رفع مشکلات بیش از یک‌هزار بنگاه اقتصادی

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاهش ۱۷ درصدی کارگران‌ دارای حقوق معوق، رصد بنگاه‌های مشکل‌دار و تلاش برای رفع مشکلات آنها، نظارت و بازرسی‌های مکرر قانون کار، اقدامات ایمنی و بهداشت شغلی و پایش کار و بیمه بیکاری به‌صورت سامانه‌ای برای انتظام بخشی به این حوزه از جمله اقداماتی است که در معاونت روابط کار وزارت تعاون جهت حفظ اشتغال و حمایت از تولید در ۸ ماه گذشته انجام شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «علی حسین رعیتی‌فرد»، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح عملکرد این معاونت برای حفظ و ایجاد اشتغال و رونق تولید، درباره نقش و جایگاه این معاونت با توجه به نام سال یعنی «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» تأکید کرد: نقش و جایگاهی که این معاونت می‌تواند داشته باشد بسیار مرتبط با تسهیلگری در امر تولید و در نتیجه اشتغال‌آفرینی است.

وی اضافه کرد: تقویت سه‌جانبه‌گرایی، تدوین دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌هایی که در کنار حفظ‌ شأن و جایگاه و همچنین سلامت نیروی کار بتواند در امر تسهیلگری و حمایت از تولید در ساختار درون سازمانی و برون سازمانی از طریق حضور فعال در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید عمل کند و همچنین کمیسیون‌های امنیت کارگری در جهت رفع مشکلات کارفرمایان در همین راستا است.

وی با بیان اینکه منابع انسانی مهم‌ترین سرمایه کشور و از بنیان‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شوند و شکوفایی اقتصادی و صنعتی بدون داشتن نیروی کار سالم امکان پذیر نخواهد بود، ادامه داد: در این راستا مبانی شعار امسال نیز که توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است از ماهیت اقتصاد محور برخوردار است.

معاون وزیر کار افزود: با این رویکرد برای حفظ و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی در بنگاه‌های اقتصادی که زمینه حفظ و استمرار تولید و ارتقای بهره‌وری را موجب می‌شود باید در این بخش سرمایه‌گذاری کرد و در این خصوص متعاقباً موضوع چگونگی بهبود شرایط ایمنی کار به منظور حصول به منافع بیشتر اقتصادی با اولویت صیانت از نیروی انسانی یک کارگاه مطرح می‌شود.

رعیتی‌فرد گفت: ایمنی و بهداشت کار با محور صیانت از نیروی انسانی شاغل در بنگاه های اقتصادی علاوه‌بر حفظ تولید، تقویت اعتبار و ارزش نام تجاری و بهره‌وری کارگاه را نیز موجب می‌شود و از این‌رو موضوع اقتصاد و ایمنی با هم عجین شده است، مطالعات بین‌المللی نیز نشان می‌دهد، بهره‌ورترین کارگاه‌ها در نوع خود ایمن‌ترین آنها نیز هستند. بر این اساس حوزه معاونت روابط کار نیز بر اساس برنامه‌های کلان خود تلاش دارد تا با تنظیم روابط کار و نظارت بر شرایط کار در کارگاه ها، ضمن تمرکز بر مؤلفه‌های اثرگذار بر ایمنی و سلامت کار، زمینه تحقق منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را فراهم آورد.

۴۰۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های کشور

معاون وزیر کار، برنامه‌ریزی برای انجام حدود ۴۰۰ هزار مورد بازرسی از کارگاه‌های کشور را در همین راستا برشمرد و ادامه داد: با هدف تقویت زیرساخت‌های مقرراتی در حوزه ایمنی کار کشور، تدوین و بازنگری چند آیین‌نامه و دستورالعمل حفاظت فنی در شورای عالی حفاظت فنی به‌عنوان پارلمان ملی ایمنی کار کشور نیز در دستور کار قرار دارد. در همین باره تنها در ماه نخست سال‌جاری با تلاش و همت همکاران این وزارتخانه و شرکای اجتماعی در شورای عالی حفاظت فنی، پیش‌نویس مقاوله‌نامه شماره ۱۵۵ با موضوع «ایمنی و بهداشت شغلی» که اخیراً در مجلس شورای اسلامی تدوین آن به وزارت متبوع تکلیف شده است، ۳ ماه زودتر از موعد مقرر تکمیل و برای تصویب در اختیار هیأت وزیران قرار داده شد و این مهم به‌عنوان یکی از محورهای راهبردی و کلان ارتقای ایمنی و سلامت کار در سطح ملی است که نتایج آن در میان مدت می‌تواند ضامن شکل‌گیری یک حرکت نوپای ملی و فرا دستگاهی برای ایجاد یک فرهنگ ایمنی و بهداشت کار پویا در کشور شود.

وی تأکید کرد: از آنجا که توسعه فناوری‌های ایمن و به کارگیری آنها در کارگاه‌های کشور به‌عنوان رکن ارتقای ایمنی و سلامت شغلی در بنگاه‌های اقتصادی مطرح است، از این‌رو وزارت متبوع تلاش دارد تا با بسترسازی و ظرفیت‌سازی برای فعالیت‌های شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان در بخش ایمنی و بهداشت کار، بستر مناسبی برای تحقق شعار سال همسو با بومی‌سازی فناوری ایمن در صنایع کشور وصیانت از نیروی انسانی فراهم آورد.

رصد مشکلات تولید و اشتغال به‌صورت هفتگی

رعیتی فرد درباره تأثیر چالش‌های تولید بر اشتغال و مأموریت‌هایی که در این زمین تعریف یا انجام شده است، توضیح داد: مسلماً مؤلفه‌های متعددی در حفظ و ایجاد اشتغال تأثیرگذاراست که با توجه به ارتباط مستقیم بین تولید و سطح اشتغال هرگونه چالش در حوزه تولید، اثر منفی بر پایداری و حفظ اشتغال خواهد داشت. لذا معاونت روابط کار با رصد مستمر وضعیت واحدهای تولیدی در سراسر کشور به‌صورت هفتگی علاوه‌بر آنکه پیگیر وضعیت تولید و اشتغال است در صورت وجود مشکل در حوزه‌های مرتبط بلافاصله ضمن تشکیل جلسات با مسئولان ذیربط از جمله سایر وزارتخانه‌های مرتبط و بانک‌ها و... اقدامات لازم را برای رفع مشکل و جلوگیری از تبدیل مسائل و چالش‌های تولید به عمل می‌آورد.

وی درباره تأثیری که بازدید از کارخانه‌ها و احیای کارگاه‌های نیمه تعطیل در توسعه تولید و اشتغال‌آفرینی دارد، نیز تأکید کرد: با توجه به اینکه بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ واحد تولیدی به‌صورت نیمه فعال در کشور وجود دارد، پیگیری مشکلات این واحدها به‌صورت مستمر و رفع موانع تولید، عامل بسیار مهمی برای جلوگیری از تبدیل این واحدها به واحدهای تعطیل و راکد است که بازدیدهای میدانی و حضور مسئولان در این بنگاه‌ها علاوه‌بر آنکه علل و عوامل ریشه‌ای مشکلات به طور دقیق تری شناسایی می‌شود در کنار آن با ارائه رهنمودهای لازم و همچنین پیگیری خواسته‌های آنان می‌توان اقدامات مؤثر و مثبتی را انجام داد ضمن آنکه این امر موجب دلگرمی کارفرمایان و کارگران می‌شود.  

معاون وزیر کار همچنین درباره نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در استفاده از نیروی کار ماهر و متخصص یادآوری کرد: شکل‌گیری ساختارهای نوین تولید در بخش‌های صنعت کشاورزی و خدمات بیش از پیش نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را پررنگ‌تر از قبل کرده است. از آنجا که تولید دانش‌بنیان به مفهوم عام و خاص آن نیازمند نیروی کار ماهر و متخصص با رویکرد دانش‌بنیانی است طبیعتاً بنگاه‌هایی در این کارزار موفق‌تر هستند که بتوانند با برنامه‌ریزی مدون و صحیح زمینه‌های به کارگیری این نیروها را در بنگاه فراهم نمایند.

رعیتی‌فرد، حفظ و تثبیت اشتغال موجود و ایجاد بستر برای ایجاد شغل جدی را از مهم‌ترین نکات در زیست بوم اشتغال برشمرد و تأکید کرد: حوزه معاونت روابط کار نظارت‌های مؤثر و مثبت و با نگاه دانش محور و حمایت از تولید و بسترسازی برای شکل‌گیری موج جدید اشتغال در واحدهای تحت پوشش و در کنار سایر معاونت‌های ذیربط توانسته است با یک رویکرد سیستمی همه جانبه از دغدغه‌های کارفرمایان محترم برای استمرار مسیر کارآفرینی بکاهد.

وی ادامه داد: مؤلفه‌های تأثیرگذار در اشتغال نه تنها در دایره وظایف و مسئولیت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محدود نمی‌شود بلکه حضور دلسوزانه و مؤثر سایر دستگاه‌ها و بویژه بخش خصوصی توانمند را نیز می‌طلبد که در این میان رویکرد ارتقای سه‌جانبه‌گرایی با رعایت مؤلفه‌های کار شایسته از جمله گفت‌وگوهای اجتماعی، حمایت‌های اجتماعی، اشتغال مولد و حقوق بنیادین کار را بیش از پیش به‌عنوان برنامه‌های پویا به پیش می‌برد.

اقداماتی برای حمایت از نیروی کار و رونق تولید

کاهش ۱۷ درصدی کارگران‌ دارای حقوق معوق از ۷۸ هزار و ۳۴۱ نفر به ۶۴ هزار و ۹۷۸ نفر

الزام شرکت‌های تابع وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی به رعایت کامل قوانین کار و آغاز بازرسی ویژه از آنها

پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیش از ۹۳ درصد افراد جامانده در ایام کرونا

تصویب آیین‌نامه ایمنی حفر دستی چاه در شورای عالی حفاظت فنی و انتشار در روزنامه رسمی کشور

تصویب آیین‌نامه اجرایی مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی در (مقاوله‌نامه ۱۵۵ سازمان بین‌المللی کار) در شورای عالی حفاظت فنی

افزایش ۲۱ درصدی تأیید آیین‌نامه‌های انضباط کار نسبت به دوره مشابه سال قبل

استقرار و پیاده‌سازی سامانه بیمه بیکاری به منظور تسریع در ارائه خدمت به متقاضیان www.prkar.mcls.gov.ir

کاهش ۱/ ۴ درصدی تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار

نظارت و اجرای ۱۶۹ طرح طبقه‌بندی در بنگاه‌های اقتصادی مشمول قانون کار در راستای بهره‌مندی نیروی کار از حقوق و دستمزد عادلانه

کمک به رفع مشکل ۱۰۶۷ بنگاه اقتصادی مشکل‌دار جهت حفظ و تثبیت نیروی کار و حمایت از ۲۵۹ هزار و ۵۷۰ کارگر در معرض بیکاری

انجام ۳۳ هزار بازرسی ویژه از کارگاه های پرخطر صنعت ساختمان، معدن، نفت گاز و پتروشیمی درراستای کاهش حوادث و ارتقای ایمنی

راهبری تأسیس ۶۶۵ تشکل کارگری و کارفرمایی جدید

راهبری تجدید انتخابات ۱۱۲۷ تشکل کارگری و کارفرمایی

برگزاری بیش از ۱۶ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برای اعضای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی

انتشار استانداردهای سلامت شغلی کارگران مربوط به ۲۴۰ قلم تجهیزات و ماشین‌آلات

راه‌اندازی سامانه ملی پایش کار جهت نظارت برخط به منظور اجرای قانون کار www.payeshkar.mcls.gov.ir

بازنگری دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه آموزش کارفرمایان، کارگران و کارآموزان

تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه ایمنی کار در فضای بسته

تدوین ۶۰ عنوان کتاب و دستورالعمل‌های ایمنی و انتشار ۳۰ عنوان آن

برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی ایمنی و حفاظت فنی ۸۵۹ هزار و ۲۸۶ نفر ساعت و بررسی حفاظت فنی تجهیزات و دستگاه‌ها به تعداد ۱۱ هزار و ۹۲۱ دستگاه

کد خبر: 50261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =