آمریکا سوابق اسفناکی در نقض توافقات بین‌المللی دارد

سخنگوی وزارت خارجه چین، ایالات متحده را بابت نقض توافقات و معاهدات بین‌المللی از جمله توافقات کنترل تسلیحاتی مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از فارس، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در جریان نشست هفتگی با روزنامه نگاران به مسائل روز چین، منطقه و جهان از جمله عدم پایبندی آمریکا به تعهدات بین‌المللی پرداخت و ایالات متحده را به نقض توافقات و معاهدات بین‌المللی متهم کرد.

به گزارش وبگاه «وزارت خارجه چین» «وانگ ونبین» از سخنگویان وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در زمینه انتشار گزارش جدید وزارت امور خارجه آمریکا درباره پایبندی به توافقنامه‌ها و تعهدات کنترل تسلیحات، عدم اشاعه سلاح اتمی گفت: «ایالات متحده هرسال گزارش به اصطلاح پایبندی و پیروی از توافقنامه‌ها و تعهدات کنترل تسلیحاتی، عدم اشاعه  سلاح اتمی و خلع سلاح را تنظیم می‌کند و خود را به عنوان یک قاضی برای انتقاد ناخواسته از سیاست‌ها وعملکرد سایر کشورها در زمینه کنترل تسلیحات و عدم اشاعه معرفی  می‌کند.»

این دیپلمات چینی افزود، تلاش ایالات برای تمجید از خود  و سرپوش گذاشتن براعمالش مضحک است.

وی ادامه داد: «در واقع، ایالات متحده سوابق اسفناکی در عدم رعایت توافقات و تعهدات کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه تسلیحاتی دارد. در سال‌های اخیر، این کشور در قبال معاهدات و ساز کارهای بین‌المللی کنترل تسلیحات، رویکرد گزینشی اتخاذ کرده است. آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، معاهده آسمان‌های باز خارج شده، معاهده تجارت تسلیحاتی را امضا نکرده و در مورد "موضوع هسته ای ایران» سیاست متغییری اتخاذ کرده است.»

وانگ ونبین گفت: «ایالات متحده فناوری زیردریایی اتمی را در اختیار استرالیا، کشوری که دارای سلاح هسته‌ای نیست، قرار می‌دهد و همچنین با این کشور برای توسعه تسلیحات ابرفراصوت همکاری می‌کند و موشک‌های کروز "تام هاوک" با قابلیت حمل کلاهک اتمی را به کشورهای دیگر می‌فروشد. همه اینها خطرات اشاعه را افزایش می‌دهد و بر  نظلم بین‌المللی عدم اشاعه تاثیر می گذارد. آمریکا تنها کشوری است که مانع مذاکرات برای پروتکلی می‌شود که شامل ساز و کار راستی آزمایی در زمینه سلاح‌های شیمیایی است.»

این دیپلمات چینی ادامه داد: «آنچه ایالات متحده انجام می‌دهد به شدت تعادل و ثبات راهبردی جهانی را تضعیف می‌کند و مانع از کنترل تسلیحاتی و روند خلع سلاح می‌شود. با این حال، ایالات متحده به جای تامل بر خود، به لجن پراکنی علیه کشورهای دیگر ادامه می‌دهد تا بهانه‌هایی برای رهایی خود از تعهدات مقید شده‌اش ایجاد و دیگران را قربانی کند.»

گفتنی است، بررسی تاریخچه عملکرد دولت‌های پیشین آمریکا نشان می‌دهد که ایالات متحده  شریک بین‌المللی غیرقابل اعتماد است  و نه تنها ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود از پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP) و توافق بین‌المللی اقلیمی پاریس خارج شد و تهدید به پایان دادن به قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) کرد، بلکه تاریخ این کشور مملو از معاهده‌هایی است که ایالات متحده آنها را امضا کرده اما آنها را تصویب نکرده است.

دمدمی مزاجی در مورد معاهدات بین‌المللی یک سنت قدیمی ایالات متحده است که این سنت با خلق این کشور آغاز می شود: صدها معاهده امضا شده با قبایل بومی آمریکا وجود دارد که یا نقض شده یا تصویب نشده‌اند. امروزه، ایالات متحده یکی از کشورهایی است که کمترین تعداد معاهده‌های بین‌المللی حقوق بشر را به تصویب رسانده است و آمار نشان می‌دهد که از میان ۱۸ توافقنامه تصویب شده توسط سازمان ملل، آمریکا تنها پنج مورد را تصویب کرده است.

کد خبر: 50062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =