با تصویب لایحه مقاوله نامه بازرسی کار در مجلس امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های سازمان بین المللی کار  ( ILO) در راستای ارتقای ایمنی و به حداقل رساندن حوادث ناشی از کار استفاده کنیم.

اثرات مثبت ارتباط با سازمان بین‌المللی کار

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت کار می‌گوید: اتصال به شبکه جهانی دانش و فناوری و اتصال به شبکه جهانی همیاری‌های مالی بین‌المللی از جمله دستاوردهای تعامل با سازمان‌های بین‌المللی است.

حامد فروزان در مورد نحوه تعامل وزارت کار با سازمان‌ها و نهادهای بین المللی گفته است: تأثیر مثبت سازمان‌های بین المللی در کنترل بحران‌ها از یک سو و ظهور چالش‌هایی فراملی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی از سوی دیگر باعث شد تا الگوی تکثیر سازمان‌های بین المللی فراملی در حوزه‌های مشخصی نظیر کار، توسعه، تعاون، تأمین اجتماعی و … در دستور کار دولت‌ها قرار گیرد.

به گفته وی: این سازمان‌ها با وجود آنکه حاصل تصمیمات و توافقات بین دولت‌ها بودند اما در اثرگذاری بر همه دولتها به شکل یکسان عمل نکرده و به صورت متعارضی زمینه ساز فرصت‌ها و چالش‌های خاصی برای هر یک از دولت‌ها شدند.

وی معتقد است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال ۱۳۹۰ در راستای طرح کوچک‌سازی دولت، با ادغام سه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت تعاون تشکیل شد و از آن زمان به مرجعی برای سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرای سیاست‌های مرتبط با حوزه‌های کار، رفاه اجتماعی و تعاون شد. در همین راستا همکاری با سازمان‌های بین المللی در حوزه‌های مرتبط با کار، رفاه اجتماعی و تعاون نظیر سازمان بین المللی کار، اتحادیه بین المللی تعاون، اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی و کارگزاری‌های سازمان ملل متحد نظیر صندوق جمعیت، یونیسف و … از مسئولیت‌های بین المللی این وزارتخانه محسوب می‌شود.

آنطور که فروزان بیان داشت: تعامل میان وزارت کار با سازمان‌های بین المللی تخصصی زمینه ساز فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی برای این وزارتخانه شده است که از جمله آنها می‌توان به اتصال به شبکه جهانی دانش و فناوری در رابطه با حوزه‌های تخصصی و بهره مندی از دستاوردهای موفق این سازمان‌ها در مسائل داخلی، اتصال به شبکه جهانی مدیریت و اثرگذاری در رابطه با حوزه‌های تخصصی و معرفی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در صحنه جهانی و اتصال به شبکه جهانی همیاری‌های مالی بین المللی به ویژه در زمینه‌های حمایتگری اجتماعی اشاره کرد.

کد خبر: 49249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =