ظاهر شدن نشانه‌های کاهش بیکاری

نتایج گزارش طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان ۱۴۰۰ به عنوان جدیدترین داده‌های آماری شاخص نرخ بیکاری در کشور، نشان از آغاز سیر کاهشی نرخ این شاخص در چارچوب جمعیتی (افراد ۱۵ ساله و بیشتر) دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، شاخص نرخ بیکاری به عنوان یکی از اساسی ترین موضوعات مشترک مرتبط با حوزه اقتصاد و رفاه  و یکی از شاخص‌های عمده بازار کار، همواره در راستای سیاستگذاری های بخش اشتغال و اقتصاد مورد توجه بوده و از این داده ها در حوزه برنامه ریزی کلان اشتغال زایی و سرمایه گذاری نیز توسط دولت، تصمیم سازان بخش های دولتی و خصوصی در حوزه اشتغال استفاده می شود.

ایجاد بسترهای کلان برای اشتغال زایی در حوزه های مختلف، نیازمند مهیا شدن شرایطی ازجمله سیاستگذاری کلان اثربخش، مدیریت کارآمد در اجرای سیاست ها، بسترسازی در جذب بخش خصوصی به عنوان کارآفرین و سرمایه گذار و همچنین استفاده از توانمندیهای گسترده نیروی انسانی و امکانات موجود است که نهایتاً منجر به کاهش آمار بیکاری خواهد شد.

آخرین آمار مرتبط با نرخ بیکاری در کشور نشان می دهد که این شاخص در زمستان ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه آن در سال ۱۳۹۹ روند کاهشی داشته و از ۹.۷ درصد به ۹.۴ درصد رسیده است و به عبارتی تعداد بیکاران در زمستان سال ۱۳۹۹ از حدود ۲میلیون و ۴۷۷ هزار نفر به حدود ۲میلیون و ۴۰۹ هزار نفر رسیده و کاهشی در حدود ۷۰ هزار نفر را به ثبت رسانده است.

بر اساس نظر کارشناسان اقتصاد، کار و تولید، روند کاهشی آمار نرخ بیکاری می تواند نشانه های مناسبی از سیاستگذاری و حرکت در مسیر درست بر اساس ظرفیت های کشور باشد که البته به صورت قطعی در بلندمدت قابل اندازه گیری و قضاوت خواهد بود و در واقع در صورت اتخاذ سیاست های کلان مبتنی بر توانایی و آمایش سرزمینی در حوزه اشتغال و تولید است که چالش اشتغال قابل حل خواهد بود.

روند کاهشی نرخ بیکاری زنان/ نرخ بیکاری مردان ثابت ماند

داده های مرتبط با شاخص نرخ بیکاری مردان بر اساس طرح آمارگیری نیروی کار حاکی از این است که نرخ بیکاری مردان در مقایسه فصل زمستان در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ در عدد ۸.۴ درصد ثابت بوده و تغییر خاصی در این بخش به ثبت نرسیده است و این در حالی است که نرخ بیکاری در بین زنان در آمار مقایسه ای زمستان در دو سال گذشته، کاهش ۱.۶ درصدی را نشان می دهد و به عبارتی از ۱۶.۵ به ۱۴.۹ درصد رسیده است.

کارشناسان حوزه بازار کار معتقدند که کاهش نرخ بیکاری در بین زنان به طور طبیعی باید محصول ریل‌گذاری درست در توجه به توانمندیهای نیمی از جامعه به عنوان بانوان است و حرکت در مسیر مناسب و بهره مندی از ظرفیت های فنی و مدیریتی زنان می تواند شرایط مناسبی را در حوزه اشتغال برای کشور موجب شود.

گفتنی است که در حال حاضر در حدود یک ملیون و ۸۰۵ هزار نفر مرد و تعداد ۶۰۳ هزار نفر از زنان در قالب جمعیتی افراد بیکار محسوب می شوند.

جوانان بیکار، شاغل می‌شوند

در این گزارش همچنین داده های مرتبط با نرخ بیکاری دو گروه جمعیتی افراد ۱۵ تا ۲۴ و همچنین ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز تشریح شده است که در این راستا نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ ساله از ۲۳.۶ درصد به ۲۳.۱ درصد اعلام شده و کاهش ۵ دهم درصدی را نشان می دهد و در این بازه جمعیتی نیز مشابه نرخ بیکاری کل کشور کاهش نرخ بیکاری زنان و افزایش داده های نرخ بیکاری مردان قابل مشاهده است.

گفتنی است که کاهش ۶.۵ درصدی نرخ بیکاری در بین زنان جوان در این بازه سنی، موضوعی است که کاملاً نشان از سیاست های اشتغال بر پایه توانایی زنان و بخصوص جوانان تحصیلکرده دارد.

همچنین شاخص بیکاری در بین جمعیت ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز حاکی از کاهش ۲ دهم درصدی بیکاران در این بازه سنی دارد به گونه ای که بیکاری در این قالب جمعیتی از ۱۶.۸ به ۱۶.۶ در زمیتان سال قبل کاهش یافته است و بازهم آمار کاهشی نرخ بیکاری زنان در این بازه جمعیتی نسبت به مردان خودنمایی می کند و کاهش ۲.۵ درصدی را در مقایسه زمستان ۱۴۰۰ و سال پیش از آن نشان می دهد.

دولت به دنبال اشتغال گسترده و کاهش نرخ بیکاری

دولت سیزدهم با نگاه به آمارهای موجود در حوزه اشتغال و بیکاری بر جای مانده از دهه‌های گذشته، از ابتدای ورود به تصدی‌گری اجرایی، اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی گسترده میلیونی را در قالب سیاست‌های اصلی مطرح و در چارچوب برنامه‌های مانند زیست‌بوم ملی اشتغال با بهره‌مندی از ظرفیت‌های گسترده در دستور کار قرار داده است که از این طریق بتواند در مسیر حل چالش اشتغال به عنوان یکی از چالش های اساسی دولت ها در دهه های اخیر گام بردارد.

بر اساس اعلام دولت، ایجاد ۴ میلیون شغل در طی چهار سال تصدی اجرایی در کشور یکی از بزرگترین برنامه‌های وعده داده شده در حوزه اشتغال است که لازمه آن هماهنگی اجرایی تمامی ‌دستگاه‌ها و نهادها در اجرای سیاست‌های کلی اشتغال است که رییس‌جمهور بارها در ارتباط با ضرورت تأمل دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌های گسترده اشتغالزایی تأکید داشته و به عزم دولت سیزدهم در این راستا اشاره داشته است.

بر مبنای برنامه ریزی های کلان وزارت کار، ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال جاری در قالب سیاست های گسترده اشتغال زایی با چارچوب "زیست بوم ملی اشتغال" قرار دارد.

اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و افزایش منابع تأمین اجتماعی

به طور طبیعی ایجاد فرصت های گسترده شغلی، بسترسازی جهت کاهش آمار داده های مرتبط با شاخص نرخ بیکاری و تداوم سیاست های کلان حمایت از تولید و کارآفرینی و همچنین ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه گذراری در حوزه های تولیدی، زمینه اشتغال افراد بیکار، رونق واحدهای تولیدی و البته کارآفرینی و بیمه پردازی به سازمان تامین اجتماعی و گسترش پتر بیمه ای این سازمان را به دنبال خواهد داشت.

در واقع چرخه اقتصاد، تولید، اشتغال، سرمایه گذاری، کارآفرینی، پوشش بیمه ای و بیمه پردازی به سازمان تأمین اجتماعی، تداوم حیات این نهاد بیمه گر کشور به عنوان بزرگترین سازمان بیمه ای را تضمین می کند و به نوعی می تاون گفت که سیاست های کلان اثربخش دولتی در راستای ایجاد فرصت های شغلی از طرف نهادهای دولتی مرتبط و یا بخش خصوصی است که زمینه تامین منابع مالی سازمان تامین اجتماعی و ارائه خدمات بیمه ای این سازمان به بیش از ۴۴ میلیوننفر افراد تحت پوشش را فراهم می کند.

کد خبر: 49807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =