حذف عدم النفع ۵۰۰ میلیارد تومانی در صنعت سیمان

مدیر عامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین گفت: عدم النفع صنایع سیمان در تابستان به دلیل قطعی برق ۵۰۰ میلیارد تومان است. با امضای این تفاهم نامه، برق صنعت سیمان آبیک تامین خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، رضا افتخاری مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین در حاشیه امضای تفاهم نامه بین شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین با شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین که امروز در شستا برگزار شد، درباره جزییات این تفاهم نامه گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که بین هلدینگ انرژی شستا و هلدینگ سیمان این مجموعه بسته شد، ما به‌عنوان یک هلدینگ تخصصی که در حوزه تامین آب و برق کشور فعالیت می‌کنیم، یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در سیمان آبیک تاسیس خواهیم کرد.

وی افزود: سیمان آبیک بزرگترین مجتمع سیمانی غرب آسیا است و طی یک تا دو سال آینده ۱۰۰ مگاوات انرژی مورد نیاز این مجموعه از طریق ساخت نیروگاه تامین خواهد شد.

افتخاری بیان کرد: از آنجا که در تابستان قطعی برق در صنایع را داریم، شاهد نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان عدم‌النفع به خاطر این مسئله در صنایع سیمانی هستیم.

وی اضافه کرد: روش‌های مختلفی برای تامین انرژی صنایع وجود دارد. یکی از روش‌ها تاسیس نیروگاه‌های مقیاس کوچک یا DG ها است. روش دوم استفاده از توربین‌های گاز برای مجتمع‌ها است. روش سوم هم استفاده از انرژی تجدیدپذیر است.

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین گفت: طبق مصوبه دولت، هریک از شرکت‌های تولیدی که از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند، وزارت نیرو متعهد شده است که به میزان برق تولیدی آنها، برق این مجتمع‌ها را در پیک بار قطع نکند.

وی ادامه داد: در بخش اول تفاهم نامه به این مسئله اشاره شده است. در بخش دوم تفاهم نامه نیز بحث مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی مطرح شده است.

افتخاری عنوان کرد: میزان انرژی قابل توجهی از دودکش و خروجی صنایع سیمانی در کشور به صورت حرارت تلف می‌شود. با یکسری اقدامات تخصصی و فنی می‌توان این حرارت را تبدیل به انرژی برق کرد و در راستای تولید انرژی از حرارت خروجی دودکش‌ها، کمک گرفت. این برنامه، به افزایش درآمد شرکت‌ها منجر می‌شود.

وی درباره بخش سوم تفاهم نامه نیز بیان کرد: طبق تفاهم صورت گرفته، تمامی شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ سیمان مکلف شده‌اند قرارداد دوجانبه برای خرید برق با هلدینگ انرژی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده، بین ۱۰ تا ۱۵ شرکت سیمانی با ما قرارداد منعقد خواهند کرد.

به گفته وی در بخش چهارم تفاهم نامه به مباحث خدمات مهندسی و وصول مطالبات شرکت‌های تولیدی ناشی از بخش‌های دیماندی برق اشاره شده است. پیگیر هستیم تا از طریق توانیر مبالغ مرتبط با قطعی برق این شرکت‌ها در تابستان را به آنها بازگردانیم.

افتخاری درباره اینکه آیا تفاهم نامه امروز در ارتباط با تعهد ۱۰ هزار مگاواتی وزارت نیرو برای تامین انرژی است یا خیر، گفت: در بخش اول تفاهم نامه به این موضوع اشاره شده است. طبق برآوردی که داریم، طی دو تا سه سال آینده برق تمام صنایع قطع خواهد شد.

وی افزود: تمامی فعالان بخش صنعتی باید به خود تامینی روی بیاورند و برق مورد نیاز خودشان را تامین کنند.

توصیه به خود تامین شدن برق صنایع به دلیل افزایش قیمت‌ها

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین عنوان کرد: دراین راستا با توجه به هم‌افزایی درونی در مجموعه سازمان تامین اجتماعی و گروه سرمایه‌گذاری شستا در حوزه برق، وظیفه خود دانستیم که بحث خود تامینی را برای هلدینگ‌های سیمانی و هلدینگ‌های دیگر زیر مجموعه شستا در دستور کار قرار دهیم.

وی یادآور شد: قیمت فروش برق در ماه‌های آینده برای تمامی صنایع با افزایش زیادی روبرو خواهد شد. بنابراین، به این دوستان پیشنهاد می‌شود که حتما برق مصرفی خود را به صورت خود تامین درآورند.

افتخاری عنوان کرد: پیش بینی می‌شود امسال صنایع سه ماه برق نداشته باشند و این مسئله ضررهای مالی زیادی به این مجموعه‌ها تحمیل می‌کند.

وی درباره هزینه‌های ایجاد نیروگاه برای سیمان آبیک گفت: به صورت استاندارد به ازای هر یک مگاوات نیروگاه، ۸۰۰ هزار یورو هزینه صرف می‌شود. برای یک نیروگاه صد مگاواتی، ۴۰ میلیون یورو هزینه خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه انرژی تامین افزود: فن‌آوری به کار گرفته شده برای نیروگاه‌های کوچک عموما خارجی است اما شرکت‌هایی مثل مپنا هستند که توربین‌هایی در مقیاس‌های کوچک تولید می‌کنند.

وی عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، برای برخی شرکت‌های سیمانی به صورت DG نیروگاه نصب خواهیم کرد و برای برخی شرکت‌ها مثل شرکت آبیک که مصرف برق بالای ۵۰ مگاوات دارند، به صورت یک نیروگاه گازی یا سیکل ترکیبی کوچک، تامین انرژی انجام می‌دهیم.

کد خبر: 50524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =