جزییات شاخص نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰

نرخ بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های اثرگذار در بررسی شرایط اقتصاد و تولید و همچنین در حوزه سیاست‌های نقش‌آفرین در تبیین شرایط بازار کار، همواره به عنوان یکی از عوامل مهم مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان بخش کسب و کار و اشتغال‌زایی قرار داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، کارشناسان اقتصاد و بازار کار، شاخص نرخ بیکاری را یکی از اساسی‌ترین موضوعات مشترک مرتبط با حوزه اقتصاد و رفاه و یکی از شاخص‌های عمده بازار کار می‌دانند و این شاخص است که همواره در راستای سیاستگذاری‌های بخش اشتغال و اقتصاد مورد توجه بوده و از داده‌های مرتبط با آن در حوزه برنامه‌ریزی کلان اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری توسط دولت، تصمیم‌سازان بخش‌های دولتی و خصوصی استفاده شده است.

ایجاد بسترهای کلان برای اشتغال‌زایی در حوزه‌های مختلف، نیازمند مهیا شدن شرایطی ازجمله سیاستگذاری کلان اثربخش، مدیریت کارآمد در اجرای سیاست‌ها، بسترسازی در جذب بخش خصوصی به عنوان کارآفرین و سرمایه‌گذار و همچنین استفاده از توانمندیهای گسترده نیروی انسانی و امکانات موجود است که نهایتاً منجر به کاهش آمار بیکاری خواهد شد.

کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران در خصوص جزییات شاخص نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این نرخ در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن(۱۳۹۹) کاهش داشته است که می‌توان این مهم را نتیجه سیاست‌های فعال بازار کار دانست.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته ۴۰.۹ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر کشور از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، به این معنی که در گروه جمعیتی شاغلان یا بیکاران قرار داشته‌اند.

همچنین تازه‌ترین بررسی‌ها در ارتباط با نرخ بیکاری جمعیت فعال حاکی از این است که ۹.۲ درصد از این قالب جمعیتی کشور (شاغل و بیکار)، در سال ۱۴۰۰ در جمع افراد بیکار بوده‌اند و البته بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به سال قبل از آن (١٣٩٩) کاهش ۰.۴ درصدی داشته است.

جمعیت فعال ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۰

مرکز آمار ایران جمعیت فعال کشور از نظر اقتصادی را در سال قبل  ٤٠,٩ درصد عنوان کرده است به این معنی که این دسته از افراد در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند و جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در سال گذشته ٢٣ میلیون و ٤٤٧ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل بیش از آن افزایش ١٨٠هزار نفری را تجربه کرده است.

همچنین تازه‌ترین خروجی تحولات بازار کار نشان می‌دهد که در سال قبل بخش خدمات با ٤٩,٨ درصد بیش‌ترین درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت و کشاورزی نیز به ترتیب با ٣٣.٨ و ١٦.٣ درصد در رده‌های بعد قرار داشته‌اند.

بیکاری بیش از ۲۳ درصدی جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله

گزارش مرکز آمار ایران همچنین نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله را در سال گذشته ٢٣,٧ درصد عنوان می‌کند و بررسی تغییرات سالانه نرخ بیکاری این افراد نیز نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال ١٣٩٩ تغییر نداشته است.

گفتنی است که بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله در سال ١٤٠٠ نیز نشان می‌دهد که ١٦,٥ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند و این در حالی است که این نرخ نسبت به سال ١٣٩٩، به میزان ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

اشتغال ناقص ۱۰.۲ درصدی جمعیت فعال کشور

تازه‌ترین بررسی‌های جمعیتی در حوزه اشتغال حاکی از این است که سهم جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص در سال گذشته  ١٠,٢ درصد بوده است که این افراد به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند و این در حالی است که ٣٧.٨ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند. همچنین این نتایج گویای آنست که در سال ١٤٠٠جمعیت شاغل کشور بطور متوسط ٤٣,٥ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

اثرگذاری سیاست‌های اشتغال در کاهش نرخ بیکاری

کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن در شرایطی اتفاق افتاده است که با توجه به شرایط اقتصادی و تورمی در سالهای گذشته انتظار ایجاد جهش در حوزه اشتغال‌زایی و خلق فرصت‌های جدید شغلی در راستای ایجاد تعادل در بازار کار دور از واقعیت به نظر می‌رسید که البته با اجرای طرح‌های فعال در حوزه سیاست‌های بازار کار و تدوین و عملیاتی کردن اشتغال‌زایی گسترده در قالب طرح «زیست بوم ملی اشتغال» در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بیکاری فراهم شده است.

سیاست‌های توسعه اشتغال و بهبود فضای کسب و کار در قالب فعالیت‌های دولت سیزدهم و هماهنگی حوزه اشتغال‌زایی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مدت زمان آغاز به کار دولت، بستری برای ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ را فراهم کرد.

جزییات شاخص نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰

کد خبر: 50708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =