۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 50730
ضرورت رویکرد دوگانه درون و برون سازمانی در مسئولیت‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی

ابلاغ سیاست‌های کلی سازمان تامین اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی فصلی جدید را در مقابل این سازمان گشود تا با استفاده از رهنمودهای عالمانه ایشان بتواند بیش از گذشته در راستای نقش‌های واگذار شده به این سازمان مهم و بزرگ نقش خود را به درستی ایفا نماید.

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در سیاست‌های کلی ابلاغی نقش‌های حمایتی و امدادی سازمان تامین اجتماعی است که می‌تواند به نوعی اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی این سازمان باشد. امروزه سازمان‌ها پذیرای مسئولیت‌های متعددی هستند و سازمانی به بزرگی سازمان تامین اجتماعی که مسئولیت اصلی آن در دو حوزه بیمه و درمان تعریف شده است، بنا به ماهیت اجتماعی خود، مسئولیت‌های اجتماعی زیادی را در جامعه و برای رفاه بیمه شدگان و شرکای اجتماعی خود به انجام می رساند.
سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور که نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد نمی‌تواند نسبت به مسائل و مشکلات بیمه شدگان خود بی‌تفاوت باشد و ناگزیر برای رفع مشکلات آنها از یک سو و دوام و بقای خود از سویی دیگر به ایفای نقش در وادی مسئولیتهای اجتماعی پرداخته است و به اقتضای شرایط و زمان،   اقدامات متنوعی را به انجام رسانده است. در شرایط کنونی یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار تحت پوشش سازمان بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان هستند که سازمان می‌تواند در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اقدامات بسیاری را در زمینه رفع مشکلات و رفاه این قشر به انجام برساند، همانگونه که اقدامات درمانی، تفریحی، ورزشی  و ... بسیاری را طی سال‌های اخیر به اجرا درآورده است.
سازمان تامین اجتماعی جهت اثبات برتری خود به عنوان یک سازمان بیمه‌گر پیشرو چاره ای جز بهره گیری از فواید و سودمندی مسئولیت‌های اجتماعی در کنار وظایف اصلی بیمه گری، درمانی  واقتصادی ندارد. ‌بدیهی است که مهم‌ترین مسئولیت هر سازمانی، مسئولیت اصلی آن سازمان است و انجام وظیفه‌ای است که بدان جهت سازمان ایجاد شده است اما سازمان‌ها در مراحل ‌بعدی مسئولیت‌های قانونی، اجتماعی و اخلاقی را عهده دار می شوند که افزایش رضایتمندی ذینفعان و شرکای اجتماعی سازمان را در پی داشته و در بلندمدت می‌تواند به بقای سازمان کمک نماید.
مواردی همچون ‌پرداخت کمک هزینه ازدواج به بیمه شدگان، وام ضروری مستمری بگیران، پرداخت ودیعه ‌مسکن کانون‌های بازنشستگی، کمک مالی به انجمن های صنفی و تشکل های کارفرمایی و کارگری کشور و راه اندازی ‌سفرهای زیارتی و سیاحتی برای بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نیز در همین راستا در سازمان صورت ‌پذیرفته است. ‌ علاوه بر فواید بی‌شماری که انجام مسئولیت‌های اجتماعی برای سازمان دارد می توان از کاهش تهدیدها علیه سازمان نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فواید این رویکرد یاد کرد.
کاهش شکایات بر علیه سازمان، گرایش سازمان‌های مردم نهاد به همکاری با سازمان و بهره‌مندی از برخی کمک‌های دولتی و خیریه و ... می‌تواند از جمله آثار مترتب بر رویکرد و نگرش مسئولیت‌های اجتماعی باشد. اجرای برنامه های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی برای سازمان باید با رویکرد دوگانه درون و برون سازمانی صورت گیرد تا علاوه بر ارتقاء رضایتمندی مخاطبان برون سازمانی، رضایتمندی همکاران سازمانی هم ارتقاء یابد و چه بسا رضایتمندی همکاران بر رضایتمندی مخاطبان تقدم داشته باشد و در این زمینه بی‌شک بهره گیری از نظرات اندیشمندان حوزه رفاه و تامین اجتماعی و استفاده از نظرات نخبگان جامعه می‌تواند سودمند و مفید باشد.
همکاران حوزه درمان سازمان در استان گلستان با وجود دو بیمارستان و ۸ مرکز درمان سرپایی و حدود هزار و چهارصد مرکز طرف قرارداد، سالیانه بیش از ۱۰ میلیون نفر مراجعه را پاسخ می‌دهند و در کنار این خدمت که اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه ما در استان است، از مسئولیت اجتماعی غافل نشده و بر اساس اسناد بالادستی و دستورالعمل‌های سازمانی اقدام به برنامه ریزی یک ساله و چهارساله نموده‌ایم تا بتوانیم بر اساس برنامه‌ای مدون علاوه بر مسئولیت‌های اصلی خود به مسئولیت اجتماعی نیز عمل نماییم.
از جمله مصادیق عمل به مسئولیت اجتماعی در مدیریت درمان استان گلستان می توان به راه اندازی میز ارتباطات مردمی، مشاوره و خدمت در تمام مراکز درمانی استان اشاره کرد که باعث شده است بسیاری از مشکلات مراجعین مرتفع شده و رضایتمندی آنها ارتقاء یابد، همچنین این رویکرد در استان گلستان موجب تقویت ساختارهای اجتماعی شده و همراهی اساتید دانشگاه و نخبگان را در استان در پی داشته است. همچنین تلاش شبانه‌روزی همکاران معاونت خرید راهبردی در آموزش، راهنمایی و رفع مشکلات سیستم‌های نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک که سبب شده است در تمام ساعات شبانه روز موسسات بهداشتی و درمانی احساس آرامش نموده و از پشتیبانی مطمئن برخوردار باشند و بتوانیم به سطح بالایی از تولید نسخ الکترونیک دست یابیم، نیز مصداق دیگری از عمل به مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه پزشکی  و کادر درمانی طرف قرارداد محسوب می شود.
امید آنکه سازمان تامین اجتماعی با بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه و نو در عرصه صنعت بیمه و قبول مسئولیت‌های اجتماعی بتواند نقش بی‌همتای خود را در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در حوزه رفاه و تامین اجتماعی ایفا نماید و شاهد رونق کسب و کار و به تبع آن رونق بیش از پیش سازمان تامین اجتماعی باشیم.
کد خبر: 50730

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =