کارآفرینی؛ ضرورت بازار کار

سیاست‌های کلان مرتبط با اشتغال‌زایی و کارآفرینی بیان کننده وضعیت موجود و اثرگذاری آن در شرایط عرضه و تقاضای بازار کار، نشان‌دهنده چارچوب سیاست‌های رفاهی و البته زمینه‌ساز شکل‌گیری تعادل در فضای اشتغال و همچنین پاسخگوی ارتباط متقابل نیروی کار و کارفرمایان به عنوان فعالان عرصه بازار کار و تولید است.

به گزارش آتیه آنلاین، اثرگذاری سیاست‌های اشتغال‌آفرینی، متاثر از سیاستگذاری واقع‌گرایانه در قالب‌های اقتصادی و اجتماعی، توانمندی و ظرفیت منابع و نیروی انسانی، زمینه‌ساز جذب منابع مالی و فکری برای سرمایه‌گذاری و البته نوع نگاه دولت‌ها به موضوع کارآفرینی است و در واقع زمانی می‌توان اثربخشی کارآفرینی را در کشور مشاهده کرد که بستر جذب سرمایه‌گذاران کارآفرین آماده شده باشد.  

بر اساس نظر کارشناسان بازار کسب و کار و تولید، تحقق کارآفرینی نیازمند وجود بسترهایی در حوزه حمایت‌های مالی، تسهیلاتی و قانونی دولتی، توسعه بستر فکری و فرهنگی، سیاستگذاری در ترغیب بخش خصوصی برای حضور در این عرصه و همچنین بهره‌مندی از امکانات براساس توانمندیها و تجربیات مرتبط است و در واقع کارآفرینی به عنوان یک فرآیند باید دیده شود.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های کارآفرینی در واقع افزایش توان دولت ها در برآورده کردن سیاست های اشتغال زایی و توسعه محسوب می شود و دولت‌ها به هر میزان که از این ظرفیت‌ها در چارچوب سیاست های کلان استفاده کنند، به همان اندازه در ایجاد اشتغال و مسیرسازی در حرکت به سمت توسعه موفق عمل کرده اند.

آمار بیکاری، محرک کارآفرینی باشد

تازه ترین داده های آماری شاخص نرخ بیکاری در کشور در قالب طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان ۱۴۰۰ نشان از نرخ ۹.۴ بیکاری است و با توجه به اینکه از جمعیت بیش از ۶۳ میلیون نفری افراد در سن کار(۱۵ ساله و بیشتر) بیش از ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و به عبارتی ۴۰.۴ درصد در قالب جمعیت فعال محسوب می شوند و از این آمار در حدود ۹۰.۶ درصد شاغل و ۹.۴ درصد در جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۹هزارنفر بیکار محسوب می شوند.

آمار رسمی بیکاران کشور و البته داده های آماری غیررسمی که حاکی از حدود چهارمیلیون نفر بیکار در کشور دارد، طبیعتاً باید در قالب یک چالش برای دولت‌ها و سیاستگذاران دیده شود و این داده های آماری می‌تواند به عنوان محرک در زمینه ایجاد شرایط برای کارآفرینی محسوب شود و در این شرایط است که دولت‌ها با استفاده از منابع مختلف و برنامه‌ریزی مناسب می‌توانند بستر احیای سیاست‌های اشتغال و کارآفرینی را دنبال کنند.

سیاستگذاری کلان در ایجاد فرصت‌های شغلی برای کاهش آمار بیکاری، ضرورت توجه به استفاده از ظرفیت‌های کارآفرینی و ایجاد بستر برای ترغیب و فعالیت کارآفرینان برای حضور در عرصه ایجاد فرصت های شغلی را مشخص می‌کند و در واقع از این موقعیت و پتانسیل بزرگ می‌توان در خلق فرصت های شغلی گسترده بهره مند شد.

شاخص نرخ بیکاری به عنوان یکی از اساسی ترین موضوعات مشترک مرتبط با حوزه اقتصاد و رفاه و یکی از شاخص‌های عمده بازار کار، همواره در راستای سیاستگذاری‌های کلان این حوزه ها مورد توجه بوده و از این داده ها در حوزه برنامه‌ریزی اشتغال زایی و سرمایه گذاری نیز توسط دولت، تصمیم سازان بخش های دولتی و خصوصی در حوزه اشتغال استفاده می شود.

کشور به ۲ میلیون کارآفرین نیاز دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهمترین مشوق برای کارآفرینان را بهبود فضای کسب‌وکار دانسته و می گوید: در حال حاضر در حدود ۴۰۰ هزار کارآفرین فعال در کشور فعال هستند و این در حالی است که خبر به ۲ میلیون کارآفرین نیاز داریم.

حجت‌الله عبدالملکی با بیان اینکه بر اساس معیارهای عمومی ۴۰۰هزار آفرین فعال در کشور، بار اقتصاد بزرگ ۸۵ میلیون نفری را بر روی دوش دارند، معتقد است: اقتصاد ایران برای آنکه بر اساس ظرفیت‌های خود به حد مطلوب خود برسد به ۲ میلیون کارآفرین نیاز دارد که در اینجا لازم است نظام آموزشی و فرهنگی به کمک بیایند و لحاظ تولید، درآمد سرانه و اشتغال در تراز خوبی از گام دوم انقلاب قرار گیریم.

به گفته عبدالملکی، در حال حاضر ۲۳ میلیون شاغل در کشور داریم که شکل‌گیری این تعداد اشتغال به دلیل فعالیت این ۴۰۰ هزار کارآفرین است.

وزیر کار بار اصلی اقتصادی کشور را بر دوش کارآفرینان حرفه‌ای دانسته با بیان اینکه این افراد باید  شناسایی و شناسنامه‌دار شوند، اضافه می‌کند:ما به دنبال شغل شایسته برای همه ایرانیان هستیم و مخاطبان ما در این بخش تمام گروه‌هایی هستند که در حوزه مسئله بیکاری و اشتغال قرار دارند و برای تمام این گروه ها در حوزه اشتغال برنامه داریم.

کارآفرینی، روح حاکم بر اقتصاد است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش گسترده حوزه کارآفرینی در خلق فرصت‌ها می‌گوید: کارآفرینی، روح حاکم بر مسائل اقتصاد کشور است.

محمود کریمی بیرانوند همچنین با بیان اینکه دیدگاه تیم مدیریتی وزارت کار به اقتصاد بر مبنای این سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و برای تبدیل شدن به اقتصاد منطقه، جز با توسعه روح کارآفرینی در کشور نمی توان به این مهم دست یافت، اضافه می کند: کارآفرینی روح حاکم بر مسائل اقتصاد کشور است و اقتصاد یک علم اجتماعی و کارآفرینی نیز جریان ساز اجتماعی است.

به گفته معاون وزیر کار، کارآفرینان انسان های بزرگ جریان ساز اجتماعی هستند و جریان های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در نظام اجتماعی به هم پیوسته است و این بخش از جامعه، اثرگذاری فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بر جامعه دارند و ما قائل به چهارجانبه گرایی کارگر، کارفرما، دولت و کارآفرین هستیم.

وی با بیان اینکه کارآفرین، کارفرما نیست و قطعا بالاتر از کارفرما است، کارآفرین، حتما نوآوری دارد و می تواند روابط بین کارگر و کارفرما را تنظیم کند، اظهار داشت: در برخی مباحث، کارفرماها را بازوان دولت ها می دانند ولی من معتقدم که کارآفرینان نه تنها بازوان دولت نیستند بلکه خود دولت هستند.

کریمی بیرانوند می گوید: دولت و کارآفرین از هم جدا نیستند چرا که اگر این دو از هم جدا باشند انشقاق به وجود می آید و به نظام اقتصادی کشور لطمه وارد می شود و نگاه دولت سیزدهم به کارآفرینان، نگاه همکاری، همیاری و همدلی است.

کارآفرینی و تولید در چارچوب سیاست‌های تأمین اجتماعی

«علیرضا حیدری» کارشناس حوزه کار، تولید و تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در خصوص سیاست های کارآفرینی و ایجاد اشتغال و اثرگذاری آن بر سیاست ها و برنامه های سازمان تامین اجتماعی گفت: عمق درک معنی حوزه فعالیت نظام تأمین اجتماعی در قالب سیاست های ابلاغی تأمین اجتماعی شکل گرفته و لحاظ شده و به تمام ابعاد نظام تأمین اجتماعی پرداخته است.

این فعال حوزه کار همچنین تصریح کرد: ایجاد نظام اقتصادی پویا و مبتنی بر کارآفرینی، تولید، اشتغال و سرمایه گذاری و خلق ارزش افزوده نیز در این قالب دیده شده است.

این کارشناس و فعال حوزه تأمین اجتماعی در ادامه اظهار داشت: نظام تأمین اجتماعی در ارتباط تنگاتنگ با حوزه سرمایه گذاری، رشد و توسعه اقتصادی و مجموعه اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه هراندازه که نظام تدمین اجتماعی در حوزه سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی بتواند فعال‌تر ظاهر شده و ارزش آفرینی بیشتری داشته باشد، گفت: طبیعتاً در این صورت سهمی از این ارزش افزوده می تواند به حوزه تأمین اجتماعی از طریق مشارکت هایی مانند حق بیمه ها اختصاص پیدا کند.

اعتبارات اشتغال‌زایی تضمین کننده کارآفرینی

«سیدشمس الدین حسینی» رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی می گوید: اعتبارات مصوب مربوط به اشتغالزایی در تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل حدود سه برابر افزایش یافته است.

این نماینده مجلس همچنین در خصوص اعتبارات مربوط به اشتغالزایی و کارآفرینی در استانها، اضافه می کند: اعتبارات مصوب مربوط به اشتغالزایی نسبت به سال قبل حدود سه برابر شده اما ممکن است عملکرد در تخصیص منابع متفاوت باشد.

به گفته وی، سال جاری ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی به این امر اختصاص یافته که از نظر ما منابع قطعی تری محسوب می شد؛ دولت در بودجه سال آتی نیز از محل مذکور، منابعی را پیش بینی کرده اما از ردیف های بودجه های عمومی نیز مبلغی را در نظر گرفته که در حساب اصلی بودجه،    ۸۵ هزار میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می کند: در هر صورت منابع سال گذشته از محل هدفمندی بود اما امسال از آن منبع دو ماخذ داریم؛ آنچه در سال جاری (۱۴۰۰) محقق شده اما واریز نشده و همچنین اگر مازادی از هدفمندی وجود داشته باشد به منابع در نظر گرفته شده برای اشتغالزایی اضافه می شود و براین اساس پیش بینی می شود این اعتبارات نسبت به سال گذشته حدود ۳ برابر افزایش یابد.

کارشناسان معتقدند که سیاست های ایجاد اشتغال و کارآفرینی علاوه بر برنامه ریزی منطبق بر منابع و توانایی، نیازمند اختصاص منابع مالی و تسهیلات ارزان است و در واقع یکی از شاخص های موردنیاز برای تحقق توسعه کسب و کار مبتنی بر کارآفرینی و سرمایه گذاری، با حمایت های بودجه ای و تسهیلاتی دولت در قالب طرح ها و اقدامات نهادهای مرتبط قابلیت اجرا دارد.

کد خبر: 49852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =