روزنامه آمریکایی: عربستان منصور هادی را مجبور به کناره گیری کرد

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عربستان عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن را اوایل ماه جاری میلادی مجبور به کناره گیری کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، این روزنامه آمریکایی بامداد دوشنبه به نقل از مقامات یمنی و سعودی نوشت که مقامات سعودی منصور هادی را در خانه اش در ریاض محبوس کرده و ارتباط با وی را محدود کرده اند.

این رسانه آمریکایی نوشت : روز ۷ آوریل (۱۸ فروردین) منصور هادی قدرت را به شورایی متشکل از هشت نماینده از گروه‌های مختلف یمنی سپرد، به این علت که عربستان سعودی به دنبال راه‌هایی برای پایان دادن به جنگ هفت ساله در یمن است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات سعودی و یمنی اضافه کرد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با صدور فرمانی کتبی اختیارات وی را به شورای متشکل از هشت نماینده از گروه های مختلف یمنی تفویض کرد.

به گفته این منابع آگاه، برخی از مقامات سعودی در تلاش برای متقاعد کردن هادی بمنظور کناره گیری از قدرت، تهدید به انتشار شواهدی از فساد وی کردند.

یکی از مقامات سعودی گفت: هادی از زمان ترک سمت خود در خانه خود در ریاض محبوس شده و از دسترسی به تلفن محروم است.

اما یکی دیگر از مقامات سعودی بیان کرد که هادی تشویق به استعفا شده زیرا گروه های مختلف یمنی اعتماد خود را به توانایی او برای رهبری یمن از دست دادند.

طبق این گزارش، عربستان سعودی از اعلام استعفای هادی استقبال کرده و مدعی کمک ۳ میلیارد دلاری و حمایت از همسایه جنوبی خود شده است.

هادی رییس جمهوری فراری سال ۲۰۱۵ با شروع مداخله نظامی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن به ریاض گریخت.  

هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز نخست آوریل (۱۲ فروردین ماه) در بیانیه‌ای از توافق طرفین درگیری در یمن برای برقراری آتش‌بس دوماه در این کشور خبر داد.

رایزنی‌ میان طرف‌های یمنی به توصیه عربستان و ابتکار شورای همکاری خلیج فارس تحت نظارت سازمان ملل در غیاب انصارالله  از ۹ تا ۱۸ فروردین در ریاض برگزار شد.  
در پی این رایزنی ها منصور هادی از قدرت برکنار و شورای به اصطلاح ریاستی یمن جایگزین او شد.

کد خبر: 49966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =