بهترین زمان ورزش برای روزه‌داران

توصیه می‌شود فعالیت بدنی سه ساعت پس از افطار و کامل شدن فرآیند هضم انجام شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، انجام ورزش قبل و بعد از افطار شرایط خاصی دارد که حتما باید به آن توجه شود، در عین حال توصیه می‌شود فعالیت بدنی ۳ ساعت پس از افطار و همراه با کامل شدن فرآیند هضم و ترجیحا در مکانی با تهویه مطبوع انجام شود.

تحقیقات نشان داده است که روزه گرفتن به مدت ۳۰ روز متوالی بدون انجام ورزش یا فعالیت بدنی، باعث کاهش قدرت و آمادگی جسمانی می‌شود و روزه‌داران باید در ماه رمضان فعالیت فیزیکی منظم داشته باشند تا سالم بمانند، اما بهترین زمان ورزش برای روزه‌داران چه زمانی است؛ قبل یا بعد از افطار؟

ورزش قبل از افطار
جهت انجام تمرینات ورزشی قبل از افطار باید ملاحظاتی در نظر گرفته و دستورالعمل‌های مناسب رعایت شود. ورزش صحیح قبل از افطار باید محدود و کمتر از ۶۰ دقیقه و ترجیحا در مکانی با تهویه مطبوع باشد و پس از افطار، مقدار کافی مایعات و آب بنوشید تا املاح و مواد معدنی از دست رفته بدن جبران و همینطور استراحت مناسبی لحاظ شود.

ورزش بعد از افطار
توصیه می‌شود فعالیت بدنی ۳ ساعت پس از افطار و کامل شدن فرآیند هضم انجام شود. ملاحظات لازم برای انجام ورزش در ماه مبارک رمضان باید به گونه‌ای باشد که انجام حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه در مکانی با تهویه مطبوع مدنظر قرار گیرد.

از ورزش‌های با شدت بالا در طول روز و به خصوص در هوای گرم خودداری شود چرا که گرما، از دست دادن مایعات بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود. باید زمان مناسبی برای تمرین در ماه رمضان انتخاب کنید و این زمان یا قبل از افطار یا ۲ تا ۳ ساعت بعد از افطار است. همچنین بلافاصله پس از افطار از فعالیت بدنی خودداری کنید، زیرا تمام انرژی بدن به سمت هضم غذا هدایت می‌شود.

افراد باید نداشتن تحرک بدنی مانند نشستن در مقابل تلویزیون برای مدت طولانی را کاهش دهند و به جای آن فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی را انجام دهند و اگر دچار سرگیجه، حالت تهوع، مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه شدند، بلافاصله هرگونه فعالیت بدنی را متوقف کرده و بین افطار و سحری به مقدار کافی آب بنوشند تا در طول روزه داری دچار کم آبی نشوند.

نکته مهم اینکه اگر افرادی که از سلامت خود مطمئن نیستند و یا بیماری زمینه‌ای دارند باید قبل از شروع هرگونه فعالیت بدنی با پزشک خود مشورت کنند.  

کد خبر: 49744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =