ایجاد ۵۰۰ هزار شغل امسال در تعهد کمیته امداد است

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در سال جاری از مجموع یک میلیون شغل که دولت برنامه‌ریزی کرده، ایجاد ۵۰۰ هزار شغل در تعهد کمیته امداد کشور است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از  ایرنا، "حبیب‌الله آسوده" روز چهارشنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید "علیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند اظهار داشت: برای اجرای این تعهد اولین بار فروردین امسال اعتبارات بانکی ابلاغ شد و ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به استان‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ شده است که همکاران در سطح کشور در حال انجام امور هستند.

وی افزود: سال گذشته ۳۰۰ هزار شغل در مشاغل خرد و خانگی توسط کمیته امداد در سطح کشور اقدام شد که نقش موثری در توانمندسازی مددجویان و اشتغالزایی داشته است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: مقام معظم رهبری در حکم ابلاغ رییس کمیته امداد کشور علاوه بر موارد ابلاغی به مدیریت قبلی، بر ۲ مساله توانمندسازی و درآمد باثبات برای خانواده‌ها تاکید کردند و تکیه اصلی کمیته امداد بر مردم نیز محور قبلی بوده که رویکرد در همین مسیر قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در حوزه توانمندسازی و مسائل معیشتی از جمله هزینه مسکن، سلامت و درمان، کمک به ازدواج و نیازهای اولیه در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار و قریب پنج میلیون نفر مستقیم زیر پوشش کمیته امداد کشور هستند، همچنین یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش مراکز نیکوکاری هستند که نزدیک ۹ هزار مرکز نیکوکاری در زمینه ارائه خدمات به نیازمندان در سطح کشور فعال است.

آسوده افزود: در مجموع کمیته امداد کشور جامعه ۶ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری را تکافل می‌کند.

وی گفت: در بخش توانمندسازی فرهنگی نیز کمیته امداد در حوزه تحصیلی قریب به ۷۰۰ هزار دانش‌آموز و ۵۰ هزار دانشجو را حمایت می‌کند و براساس تفاهم‌نامه با حوزه علمیه کشور، امسال بیشترین ثبت‌نام در برخی حوزه‌ها از مددجویان زیر پوشش کمیته امداد بوده‌اند که به این سمت هدایت شده‌اند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد افزود: موضوع مشاوره‌ها هم با توجه به آسیب‌های اجتماعی که وجود دارد در دستور کار ویژه قرار گرفته و تمامی ۷۱۵ اداره کمیته امداد در سطح کشور مشاوره، مشاوره خانواده و تربیت فرزند را دنبال می‌کنند، در زمینه آسیب‌های اجتماعی زیاد است اما در مجموعه تحت حمایت کمیته امداد درصد آسیب‌های اجتماعی از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی گفت: به‌ویژه مددجویان این نهاد در مباحث اعتقادی و اتصال به نظام ولایی در سطح بالایی قرار دارند و در چند سال اخیر اگر اغتشاش و موضوعاتی در کشور بوده از مجموعه تحت پوشش کمیته امداد توسط دستگاه‌های امنیتی گزارشی ارائه نشده یا انگشت‌شمار بوده و به خاطر نظام ولایی و حاکمیتی کمیته امداد است که فعالیت‌های فرهنگی را وظیفه خود می‌داند.

آسوده بیان کرد: برگزاری اردوهای مختلف در ۲ سال شیوع کرونا دچار وقفه شد اما در سال جاری برای برگزاری ۳۰۰ هزار اردوی زیارتی و تربیتی برنامه‌ریزی شده است و در مجموع بعد فرهنگی توانمندسازی مددجویان طبق رسالت و تاکیدی که مقام معظم رهبری به کمیته امداد ابلاغ کردند، به‌خوبی دنبال می‌شود.

وی افزود: همچنین در مورد تامین لوازم خانگی که از دغدغه‌های مدیریت کمیته امداد است، پارسال بیش از ۱۳۵ هزار قطعه لوازم از جمله کولر، آبگرمکن، یخچال و بخاری برای نیازمندان در کشور تامین شد و در سال جاری این برنامه در فصل تابستان دنبال می‌شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: سال گذشته در مجموع ۷۰ هزار جهیزیه با کمک مردم و اعتبارات دولتی تامین شد و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت.

وی درباره موضوع خیر و احسان، آن را معطوف به مردم دانست و تاکید کرد: باید کمک‌ها را از حالت اداری به سمت مردمی شدن هدایت کنیم، بر همین اساس کمیته امداد چند سال است نهادسازی مراکز نیکوکاری و خیریه‌ را در دستور کار قرار داده و ۵۰ درصد مراکز نیکوکاری در محل مساجد راه‌اندازی شده و امام جماعت رییس هیات امنای این مراکز است.

آسوده، مسجدمحوری و محله‌محوری را رویکرد کمیته امداد در راه‌اندازی مراکز نیکوکاری ذکر کرد و گفت: هدف این است که نیازمندان واقعی با کمک مردم شناسایی شوند و تحت حمایت و نظارت کمیته امداد به آنان کمک شود.

وی افزود: سال گذشته ۵۰ درصد منابع مردمی کمیته امداد به مبلغ پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی به مراکز نیکوکاری بوده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد بیان کرد: در طرح اکرام ایتام هم یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر حامی در سطح کشور نزدیک به ۴۰۰ هزار فرزند یتیم و محسنین را حمایت می‌کنند که از این تعداد ۱۵۰ هزار یتیم هستند و سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مستقیم نقدی و غیرنقدی حامیان به ایتام بوده است.

وی در حوزه صدقات اظهار داشت: در مجموع ۴۸۰ میلیارد تومان از صندوق‌های کوچک و بزرگ و ۱۰۰ میلیارد تومان در مراکز نیکوکاری جمع‌آوری و در زمینه‌های مختلف هزینه شده است.

آسوده با اشاره به اینکه ریاست شورای زکات در استان‌ها با نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه در شهرستان‌هاست گفت: با توجه به اینکه مسئولیت دبیرخانه شورای زکات برعهده کمیته امداد است امسال در قالب خدمت، فعالیت‌های عمرانی، نقدی و کالا هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان جمع‌آوری و تاکید شده و اصالت نیز همین است که در همان شهر اجرایی شود.

وی افزود: امسال تصمیم جدی داریم کد سامانه برای شفاف‌سازی در اختیار نمایندگان ولی فقیه قرار گیرد تا بیشتر در حوزه فقرزدایی و کمک به محرومان از زکات استفاده شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: با توجه به اینکه در بحث زکات به مساله تبلیغی و فرهنگی کمتر پرداخته شده است، درخواست داریم ائمه جمعه در این زمینه فعالیت بیشتری در سطح استان داشته باشند تا زکات جایگاه خود را در جامعه پیدا کند.

وی اظهار داشت: ماه رمضان امسال ۲۲ میلیون اطعام و هشت میلیون افطاری ساده و یک میلیون و ۷۰۰ هزار بسته معیشتی به ارزش هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به مددجویان ارائه شده است.

آسوده گفت: در زمینه فطریه هم تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شده که پیش‌بینی می‌شود که به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان برسد و در این خصوص ۵۰ هزار پایگاه در سطح کشور مستقر شدند که مجموعه دستگاه‌های عضو شورای زکات هستند و تاکید شد پول‌هایی جمع‌آوری شده به نیازمندانی برسد که از قبل شناسایی شدند.

کد خبر: 50430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =