مشارکت ذینفعان در تصمیم‌سازی‌ها، مهمترین خواسته نمایندگان

در نشست تعاملی با تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی که شامگاه روز شنبه در محل سالن تلاش برگزار شد، نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خواسته‌های خود را با حضور مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی مطرح کردند. مهمترین خواسته اغلب نمایندگان حاضر در جلسه توجه بیشتر به مشارکت ذینفعان در تصمیم‌سازی‌های تامین اجتماعی بود.

به گزارش آتیه آنلاین، نشست تعاملی با تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی که قرار بود با حضور عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامگاه روز شنبه در سالن تلاش برگزار شود، به دلیل جلسه اضطراری وزیر در دولت، بدون حضور بالاترین مقام وزارت و با حضور میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی پیگیری شد.

در این نشست، سید ابوالفضل اشرف منصوری رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران بیان کرد: همه می‌گویند تامین اجتماعی متعلق به کارگر و کارفرماست. این بحث همواره در دولت مطرح بوده است اما کارگر و کارفرما در مدیریت سازمان تامین اجتماعی نقشی نداشته‌اند.

وی افزود: در دولت جدید با توجه به دید مثبتی که داشتند، مواردی مشهود است اما ما دوست داریم خیلی بهتر و قوی‌تر این موضوعات پیگیری شود.

رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: یکی از مسایلی که در جامعه کارگری خیلی مورد اهمیت است، بحث بیمه و تامین اجتماعی است. چه درباره کارگران ساختمانی، چه پاکبانان، خبازان، بازیگران و غیره، این مسئله اهمیت دارد و به مرور تبعات آن پررنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: مسایل این اقشار مرتبا به تشکل‌های صنفی منتقل می‌شود. ما مسئول پیگیری مطالبات به حق آنها هستیم.

منصوری بیان کرد: از جمله مواردی که خیلی به ضرر سازمان است، بحث تفکر این مجموعه نسبت به جبران خسارت‌های ناشی از حوادث کار است. این تفکر همیشه ساری و جاری بوده است که کارگر حادثه ببیند و سازمان تامین اجتماعی خسارات را جبران کند.

منصوری ادامه داد: سازمان به دنبال جبران خسارات مشاغل سخت و زیان‌آور است. این رویه سبب می‌شود علاوه بر اینکه منابع سازمان هزینه می‌شود، سلامت کارگر هم صیانت نشده و به خطر افتد.

رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران بیان کرد: با یک هزار ام هزینه‌هایی که صرف جبران خسارت‌ها می‌شود، می‌توان به کمک آموزش و فرهنگ‌سازی یک قدم بنیادی در جهت کاهش حوادث کار و حفظ سرمایه‌های ارزشمند کار برداریم.

وی حمایت از جوانان مستعد ورزشکار جامعه کارگری با استفاده از منابع تامین اجتماعی در راستای شکوفا شدن استعدادهای ورزشی این افراد را یکی دیگر از خواسته‌های جامعه کارگری اعلام کرد.

منصوری با طرح گلایه‌ای در رابطه با عدم به‌کارگیری نظرات مشورتی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی سخنان خود را ادامه داد.

او افزود: اگر واقعا سازمان تامین اجتماعی به کارگران تعلق دارد، نظر مشورتی آنها در انتصاب مدیران باید گرفته شود.

رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران عنوان کرد: در شش ماه پس استقرار وزیر، اقدامات خوبی در رابطه با ارائه گزارش عملکرد شش ماهه را شاهد بودیم. امیدواریم شاهد گزارش ماهانه باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دست‌هایی که همواره در سفره کارگران بوده است، اکنون سنگ برداشته‌اند و وزارت تعاون و تامین اجتماعی راهدف گرفته‌اند. باید کمک کنیم و یک روند حسنه‌ای که ایجاد شده را با همکاری هم تثبیت کنیم.

منصوری همچنین اجرایی شدن مشارکت سه جانبه را یکی دیگر از درخواست‌های کارگران اعلام کرد.

وی افزود: ایجاد بیمه‌های تکمیلی توسط تامین اجتماعی و بیمه‌های خصوصی اقدام مثبتی است و اگر امکان دارد، خود تامین اجتماعی هم این بیمه‌ها را به عهده بگیرد، اقدام موثری است.

رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران تاکید کرد: باید بر بیمه بی‌نام و مسئولیت مدنی هم نظارت داشته باشد.

بدهی دولت به تامین اجتماعی به ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد

علی خدایی نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور نیز در این نشست با اشاره به نگرانی جامعه از وضعیت صندوق تامین اجتماعی بیان کرد: در گزارشات علمکردی مدیر عامل تامین اجتماعی می‌شنویم که مشکلات منابع تامین اجتماعی تا حد امکان حل شده است اما نگرانی درباره وضعیت این صندوق کماکان وجود دارد.

وی افزود: سرنوشت بیش از ۶۰ میلیون نفر جمعیت کشور به این صندوق وابسته است. هم آینده و هم امروز جمعیت عظیمی از کشور، به این صندوق گره خورده است.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور با اشاره به عدم توازن منابع تامین اجتماعی عنوان کرد: حدس می‌زنم بدهی دولت به تامین اجتماعی، به بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. حدس می‌زنم بدهی جاری دولت به سازمان به بیش از هفت هزار میلیارد تومان برسد.

وی تاکید کرد: باید به راهکاری برسیم که این مطالبات را امروز بگیریم تا در جاهایی که نیاز است، سرمایه‌گذاری کنیم تا شاید در آینده از پس مشکلات خود بر بیاییم.

خدایی بیان کرد: امروز تامین اجتماعی برای پوشش هزینه‌های خود از وام استفاده می‌کند. تامین اجتماعی باید این ارقام را در آینده برگرداند. این روند فاقد صرفه است که ما یک طلبی داشته باشیم و از این سمت بخواهیم هزینه‌های اینچنینی کنیم.

وی یادآور شد: راه‌های مختلفی برای وصول مطالبات تامین اجتماعی پیشنهاد شده است. دولت می‌تواند بدهی‌های جاری خود را از طریق واگذاری منابعی که نقد شوندگی سریعی دارند، انجام دهند. چه به صورت واگذاری و چه سهام‌هایی که سریع قابلیت نقد شوندگی دارند، می‌تواند این بدهی‌ها را پرداخت کند.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور افزود: برای سایر بدهی‌ها هم دوستان پیشنهاد داده بودند که دولت منطقه آزاد مکران را به تامین اجتماعی واگذار کند یا خوراک پتروشیمی‌های زیر مجموعه شستا را با توجه به شرایطی که در صادرات نفت داریم، به صورت رایگان به‌عنوان بخشی از مطالبات سازمان تامین اجتماعی در اختیار این مجموعه‌ها قرار دهد.

وی گفت: موضوع دیگری که مطالبه مشترک کارگران و تامین اجتماعی است، بحث پوشش بیمه‌ای کارگران زیرزمینی و فاقد بیمه است. این مسئله علاوه بر اینکه حق ضایع شده کارگران را احیا می‌کند، منابع درآمدی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

خدایی عنوان کرد: با گسترش بازرسی‌ها قطعا می‌توانیم معضل تراز منابع و مصارف را تا حدودی جبران کنیم و منابع پایدار برای تامین اجتماعی ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از عدم پرداخت نه بیست و هفتم سهم تامین اجتماعی در حوزه درمان گله کرد و گفت: این مسئله باعث شده است که بیمه پردازان از جیب خود هزینه کنند. ما در قانون الزام داریم و قانون به تامین اجتماعی تکلیف کرده است که باید تمامی هزینه‌های درمانی را پوشش دهد. با مدیریت صحیحی که شروع شده است باید تلاش کنیم به سمتی برویم که پوشش بیمه‌ای در حوزه بیمه‌ای و درمان، برای افراد تحت پوشش در نظر بگیریم.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور یادآور شد: برای ما پذیرفته شده نیست که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، برای تامین اجتماعی تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: اینکه توسط یک نهاد دیگری برای ما آیین‌نامه سخت و زیان‌آور نوشته شود، از طرف کارگران و کارفرمایان پذیرفته شده نیست.

کمبود منابع، عامل رعایت نشدن قوانین

محمدرضا تاجیک عضو هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در ادامه به تشریح مطالبات کارگران پرداخت.

وی افزود: در این سال‌ها بارها مطالبات کارگران را گفته‌ایم اما متاسفانه تا کنون گشایشی نداشته‌ایم. جای تشکر دارد که با حضور دولت مردمی، در قسمت اندکی از مطالبات کارگری گشایش ایجاد شده است اما هنوز با اهداف جامعه کارگری فاصله داریم.

تاجیک بیان کرد: مهمترین مطالبه ما از دولت تغییر ساختار سازمان تامین اجتماعی است.

وی اضافه کرد: با کسری منابع، خدماتی که باید از سوی تامین اجتماعی ارائه شود، محقق نمی‌شود. در خیلی از شعب تامین اجتماعی به خاطر کمبود منابع، چارچوبی که برای کارگران تعریف شده است، رعایت نمی‌شود و به کارگران خدمات داده نمی‌شود.

تاجیک بیان کرد: تحقق حاکمیت شرکتی بر عهده تامین اجتماعی است. این سازمان باید نظارت کارگران بر روی منابع و جیب خودشان را محقق کند.

وی ادامه داد: در دولت قبل بارها بحث حاکمیت شرکتی را تکرار کردیم و هیچ گشایشی نشد. چند ماهی از دولت آقای رئیسی گذشته است و توقع داریم که در راس کارها تغییر ساختار داشته باشیم. باید حاکمیت شرکتی و نظارت کارگری تقویت شود.

عضو هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران گفت: یکی از بزرگترین خواسته‌های ما این است که دست دلال‌ها، واسطه‌گرها و شرکت‌های پیمانکاری که در دولت خون کارگران را در شیشه کرده‌اند از سفره کارگری قطع شود.

وی یادآور شد: در ماهشهر، عسلویه و شهرهای نفت خیز برای تامین اجتماعی منابع زیادی ایجاد می‌شود اما سهم درمان آنها هزینه نمی‌شود. همه این هزینه‌ها صرف تهران شده است. کارگران از شهرهای مختلف باید پشت در بیمارستان‌های تهران چادر بزنند.

تاجیک ادامه داد: تقاضا دارم اگر عدالتی وجود دارد، منابع استانها در همان استان‌ها هزینه شود و کارگرهای آن استان‌ها که در شرایط بد زحمت می‌کشند از همان منابع استفاده کنند. درست نیست اصل منابع را از عسلویه و ماهشهر داشته باشید و در جای دیگر هزینه کنید.

وی افزود: قرار بود یک کمیته‌ای تشکیل شود که نمایندگان کارگری و کارفرمایی در این جلسه حضور داشته باشند تا بحث مسکن کارگری را به سامانی برسانیم. هنوز جلسه ای در این رابطه تشکیل نشده است.

تامین اجتماعی می‌تواند اقتصاد مقاومتی را کامل کند

حمیدرضا سیفی عضو هیات امنا و دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان ایران نیز به‌عنوان سخنران بعدی عدم حضور کارفرمایان در برنامه‌های هفته کارگر را دردی بزرگ توصیف کرد.

وی افزود: یک طرف مسئله کار، کارفرماست.

سیفی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی یادآور شد: سازمانی که می‌تواند بحث اقتصاد مقاومتی را کامل اجرا کند، تامین اجتماعی است.

وی ادامه داد: وقتی شورایعالی تامین اجتماعی را حذف می‌کنیم، حوزه کارفرمایی و کارگری دخالت اجرایی در این سازمان ندارد. نتیجه‌اش این می‌شود که صندوق بین نسلی این‌گونه ورشکسته است.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان ایران بیان کرد: آن زمانی که ورودی سازمان تامین اجتماعی هفت نفر بود و خروجی نداشت، نباید بنگاهداری می‌کردند. سازمان تامین اجتماعی را به سمت بنگاه‌داری بردند. امروز این شرایط چه خروجی برای تامین اجتماعی دارد؟

وی تاکید کرد: اگر قصد داریم سازمان تامین اجتماعی را نجات بدهیم باید این مسایل را بررسی کنیم.

سیفی گفت: مدیران محترم باید بپذیرند که نگاه دولتی به سازمان تامین اجتماعی کمک نمی‌کند. تا زمانی که شورایعالی تامین اجتماعی احیا نشود و هیات امنای تامین اجتماعی واقعی نشود تا در راس تصمیم‌گیری سازمان تامین اجتماعی حضور داشته باشد، مسایل حل نمی‌شود.

وی خطاب به حاضران در جلسه عنوان کرد: ۵۱ درصد اقتصاد ما خدماتی است. نمی‌دانم منظور حضار از دلال‌ها چیست. شرکت‌های خدماتی امروز طرف حساب دولت هستند. تمام حوزه اجرایی و خدماتی دولت را شرکت‌های خدماتی اجرا می‌کنند.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان ایران بیان کرد: اگر فرآیند شکل‌گیری شرکت‌های خدماتی را نگاه کنید؛ در می‌یابید که چرا این شرکت‌ها شکل گرفته‌اند. در حوزه بهره‌برداری صنعت برق، خود صنعت پروژه‌ها را با دو برابر هزینه اجرا می‌کرد و تحلیل اقتصادی دولت را به سمت شرکت‌های خدماتی برد.

وی گفت: خود دولت همه حوزه‌های اجرایی با شرکت‌های خدماتی همکاری می‌کند. اگر منظور از دلالی، فعالیت شرکت‌های خدماتی است، باید بگویم بدون این شرکت‌ها کاری از پیش نمی‌رود البته شرکت‌های تامین نیرو که بحثشان جدا است.

درخواست اعلام رسمی حقوق بازنشستگان

علی اصغر بیات رئیس هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر نیز در ابتدای سخنان خود از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درخواست کرد که افزایش حقوق بازنشستگان را به شکل رسمی اعلام کند.

وی با تشکر از مقامات وزارت تعاون حرکت امسال مسئولان این وزارتخانه را بی سابقه توصیف کرد.

بیات گفت: انتظار داریم در روز کارگر میزان افزایش حقوق بازنشستگان به صورت رسمی به عنوان عیدی اعلام شود و حقوق اردیبهشت ماه با افزایش‌هایی که اعلام می‌شود، به این قشر پرداخت شود.

وی افزود: سال گذشته ۳۷۰ هزار فقره وام هفت میلیون تومانی بدون مراجعه بازنشستگان پرداخت شده است. امسال بودجه این بخش بیشتر شده و به پنج هزار میلیارد تومان رسیده است. انتظار این است که این سقف این وام را ۱۲ میلیون تومانی برسانید.

وی با اشاره به تمایل بازنشستگان برای سفر و تعطیلی برنامه‌های سفر به دلیل کرونا از مدیر عامل تاکمین اجتماعی درخواست کرد که دستور برقراری برنامه‌های تفریحی را صادر کند.

رئیس هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر در انتها از مدیر عامل تامین اجتماعی درخواست کرد تا نسبت به ایجاد خانه سالمندان برای بازنشستگان وارد عمل شود.

کد خبر: 50301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =