جدیدترین تحولات آماری حوزه اشتغال در کشور

تازه‌ترین گزارش مرتبط با طرح آمارگیری نیروی کار در فصل زمستان ۱۴۰۰، آخرین تحولات اشتغال در بخش‌های سه‌گانه کشاورزی، صنعت و خدمات را نشان می‌دهد و همچنین مقایسه آمار مربوط به بخش اشتغال این حوزه‌ها در فصل زمستان سال گذشته با فصل مشابه در سال ۱۳۹۹ و شرایط مقایسه‌ای اشتغال بین زنان و مردان و تغییرات مربوطه را در این گزارش می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، تازه‌ترین داده‌های آماری حوزه مشارکت اقتصادی و همچنین سهم اشتغال در بخش‌های سه‌گانه صنعت، کشاورزی و خدمات در کشور و میزان سهم‌پذیری هرکدام از این فعالیت‌های اقتصادی در مقایسه با سال قبل می‌تواند عامل اثرگذار در سیاست‌های اشتغال و برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه‌های مرتبط با ایجاد فرصت های اشتغال زایی و تولید در کشور باشد.

ظرفیت، توانمندی و بسترسازی در زمینه فعالیت‌های تولیدی و اشتغال زایی در بخش های سه گانه صنعت، خدمات و کشاورزی می تواند در راستای تصمیم سازی در خصوص سیاست های مرتبط با اشتغال و تولید اثرگذاری داشته باشد و در واقع تحولات این بخش ها است که نگاه دولت ها و تصمیم گیران اشتغال را به مسائل مرتبط معطوف می کند.

در واقع به هر میزان که بستر اشتغال و سرمایه‌گذاری در خصوص فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مختلف مهیا شود، به همان نسبت شاهد افزایش و یا کاهش سهم اشتغال در بخش مربوطه خواهیم بود و این موضوع امری عادی است که مناطقی با توانایی‌های انسانی و داشته‌های طبیعی خاص در حوزه‌های متفاوت، استعداد و توانمندی رشد در همان بخش را داشته باشند.

این میزان آماده بودن بسترهای فعالیت بر مبنای استعدادهای طبیعی و نیروی انسانی است که بر اساس منطق سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی باید مورد توجه دولت‌ها و کارآفرینان قرار گرفته و با توجه به شاخص‌های مهم بازار کار رشد و توسعه اشتغال در بخش های مختلف قابل پیش بینی است.

اشتغال خدمات؛ بالاترین سهم فعالیت اقتصادی

بررسی های آماری اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با ۵۱.۹ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.

جدیدترین گزارش طرح آمارگیری نیروی کار در سال گذشته نشان می دهد که در آمار مقایسه ای زمستان ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن در حوزه اشتغال بخش خدمات رشد صورت گرفته و شاغلان این بخش رشد کمی ۱.۵ درصدی را به ثبت رسانده اند.

با توجه به داده های آماری جدید در قالب این طرح، تعداد بیش از ۳۶۴ هزار نفر در اشتغال بخش خدمات نسبت به سال ۱۳۹۹ بیشتر شده است و این روند رشد به صورت مجزا در اشتغال مردان و زنان به ترتیب با ۱.۳ درصد و ۳.۱ درصد دیده می شود.

بر اساس داده‌های شاخص آماری تازه ترین طرح آمارگیری نیروی کار، بخش‌های صنعت با ۳۳.۶ و کشاورزی با ۱۴.۵ درصد سهم اشتغال در بازار کار کشور را در اختیار دارند، به گونه ای که سهم شاغلان بخش کشاورزی در زمستان ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۳ درصد و سهم شاغلان بخش صنعت ۰.۲ درصد کاهش را نشان می دهد.

سهم بخش‌های سه‌گانه اشتغال در شهر و روستا

جدیدترین آمار مرتبط با اشتغال در بخش های مختلف نشان می دهد که اشتغال بخش خدمات در نقاط شهری ۶۰ درصد و در بخش روستایی ۲۶.۶ درصد از میزان فعالیت های اقتصادی و فرصت های شغلی را به خود اختصاص داده اند که این آمار نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ روند روبه رشدی را تجربه کرده است.

همچنین مطابق داده های آماری این گزارش، در اشتغال بخش صنعت در نقاط شهری و روستایی به ترتیب، اعداد ۳۴.۸ و ۲۹.۸ در زمستان سال گذشته ثبت شده است که در دو مورد روند کاهشی نسبت به فصل مشابه در سال پیش از آن ثبت شده است.

اشتغال در بخش کشاورزی در نقاط شهری و روستایی نیز در زمستان گذشته به ترتیب ۵.۳ و ۴۳.۶ درصد ثبت شده است که در مقایسه با سال قبل از آن روند کاهشی است.

شاخص‌های کلیدی بازار کار

۱۷ شاخص کلیدی بازار کار در جهان شناخته شده است که برای ارزیابی وضعیت بیکاری و تعیین اهداف دولت ها در این خصوص و مشخص کردن سیاست های اشتغال و بازار کار مورد قرار می‌گیرد و در واقع با نگاه به شرایط کلی اقتصاد، بازار کسب و کار، اشتغال و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورها، آمار مرتبط با شاخص‌های حوزه کار می‌تواند اثرگذاری خود در این بخش را نشان دهد و این در حالی است که در ایران، شاخص نرخ بیکاری بیشتر از دیگر موارد برای تصمیم‌گیری‌ها مورد استناد قرار می‌گیرد.

ارزیابی‌ بازار کار ایران نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته چالش‌های «کمترین میزان ایجاد اشتغال در کنار بیشترین افزایش جمعیت افراد در سن کار»، ‌»عدم ورود بخش عمده‌ای از جمعیت در سن کار به بازارکار و در نتیجه افزایش جمعیت غیرفعال» و «سهم بالای جمعیت جوان و تحصیلکرده از جمعیت غیرفعال» مهمترین مسائل حوزه بازار کار بوده‌اند که نیازمند بررسی کارشناسی و تحلیل اساسی در راستای تعیین نوع سیاست‌های این بخش است.

مشارکت اقتصادی و سهم اشتغال

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در زمستان ۱۴۰۰ نشان می دهد که ۴۰.۴ جمعیت در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند، به این معنی که در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند.

همچنین نتایج تازه‌ترین طرح آمارگیری نیروی کار در این فصل نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است و البته بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ۱۳۹۹) ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر بیانگر آن است که ۳۶.۶ درصد از جمعیت در سن کار  (۱۵ ساله و بیشتر) در فصل پایانی سال گذشته شاغل بوده اند.

گفتنی است که بر اساس تازه‌ترین بررسی‌ها در اعلام شاخص‌های اقتصادی در قالب طرح آمارگیری نیروی کار، نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان ۱۴۰۰ بیش از ۲۵ میلیون و ۵۸۲ هزار نفر اعلام شده و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۲۵ میلیون و ۶۶۱۲ هزار نفر عنوان شده است.

به طور طبیعی به هر اندازه که میزان مشارکت اقتصادی در جامعه به واسطه بسترسازی برای توسعه فعالیت های اقتصادی گسترش یابد، جلب نظر کارآفرینان و سرمایه گذاران در راستای ایجاد فرصت های شغلی صورت گرفته و رشد کمی و کیفی مرتبط با حوزه های اشتغال در بخش های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی را شاهد خواهیم بود و به همین دلیل می توان گفت که ارتباط مستقیم بین نرخ مشارکت اقتصادی، سرایه گذاری، کارآفرینی، اشتغالزایی و نرخ سهم اشتغال در بخش های مختلف وجود دارد.

کد خبر: 49579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =