مشارکت اقتصادی ۲۵ میلیون نفری در کشور

شاخص‌های مرتبط با حوزه بازار کار به طور معمول ارتباط گسترده و به هم پیوسته‌ای را تداعی می‌کنند و در واقع همخوانی و تعادل داده‌های آماری مرتبط با بازار کار است که تعادل خروجی متناسب با شرایط اقتصادی، اشتغال و تولید را موجب می‌شود و در این بین نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های مهم بازار کار، اثرگذاری قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد تولید و اشتغال دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، در تعریف رسمی نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از مولفه های اثرگذار در شرایط اقتصاد، تولید و اشتغال آمده است که این داده اقتصادی به عنوان یکی از شاخص‌های عمده بازار کار نشان از میزان فعالیت و اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر جامعه و مشارکت آنها در امور تولید، خدمات و در مجموع فعالیت‌های اقتصادی است و به طور معمول دولت‌ها از این نرخ موجود در بازار کار در راستای سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی حوزه بازار کار و اشتغال استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار، نرخ این شاخص به متغیرهایی مانند جمعیت فعال و جمعیت در سن کار وابسته است.

مشارکت اقتصادی ۴۰.۴ درصد جمعیت در سن کار

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در زمستان ۱۴۰۰ نشان می دهد که ۴۰.۴ جمعیت در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند، به این معنی که در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند.

همچنین نتایج تازه‌ترین طرح آمارگیری نیروی کار در این فصل نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است و البته بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ۱۳۹۹) ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر بیانگر آن است که ۳۶.۶ درصد از جمعیت در سن کار  (۱۵ ساله و بیشتر) در فصل پایانی سال گذشته شاغل بوده اند.

مشارکت اقتصادی بیش از ۲۵ میلیون نفر از جمعیت در سن کار

گفتنی است که بر اساس تازه‌ترین بررسی‌ها در اعلام شاخص‌های اقتصادی در قالب طرح آمارگیری نیروی کار، نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان ۱۴۰۰ بیش از ۲۵ میلیون و ۵۸۲ هزار نفر اعلام شده و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۲۵ میلیون و ۶۶۱۲ هزار نفر عنوان شده است.

بر اساس داده‌های آماری مقایسه‌ای مرتبط با شاخص نرخ مشارکت اقتصادی مردان، تعداد ۸۱ هزار و ۶۶۹ نفر از مردان در زمستان سال گذشته نسبت به فصل مشابه در سال ۱۳۹۹ در قالب جمعیتی "مشارکت اقتصادی" قرار گرفته‌اند.

بر همین اساس نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری اعلام شده است به گونه ای که این نرخ در زمستان ۱۴۰۰ در نقاط شهری ۴۰ و در روستاها ۴۱.۸ برآورد شده است.

تازه‌ترین اعلام شاخص‌های مرتبط با نرخ مشارکت اقتصادی در کشور در قالب طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان ۱۴۰۰ حاکی از این است که استانهای یزد، زنجان و قزوین به ترتیب دارای بیشترین و استانهای ایلام، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز دارای کمترین میزان نرخ مشارکت اقتصادی هستند.

مشارکت اقتصادی ۲۵ میلیون نفری در کشور

کد خبر: 49542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =