توانمندی بخش تعاون در توزیع مناسب کالاهای اساسی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران از توانمندی بخش تعاون برای توزیع مناسب کالاهای اساسی خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، این روزها دولت در تلاش است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به‌طور کامل از اقتصاد ایران خارج کند. این سیاست نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است. دولت در راستای پاسخ به نگرانی‌های مردم، در حال تدوین بسته‌های حمایتی است تا دغدغه معیشتی جامعه را به حداقل برساند. در چنین شرایطی دولت از چه پتانسیل‌هایی برای ساماندهی بازار می‌تواند استفاده کند؟ آیا بخش تعاون قادر خواهد بود در اجرای این سیاست به دولت کمک کند؟

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در این رابطه بیان کرد: در شرایط کنونی، بخش تعاون می‌تواند در دو حوزه خوب عمل کند. مشروط بر اینکه مقداری از سوی دولت حمایت هم شود.

وی افزود: تعاونی‌ها در بخش توزیع می‌توانند اقدامات مناسبی انجام دهند. جوانان به خاطر نمی‌آورند اما در زمان جنگ تحمیلی، این شبکه توزیع تعاون بود که آرامش را به بازار آن زمان بازگرداند.

قاسمی بیان کرد: با شرایطی که در جنگ تحمیلی وجود داشت، هیچ وقت احساس کمبودی در کشور به‌وجود نیامد. در آن زمان علاوه بر اینکه شبکه تعاون حاضر بود، مردم هم همکاری مناسبی می‌کردند.

وی افزود: اکنون هم همان شبکه می‌تواند دوباره خدمات مورد نیاز را به مردم ارائه بدهد. مشروط به اینکه دولت حمایت کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران عنوان کرد: در کشور اتحادیه مصرف فرهنگیان، اتحادیه مصرف کارکنان دولت، اتحادیه مصرف کارگران ایران و اتحادیه تعاونی‌های مصرف ارتش وجود دارد. اینها همه مرتبط با بخش تعاون هستند و در اتاق تعاون هم حضور دارند.

وی هدف خود از نام بردن از این تشکل‌ها را این‌گونه تشریح کرد: جامعه هدفی که دولت برای توزیع کالاهای اساسی در نظر گرفته است و اولویت‌هایی که مطرح است شامل کارگران، کارکنان دولت، فرهنگیان و نیروهای مسلح هستند.

قاسمی گفت: دولت اگر بخواهد، می‌تواند از طریق شبکه تعاون، کالا را دقیقا به دست آدمی که هدف‌گذاری شده است، برساند. همچنین جلوی دلال بازی و سفته بازی و غیره را بگیرد.

وی اضافه کرد: این شبکه که حدود هفت هزار فروشگاه در سطح کشور دارد، آماده است و در حال حاضر هم خدمت ارائه می‌دهد اما اگر می‌خواهیم دقیق‌تر به نتیجه برسیم، باید حمایت‌ها بیشتر شود.

غفلت از بخش تولید در برنامه‌های دولت

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران دومین بخشی که تعاون می‌تواند در شرایط کنونی خدمت ارائه کند را بخش تولید اعلام کرد.

وی افزود: آمارهای مختلف می‌گوید که بین ۶۵ تا ۷۵ درصد محصولات کشاورزی در بخش تعاون تولید می‌شود. به عبارت ساده‌تر امنیت غذایی کشور مرهون فعالیت بخش تعاون است.

قاسمی افزود: اکنون با آزادسازی نرخ ارز، تولید نیاز به سرمایه در گردش چند برابری دارد. در شرایط فعلی دولت به این فکر می‌کند که چگونه به مصرف کننده نهایی سرویس بدهد همچنین یارانه و کمک ارائه کند، اما متاسفانه قسمت تامین را تقریبا فراموش کرده است.

وی تاکید کرد:دولت همان‌طور که به ارائه خدمت به مصرف‌کننده نهایی فکر می‌کند، باید به فکر بخش تولید هم باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت: باید کالا تامین شود تا مردم بتوانند آن را خریداری کنند و تولید قادر به توزیع کالا باشد.

به اعتقاد وی در بسته حمایتی دولت، نقش تولید را یا ندیده‌اند یا خیلی کمرنگ است و این یکی از پاشنه‌های آشیل طرحی است که دولت تدوین کرده است.

قاسمی افزود: دولت باید از منابع در اختیار، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را به سهولت تامین کند. نه با بوروکراسی‌های سیستم بانکی که وثایق سنگین از تولیدکننده می‌خواهند. دولت باید با سهولت بتواند وام دهد که در زمینه تامین مواد غذایی هم دچار مشکل نشویم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در بحث واردات نهاده‌ ها هم برای اینکه انحصار موجود شکسته شود، دولت باید به اتحادیه‌ها و بخش تعاون و واحدهای کوچک و متوسط (SME)ها اعتماد کند. همان‌طور که سرمایه و شرایط ویژه را در اختیار واردکنندگان می‌گذاشته است، همین کار را برای اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و SME ها انجام دهد.

کد خبر: 50482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =