توجه خاص تامین اجتماعی به مساله حقوق بازنشستگان

بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی مهمترین مطالبه خود را پرداخت به موقع و افزایش حقوق آنان متناسب با شرایط اقتصادی سال ۱۴۰۱ می‌دانند، در این زمینه مسئولان تامین اجتماعی نیز تمام همت خود را بکار گرفته‌اند تا مطالبات بازنشستگان محقق شود.

به گزارش آتیه آنلاین، هرساله پس از تصویب میزان افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی، این افراد منتظر اعلام میزان افزایش و زمان پرداخت حقوق خود هستند، امسال هم گویا افزایش ۳۸ درصدی مستمری آنها تایید شده است که در برابر افزایش ۱۰ درصدی حقوق دیگران بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی رقمی عادلانه تر و مورد قبول است.
اگرچه در هفته‌های اخیر خبرهایی از افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان به گوش رسید، اما تامین اجتماعی به صراحت اعلام کرد که ۱۰ درصد رشد حقوق اعلامی از سوی هیات دولت برای بازنشستگان این سازمان نیست و این بار هم زنگ خوشی برای افزایش بیشتر حقوق آنها به صدا درآمد.
شرایط اقتصادی این روزها عرصه را تا حدودی به همه تنگ کرده است و مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی نیز از این قضیه مستثنی نیستند، اگرچه ۱۰ درصد افزایش حقوق نمی‌تواند دردی از دردهای آنان را کاهش دهد، اما شاید تصویب و پرداخت ۳۸ درصد رشد در  حقوق بازنشستگان بتواند بخشی از مشکلات امروزی بازنشستگان تامین اجتماعی را حل کند که امیدواریم این رقم پیشنهادی مورد تایید هیات دولت قرار گیرد.
فردی که ۳۰ سال در یک نظام اداری یا کارگری فعالیت مستمر داشته است انتظار دارد که حقوق وی نیز براساس قانون یا میزان تورم سالانه که اعلام شده افزایش داشته باشد که این موضوع نیز در تامین اجتماعی قرار است به خوبی رعایت شود چون این سازمان اعلام کرده است که حقوق بازنشستگان براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی افزایش خواهد یافت.
در متن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی آمده است، سازمان مکلف است میزان کلیه مستمریهای بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

همچنین در ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اینگونه آمده است که مستمری ازکار افتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.
بر اساس این ماده سازمان تامین اجتماعی موظف است مستمریهای پرداختی به بازنشستگان، از کار افتادگان کلی و مستمری بازماندگان را به نحوی تنظیم کند که هیچگاه  از حقوقی که سالانه توسط مراجع ذیربط (شورای عالی کار) تعیین می‌شود، کمتر نباشد.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود داد که بر این اساس تعداد مستمری‌بگیر اصلی این سازمان حدود ۴ میلیون نفر بوده که مشمول افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ خواهند بود.
افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی هرساله مورد بحث قرار می‌گیرد اما در نهایت با پیشنهاد هیات مدیره تامین اجتماعی به هیات دولت ارسال شده و هیات وزیران نیز پس از تصویب و تایید میزان افزایش را برای اجرا ابلاغ می‌کند.

در این زمینه حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: افزایش حقوق بازنشستگان در هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی تصویب و به هیات دولت ارسال شده است که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد تا مصوبه آن گرفته شود در این راستا تلاش می‌شود که از اردیبهشت‌ماه افزایش حقوق بازنشستگان اجرا شود.

علی‌اصغر بیات، رئیس هیات‌مدیره کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی نیز درباره این مساله مهم بازنشستگان گفت: کانون‌های بازنشستگان در هماهنگی با مسئولان سازمان تأمین‌اجتماعی، از نخستین روزهای پس از تصویب افزایش سالانه حداقل حقوق کارگران در اسفند سال گذشته، پیگیر احقاق حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی بوده‌اند.
وی ادامه داد: برای احیاء و توسعه برنامه‌های رفاهی ویژه بازنشستگان با نظر مثبت مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تلاش‌هایی دز حال انجام است.


اجرای افزایش حقوق بازنشستگان به محض تصویب دولت

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی می‌گوید: مساله معیشت و خدمات سلامت بازنشستگان دغدغه مشترک دولت، سازمان تأمین‌اجتماعی و مسئولان کانون‌های بازنشستگان است و اطمینان می‌دهیم به ‌محض تصویب میزان و چگونگی افزایش حقوق امسال بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در هیأت‌ دولت، مابه‌التفاوت حقوق اردیبهشت ماه این افراد را در دو روز پایانی همین ماه پرداخت کنیم.
وی اظهار داشت: همچنین مابه‌التفاوت مربوط به ماه فروردین هم در ماه‌های خرداد و تیر به حساب بازنشستگان واریز می‌شود. بازنشستگان نگران نباشند ما آمادگی کامل داریم به محض تصویب موضوع در هیأت‌وزیران، در موعد اعلام ‌شده مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنیم.
وی با بیان اینکه بازنشستگان از ابتدای انقلاب در صحنه‌های مختلف کشور حضوری مؤثر داشته‌اند و همواره از نظام و انقلاب حمایت کرده و می‌کنند، گفت: در حال حاضر، در گام دوم انقلاب، بازنشستگان همچنان نقش مؤثر خود را برای اعتلای میهن اسلامی ایفا می‌کنند. بازنشستگان کشور هوشیار و متحد هستند و مطالبات خود را از راه قانونی مطرح می‌کنند و این رویکرد حرفه‌ای آنها موجب شکست توطئه‌های دشمنانی می‌شود که قصد دارند از مطالبات قانونی آنها سوء‌استفاده کنند و تنش و تشنج بیافرینند.
موسوی تاکید کرد: از زمان تصویب میزان افزایش سالانه حداقل حقوق کارگران در شورای عالی کار، سازمان تأمین‌اجتماعی و نمایندگان بازنشستگان، دغدغه افزایش حقوق بازنشستگان را داشته‌اند و تاکنون در حال پیگیری موضوع هستند.
وی ادامه داد: همه ما یک حرف می‌زنیم و با یکدیگر همفکر هستیم و هدف مشترک‌مان ارتقای کمی و کیفی سطح خدمات است. سئوالی که مطرح می‌شود این است که چرا امروز یک عده می‌خواهند التهاب ایجاد کنند و با القای یأس و نومیدی به جامعه بازنشستگان، این گونه وانمود کنند که سازمان و دولت به فکر آنها نیستند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: پیشنهاد این سازمان در مورد افزایش حقوق بازنشستگان طبق مواد قانون ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، هفتم اردیبهشت به دولت ارسال شده است. از ابتدای سال تاکنون این چهارمین جلسه است که در مورد مسائل بازنشستگان و با حضور اعضای کانون عالی بازنشستگان تشکیل شده است. بازنشستگان در همه جلسات مشارکت داشتند و با همفکری یکدیگر، پیشنهاد افزایش حقوق به دولت ارسال شد.  
وی خاطرنشان کرد: این مصوبه در کمیسیون مربوطه دولت هم مطرح شده است و اعضای کمیسیون سئوالاتی را مطرح کردند و با منطق حرفه‌ای به آنها پاسخ دادیم و امیدواریم به‌زودی با تصویب آن در هیأت‌ دولت و ابلاغ آن به سازمان، مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان را اجرا کنیم.
موسوی تصریح کرد: مسائل بازنشستگان، محدود به افزایش مستمری نیست بلکه موضوعات سفرهای زیارتی و سیاحتی،   بیمه تکمیلی و رفاهی و سلامتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران را در دستور کار داریم. مسائل رفاهی از ضروریات زندگی بازنشستگان است و ما نیز در حال طراحی برنامه‌های خوبی با استفاده از ظرفیت‌های درونی سازمان هستیم که به محض نهایی شدن، اطلاع‌رسانی می‌شود.
حال که سیاست دولت و سازمان تامین اجتماعی تامین معیشت و ارائه خدمات مطلوب به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی است، امید می‌رود با تصویب به موقع و افزایش پیشنهادی هیات مدیره تامین اجتماعی، بار دیگر گوشه‌ای از مشکلات بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان را حل کرد.
سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان حمایتی و بیمه‌گر اکنون ۴۴ میلیون نفر را معادل نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد که در این سازمان خدمات گسترده بیمه‌ای، درمانی، حمایتی، فرهنگی و رفاهی به افراد تحت پوشش ارائه می‌شود.
ارائه خدمات به مستمری بگیران که شامل بازنشستگان، بازماندگان و از کارافتادگان هستند بخشی از تعهدات تامین اجتماعی است که در این زمینه تاکنون با پرداخت به موقع حقوق و مستمری آنان کوتاهی در حق این افراد نشده تا همچنان بتوانند رضایت این افراد را به دست آورند.

گزارش از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 50499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =