گام بلند تامین اجتماعی برای توسعه معادن خراسان جنوبی

خراسان جنوبی به‌عنوان یکی از استان‌های با ذخایر معدنی مناسب و محروم، از جمله استان‌هایی است که سازمان تامین اجتماعی سیاست‌های محرومیت‌زدایی خود را با توسعه بخش معدن در این استان، به جد دنبال می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، استان خراسان جنوبی از آن استان‌های پرپتانسیل و محرومی است که تا کنون از نعمت جذب سرمایه‌گذار، آن طور که باید و شاید برخوردار نبوده است. سازمان تامین اجتماعی با شناسایی پتانسیل‌های این استان قصد دارد از طریق هلدینگ‌های زیرمجموعه‌اش، سرمایه‌گذاری در این استان را توسعه دهد.

این سرمایه‌گذاری‌ها ضمن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان، باعث کاهش تبعات سیاسی و اجتماعی در منطقه شده و در نتیجه امنیت برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده است.

خراسان جنوبی با داشتن معادن ذغال سنگ، معادن فلزی و سنگ‌های تزئینی جای خوبی برای سرمایه‌گذاری است، پتانسیل تولید انرژی پاک از طریق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را دارد و ذخایر معدنی آهکی آن می‌تواند صنعت سیمان را از ماده اولیه بی‌نیاز کند.

با سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در خراسان جنوبی، روند بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی این استان شتاب گرفته و زمینه ترغیب شرکت‌های سرمایه‌گذار دیگر برای حضور در این استان فراهم شده است. به این ترتیب نقش این استان در اقتصاد ملی نیز پررنگ‌تر خواهد شد.

آن طور که مسئولان سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده‌اند، این استان پتانسیل آن را دارد که سقف سرمایه‌گذاری در آن از ۵۰ هزار میلیارد تومان به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

در حال حاضر شستا با دارا بودن دو شرکت سیمان قاین و معدن ذغالسنگ طبس در این استان تلاش می‌کند با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، روند توسعه استان را سرعت بخشیده و اشتغال پایدار برای جامعه بومی فراهم کند.

اتفاقات خوب با ورود شستا به معدن ذغالسنگ طبس

از اسفند ۹۷ و بعد از ورود شستا به ذغالسنگ طبس اتفاقات خوبی در منطقه رقم خورده است که این اتفاقات قابل توجه است. مجموعه سرمایه‌گذاری شستا پنج پروژه بزرگ را در حوزه معادن استان خراسان جنوبی پیگیری کرده است که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این پنج پروژه بیش از ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره کشور افزوده شود.

با افتتاح پروژه کنستانتره طبس، ۶۸ هزار تن تولید کنسانتره زغال سنگ در کشور افزایش یافت. در این پروژه از ظرفیت داخلی استفاده شد و با بهره‌گیری از نیروهای بومی و داخلی و با تولید زغال سنگ شوی، از خروج ۱۷ میلیون یورو ارز از کشور ممانعت شد.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان تامین اجتماعی، پروژه ذغال سنگ شوی طبس با صرف ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به سرانجام رسیده و اشتغال پایدار مناسبی را برای منطقه ایجاد کرده است.

طرحی که سازمان تامین اجتماعی در معدن طبس اجرا کرد، با زیربنای ۲۴۰ متر مربع، هزینه ۳۶۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۲۰ نفر اجرا شد. با ورود محصولات آن به خط تولید، خوراک‌دهی کارخانه زغال‌شویی به میزان ۱۵ درصد، تولید کنسانتره ۱۱ درصد و راندمان تولید کارخانه ۴.۵ درصد افزایش یافت.

در طرحی که شستا اجرایی کرد، شرایط زیست محیطی منطقه از مسیر بازفرآوری باطله هم بهبود یافت. زیرا با بازیابی باطله‌ها، تولید سالیانه کارخانه ذغال‌شویی طبس از ۶۰۰ هزار تن به ۶۶۷ هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافت و از این محل، درآمد دو هزار میلیارد ریالی برای این مجموعه ایجاد شد.

خام فروشی یکی از معضلات اساسی بخش معدن خراسان جنوبی است که با حضور و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی کاهش خواهد یافت و محصولات معدنی، با ارزش افزوده بالاتری به بازارهای هدف، ارسال خواهند شد.

ایجاد اشتغال برای ۱۱۰۰ نفر

تامین اجتماعی با سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد تومانی در ذغالسنگ طبس، حداقل برای ۱۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است. البته این مجموعه با سرمایه‌گذاری خود به هدف مهمتری هم دست یافته است. از آنجا که بزرگترین مصرف کننده ذغالسنگ، ذوب آهن اصفهان است، ۱۰۰ درصد تولیدات ذغال طبس به اصفهان می‌رود تا نیازهای این واحد را تامین کند. به این ترتیب شستا با سرمایه‌گذاری در طبس، بخشی از دغدغه‌ها شرکت‌های زیرمجموعه خود و صنعت فولاد کشور را مرتفع کرده است.

شستا همچنین با توجه به نیاز واحدهای تولیدی کشور، بهره‌برداری از معادن بنتونیت، سنگ آهن، سیلیس، خاک صنعتی و مس استان خراسان جنوبی را در برنامه دارد.

ورود تامین اجتماعی به ایجاد نیروگاه بادی

بررسی‌ها نشان می‌دهد استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های مناسبی برای تولید برق پاک دارد. این استان در دو حوزه انرژی خورشیدی و بادی پتانسیل مناسب برای ایجاد نیروگاه دارد. بادهای ۱۲۰ روزه راه‌اندازی نیروگاه بادی در این منطقه را به صرفه می‌کند. از آنجا که یکی از برنامه‌های اصلی سازمان تامین اجتماعی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و روی زمین مانده کشور است، بخشی از برنامه‌های سرمایه‌گذاری این مجموعه به چنین پروژه‌هایی اختصاص یافته است.

آن طور که در برنامه‌های شستا آمده است، این مجموعه در راستای استفاده از پتانسیل‌های انرژی پاک در خراسان جنوبی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است. ایجاد نیروگاه بادی در منطقه درح شهرستان سربیشه و نیروگاه بادی در نهبندان در دستور کار شستا قرار دارد. برای ایجاد یک نیروگاه بادی ۲۵ مگاواتی دست کم ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

ایجاد اشتغال برای ۳۵۰ نفر در سیمان قائن

سیمان قاین از مجموعه‌های خوبی است که با سرمایه‌گذاری شستا در خراسان جنوبی فعال شده و با توجه به نسبت تناژ تولید، در صادرات موفق عمل کرده است.

شستا امکان‌سنجی مربوط به استفاده از ذخایر آهک هیدارته جنب کارخانه را انجام داده و قصد دارد در ادامه زنجیره قبلی، در حوزه استخراج ذخایر مجاور کارخانه ورود کند. با افزایش سرمایه‌گذاری در این کارخانه حداقل برای ۳۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش دام سنگین

مسئولان استانی، پرورش دام سنگین را یکی از پتانسیل‌های خراسان جنوبی اعلام می‌کنند. بر اساس اطلاعات موجود، شستا برای راه‌اندازی یک مجتمع ۱۰ هزار رأسی دام سنگین در شیروان اقدام کرده و با توجه به شرایط استان خراسان جنوبی، این آمادگی را دارد که مشابه آن را در نقاط دیگر نیز راه‌اندازی کند.

کد خبر: 50727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =