گیشه ورشکسته و کم رمق سینما در نوروز ۱۴۰۱

بسیاری از مسئولان به دنبال تنوع ژانری بسته نوروزی پیش بینی اقبال خوبی از سوی مخاطبان را داشتند؛ اما نگاهی به فروش گیشه سینما خبر از آمار چندان مطلوبی نمی‌دهد.

به گزارش آتیه آنلاین، کاهش آمار مبتلایان و درگذشتگان کرونا و افزایش ۱۰۰درصدی ظرفیت سالن های سینما پس از دوسال نوید این را میداد که بار دیگر صندلی سینماها پر خواهد شد، اما آنچه تاکنون پس از سه هفته در عمل رقم خورده، چندان امیدوارکننده نیست. از اواخر اسفند سال گذشته پس از بالا و پایین شدن‌های زیاد فهرست اکران نوروزی و حذف دو فیلم «لامینور» و «علفزار»، ۳فیلم «موقعیت مهدی»، «قدغن» و «گل به‌خودی» ۱۸اسفند به نمایش درآمدند و ۴فیلم «مرد بازنده»، «روز صفر»، «شادروان» و «سگ‌بند» با تأخیر و از ۲۵اسفند سال پیش روی پرده رفتند که حالا طبق آمار فروش فیلم‌های اکران نوروزی بر اساس اطلاعاتی که در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تا ساعت پایانی روز ۱۳ فروردین درج شده، ۳۳ میلیارد و ۴۳۴ میلیون تومان بوده است و بالغ بر ۸۴۰هزار نفر به تماشای آنها نشسته‌اند.

در این میان فیلم کمدی «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی که جایگزین یکی از دو فیلم حذفی شده بود، بشترین مخاطب را در اکران نوروزی داشته و تا پایان ۱۳ فروردین با ۳۴۵ هزار ۴۰۰ هزار بلیت به فروش حدود ۱۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان رسید.

اما دومین فیلم پرفروش و پرمخاطب اکران نوروزی که از تبلیغات بسیار خوبی در تلویزیون برخوردار بود، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر است. این فیلم دفاع مقدسی تا پایان تعطیلات حدود ۱۹۳ هزار و ۵۷۰ بلیت فروخت و رقم فروش خود را به بیش از ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رساند. سومین فیلم جدول فروش نوروزی کمدی «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی است که ۱۴۲هزار و ۴۷۲ بلیت فروخته و اندکی بیش از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا پایان تعطیلات فروش داشت.

فیلم پلیسی - امنیتی «روز صفر» هم به کارگردانی سعید ملکان که از دو سال قبل در نوبت اکران بود، در این نوبت راهی سینماها شد و تنها ۹۴ هزار و ۲۳۳ تماشاگر را تا پایان تعطیلات میزبانی کرد و به فروش سه میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان رسید.

فیلم تازه و پلیسی محمدحسین مهدویان با نام «مرد بازنده» نیز که در جشنواره فجر سال گذشته رونمایی شد، با وجود بازیگری جواد عزتی فقط ۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر را به سینماها کشاند و ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان تا پایان ۱۳ فروردین فروش کرد.

فیلمی که در رده ششم جدول فروش اکران نوروزی قرار می گیرد هم «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری است که در دسته فیلم‌های کودک و نوجوان قرار دارد و با ۱۰ هزار و ۱۳۷ بلیت تنها حدود ۳۷۳ میلیون تومان فروش کرد.

این افت مخاطب می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد از افزایش سفرهای نوروزی و عادت مخاطب به تماشای آنلاین گرفته تا بحث عدم تبلیغات مناسب و مهمتر از آن افزایش قیمت بلیت سینماها که به عنوان متغییرهایی اثرگذار در کاهش اقبال مردمی برای حضور در سالن های سینمایی اثرگذار بودند.

کد خبر: 49345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =