ورزش کارگری نیازمند سیاست‌گذاری است

جمعیت بیش از ۱۴ میلیونی جامعه کار و تولید در کشور برای حضور سالم و پرتلاش در عرصه تولید، علاوه بر بسترهای مناسب اشتغال، تولید، تامین معیشت و امنیت شغلی، به سلامت جسمی و روحی و نشاط در محیط کار به عنوان نیروی محرک و انگیزه بخش نیاز دارند که این مهم با فعالیت‌های منظم ورزشی در قالب ورزش کارگری در دسترس خواهد بود.

به گزارش آتیه آنلاین، سیاست‌های سلامت محور دولت در قالب برنامه‌های کلان ورزشی اثرات مثبتی در سلامت جسم و روان افراد و نشاط کلی جامعه دارد و تمرکز در حوزه سلامت جامعه کارگری به عنوان بخش بزرگی از جمعیت کشور زمینه‌ساز افزایش بهره‌وری نیروی کار و رشد تولید خواهد بود.

سیاستگذاری ورزشی در قالب فعالیت‌های کارگران شاغل در کارگاه ها علاوه بر اینکه عامل انگیزشی مناسبی در سلامت و نشاط آنها به عنوان بخش بزرگی از جمعیت کشور است، شرایط شادابی خانواده جامعه کار و تولید را نیز فراهم آورده و با ایجاد سلامت بدنی نیروی کار، کاهش هزینه‌های درمانی و سلامت خانوار، دولت و سازمان‌های بیمه‌ای مانند تأمین اجتماع را نیز موجب می‌شود.

استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در حوزه ورزش کارگران

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با تاکبد بر ضرورت ارتقاء وضعیت ورزش کارگری  اظهار داشت: یکی از دغدغه های ما در معاونت امور فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص ورزش کارگری این است که از همه منابع، امکانات و ظرفیت های موجود در راستای بهبود و ارتقاء حوزه ورزش جامعه کارگری استفاده شود.

محمد چکشیان تصریح کرد: در راستای رشد و توسعه در بخش ورزش کارگران و بهره مندی از امکانات لازم جهت توجه به ظرفیت های این بخش از نیروی کار، رایزنی با وزارت ورزش و جوانان، مجلس شورای اسلامی و نهادهای مرتبط در دستور کار معاونت امور فرهنگی وزارت کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه فعال سازی قوانین نیز در مسیر جریان سازی برای ارائه خدمات بهتر به ورزشکاران کارگر و ارتقاء شرایط مجموعه های ورزشی و افزایش سرانه ورزش در جامعه کار و تولید مورد توجه و تمرکز سیاستگذران و تصمیم گیران حوزه ورزش کارگری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد، بیان کرد: افزایش منابع در حوزه ورزش کارگری توسط معاونت امور فرهنگی وزارت کار به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی در ارتباط با سلامت و تندرستی جامعه کارگران در قالب تصمیم‌سازی در تعامل با نهادهای اثرگذار در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است

معاون وزیر کار همچنین با بیان اینکه از جمعیت ۱۴ میلیون نفری جامعه کار و تولید کشور، تنها ۵ درصد فعالیت ورزشی دارند، اضافه کرد: بعد از گذشت سال‌ها فعالیت ورزش کارگری و یک دهه فعالیت فدراسیون، تلاش داریم که با نگاه به تجربه موفق گذشته، با ایده، خلاقیت، ظرفیت های موجود و همفکری، دوره‌ جدیدی را در ورزش کارگری آغاز کنیم.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر ۲۸۸ مجموعه ورزشی ویژه کارگران در کشور داریم و در سال آینده بدنبال توسعه اماکن ورزشی کارگران برای استفاده بیشتر این قشر از ورزش هستیم، ادامه داد: فدراسیون ورزش کارگری در سال ۹۱ تاسیس شد و امیدوارم در دهه دوم بتوان  قوی ترو با محوریت توسعه سلامت محور به اهداف مهمی که رکن اصلی آن نیروهای کارگری و خانواده هایشان هستند بپردازیم.

چکشیان تاکید کرد: سمت و سوی مهم ما توسعه ورزش همگانی است و در این مسیرسندی ۳ ساله در حال تدوین داریم تا هدفمند و با برنامه حرکت کنیم.

جامعه‌ای بالنده با سلامت کارگران

«حجت الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دعوت از قهرمانان المپیک، نخبگان و افراد دارای تجربه در زمینه ورزش برای ایجاد انگیزه و نشاط برای ورزش کارگران و خانواده هایشان می گوید: نخبگان حوزه ورزش در مجموعه های ورزشی کارگران، حضورفعال و مداوم داشته باشند.

به گفته وی، سلامت جامعه کار و تلاش دارای اهمیت و اثرگذاری بالایی در شرایط کار و تولید است و بدون شک حضور بزرگان ورزش ایران در جمع خانواده بزرگ ورزش کارگری به رونق بیش از پیش ورزش‌های سلامت محور منجر می شود.

وزیر کار با تاکید براهمیت سلامت کارگران گفته است: هر قدر سلامت کارگران و خانواده شان بیشتر و بهتر تامین شود جامعه ای بالنده و پرنشاط تر خواهیم داشت.

ظرفیت قانونی در ساخت مجموعه‌های ورزشی کارگران

"جواد رمضی" رییس فدراسیون آماتوری ورزش کارگری پیش از این در گفتگو با آتیه آنلاین با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست‌های توسعه‌ای در ارتباط با ورزش کارگران، گفت: با تدوین قوانین بالادستی مانند آیین‌نامه اجرای ماده (۱۵۴) قانون کار، کارخانجات به این سمت هدایت می‌شوند که با ساخت مجموعه‌های ورزشی، از ظرفیت‌های تشویقی استفاده کنند

وی اظهار داشت: فدراسیون کارگری یک فدراسیون صنفی است و با توجه به اینکه نشاط و شادابی و حرکت به سمت سلامتی، همیشه از ارکان مهم و اهداف اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده، لذا ورزش جامعه کارگری نیز برای تأمین این نشاط همواره مدنظر قرار داشته است.

وی همچنین تصریح کرد: این فدراسیون در راستای توسعه سلامت، نشاط و شادابی جامعه کارگری و نیروی کار تلاش می‌کند و با چنین هدفی اقدام به تهیه، تدوین و برگزاری فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی و فرهنگی می‌کند.

رییس فدراسیون ورزش کارگری ادامه داد: با تدوین قوانین بالادستی مانند آیین‌نامه اجرای ماده (۱۵۴) قانون کار، کارخانجات به این سمت هدایت می‌شوند که با ساخت مجموعه‌های ورزشی، از ظرفیت‌های تشویقی استفاده کنند، تصریح کرد: تأکید وزارت کار بر ساخت و توسعه امکانات سخت‌افزاری است که البته این وزارتخانه و فدراسیون ورزش کارگری به صورت مستقیم در ساخت امکانات سخت‌افزاری ورزش اقدامی‌ انجام نمی‌دهد.

رمضی با تاکید بر اینکه در خصوص الزامات کارگاه‌ها و اهتمام آنها به امر ورزش در واقع شاهد وجود خلاء قانونی هستیم و با توجه به در جریان بودن ویرایش و اصلاح قانون کار، آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین متصل به آن نیز در خصوص ورزش کارگری در انتظار اصلاح هستند، اظهار داشت: عدم وجود الزامات قانونی لازم و قوانین بالادستی حمایتی در حوزه ورزش کارگری و قوانینی که از محل اجرای آن، منابع مالی به متولیان ورزش کارگری برسد، عملاً بزرگترین آسیب حوزه ورزش کارگری است.

کد خبر: 50112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =