امنیت شغلی، مهمترین دغدغه کارگران

یک فعال کارگری مهمترین دغدغه کارگران را امنیت شغلی عنوان کرد و انعقاد قراردادهای دو سه ماهه و حتی یک ماهه را سبب خدشه‌دار شدن پایداری مشاغل کارگران دانست.

ابوالفضل فتح‌الهی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به چالش‌های اشتغال کارگران، افزود: امروزه بیش از ۹۵ درصد کارگران ایران قرادادی هستند که در معرض تضییع حقوق و استثمار قرار می‌گیرند. و بنابراین اتخاذ تدابیر برای ایجاد امنیت شغلی بسیار مهم است.

وی افزود: از سوی دیگر در یکی دو سال اخیر، فرصت‌های شغلی جدید برای کارگران ایجاد نشده است؛ زیرا کارآفرینان به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش گرانی، نگران آن هستند که نتوانند بنگاه اقتصادی خود را فعال نگه دارند و در نتیجه رغبتی برای تولید ندارند. در نتیجه در بازار کار و سرمایه اتفاق مهمی روی نداده است که سبب اشتغال نیروهای کار شود.

فعال کارگری افزود: از طرفی در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم، که جوانان نیز رغبت برای فعالیت در محیط‌های تولیدی و کارگاه‌ها را از دست داده‌اند و علت آن ناشی از نازل بودن دستمزدها است و در نتیجه، آنان به سمت مشاغل مجازی سوق پیدا کرده‌اند. حتی می‌توان گفت، استخدام کارگران کم‌سواد و غیرفنی نیز برای برخی از بنگاه‌ها به دلیل کاهش متقاضی، مشکل شده است.  

فتح‌الهی یکی دیگر از عوامل مرتبط با اشتغال را مربوط به حوزه‌های آموزشی دانست و افزود: رشته‌هایی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مرتبط با بازار کار نیست و فارغ‌التحصیلان این رشته در عمل نمی‌توانند جذب کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی شوند و بنابراین باید پیوندی بین حوزه دانشگاه و اشتغال کشور ایجاد شود.

وی افزود: بیش از ۷۵ درصد بیکاران را قشر تحصیلکرده تشکیل می‌دهد که امیدی به یافتن شغل مناسب ندارند و بخش اعظمی از بیکاران کشور، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که از آنها با عنوان کارجو نام برده می‌شود ولی به دلیل عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کار امیدی به یافتن شغل مناسب خود ندارند.

کد خبر: 50259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =