روی کار آمدن دولت جدید کره جنوبی و ملاحظات مربوط به روابط با ایران

دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی روی کار آمدن دولت جدید کره جنوبی و ملاحظات مربوط به روابط با جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این گزارش بیان شده: دوره پنج ساله رئیس جمهور جدید کره جنوبی از ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز می شود. بیستمین انتخابات ریاست جمهوری این کشور اسفند گذشته برگزار شد و سوک یول از حزب محافظه کار با کسب اکثریت آرا در این انتخابات به پیروزی رسید. ایران و کره جنوبی در سال ۱۹۶۲ مناسبات دیپلماتیک خود را آغاز کردند و سال جاری شصتمین سالگرد این مناسبات است. روابط دو کشور طی سال های گذشته دارای فراز و نشیبهای زیادی بوده است، اما با وجود این، مناسبات دو کشور تا سال ۲۰۱۷ قابل قبول بود.

در این گزارش تصریح شده: پیش از توافق هسته ای (برجام) کره جنوبی دومین شریک تجاری ایران بود. با شکل گیری توافق هسته ای بستری مناسب برای ارتقای سطح مناسبات دو کشور فراهم شد به طوری که کره جنوبی بزرگ ترین خریدار گاز ایران و ایران به سومین منبع بزرگ صادرکننده نفت به کره تبدیل شد. با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم های مجدد علیه کشورمان، روابط تهران ـ سئول شکل دیگری به خود گرفت. با آغاز تحریم های مجدد غرب، سئول به تبعیت از واشنگتن روابط خود را با کشورمان کاهش داد. حجم روابط تجاری بین دو کشور از ۱۲ میلیارد دلار سال ۲۰۱۷، با گذشت چهار سال به صفر نزدیک شده است. همکاری کره با تحریم های آمریکا منجر به تغییر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به سیاست تجاری با این کشور شده است. انتقاد اصلی ایران به کره جنوبی این است که این کشور با پیروی محض از تحریم های آمریکا و بی اعتنا به سابقه روابط دو کشور، حتی در دوران کرونا حاضر به تعامل در زمینه اقلام بشردوستانه اعم از غذا و دارو با ایران نبوده است.

در بخش دیگری از این گزارش ذکر شده: بنابراین از نظر مقامات کشورمان با فرض رفع تحریم های ظالمانه غرب، روابط تهران و سئول مانند قبل نخواهد بود. اگر هم روابط دو کشور در آینده عادی شود شرکت های کره ای از این پس باید به جای فروش کالاهای مصرفی، درباره سرمایه گذاری، انتقال دانش فنی و مشارکت در تولید در داخل ایران برنامه ریزی کنند. بنابراین با توجه به عدم توانایی کره جنوبی در برقراری روابط راهبردی و پایدار، سیاست تجاری ایران در قبال کره جنوبی و موضوعات مشترک برای همکاری دوجانبه طی چند سال اخیر تغییر کرده و این سیاست نسبت به رئیس جمهور جدید هم ادامه خواهد داشت. در این گزارش پس از بررسی مختصر نظام سیاسی کره جنوبی و سیر مناسبات متقابل تهران ـ سئول به مهم ترین فرصتها و چالشهای پیش روی روابط دو کشور پرداخته خواهد شد.

کد خبر: 50344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =