تامین آب برای گلستان

سازمان تامین اجتماعی در کشور علاوه بر به‌عهده گرفتن خدمات درمانی، با سرمایه‌گذاری اقتصادی در بهبود معیشت مردم مناطق مختلف به‌ویژه استان‌های محروم مشارکت دارد. یکی از اقدامات این مجموعه، اجرای سد چایلی درسرمایه‌گذاری اقتصادی با هدف تامین نیازهای آبی منطقه است

به گزارش آتیه آنلاین، نام سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان یک مجموعه خدمات دهنده، فقط در حوزه درمانی بر سر زبان‌ها جاری است. این در در حالی است که این مجموعه با هلدینگ‌های اقتصادی متعددی که در اختیار دارد، از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی کلان یا اولویت‌دار در استان‌های مختلف، خدمات متنوع دیگری به جامعه ارائه می‌دهد که از نظرها دور مانده است. تامین اجتماعی با این خدمات، زمینه ایجاد رفاه برای مردم در نقاط مختلف کشور را فراهم می‌کند.

بدیهی است که این سرمایه‌گذاری‌ها با کمک گرفتن از درآمدهای حاصل از پرداخت حق بیمه انجام می‌شود و آنچه به حساب تامین اجتماعی وارد می‌شود در واقع سرمایه افراد تحت پوشش این مجموعه است. بنابراین تامین اجتماعی باید ملاحظاتی از جمله سودآور بودن را در سرمایه‌گذاری‌های خود لحاظ کند. با این وجود مجموعه تامین اجتماعی در استانی نظیر گلستان، با کمک شرکت سابیر در پروژه‌های سدسازی و تامین آب مشارکت کرده است تا زمینه رفاه مردم و دسترسی به منابع آب را فراهم کند.

با اجرای سد چایلی ظرفیتی برای کنترل سیلاب‌ها، تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی مردم منطقه فراهم می‌شود. این سد می‌تواند حجم آبی معادل تمام سدهای موجود استان گلستان را مدیریت کند. مطالعات این سد در سال ۱۳۸۱ انجام شده است. یکی از اقدامات مهم در راستای اجرای این پروژه جابجای ۶ روستای حاضر در کاسه سد با بیش از ۷۰۰ خانوار است. اجرای کامل این سد به بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

در حالی که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اجرای پروژه‌های زیرساختی به‌خصوص در حوزه آب، به دلیل عدم توجه به اقتصاد آب، فاقد توجیه و صرفه اقتصادی است اما به دلیل اینکه استان گلستان عقب ماندگی‌هایی در ایجاد زیرساخت‌ها دارد، شرکت سابیر از شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی وارد این پروژه شده است تا بتواند رفاه مردم منطقه با تکمیل یک زیرساخت اساسی، فراهم کند.

دسترسی به آب، عامل مهمی در توسعه استان

شاید استان گلستان را بتوان یکی از استان‌های بی‌نظیر ایران دانست. در این استان، جنگل و بیابان را یکجا و در یک محدوده جغرافیایی می‌توان تجربه کرد. منطقه‌ای که به سرسبزی شهره است، نقاطی دارد که دسترسی مناسبی به منابع آب ندارند و به همین دلیل تبدیل به بیابان شده‌اند. در این استان، دسترسی به منابع آب برای توسعه و استفاده مناسب‌تر از پتانسیل‌های منطقه، یک ضرورت به شمار می‌آید.

شاید به همین دلیل است که سازمان تامین اجتماعی، از مدت‌ها پیش از طریق شرکت سابیر به‌عنوان مجری در پروژه سد چایلی در مراوه تپه مشارکت کرد تا آب مناسب در اختیار مردم منطقه قرار دهد و زمینه استفاده از دیگر استعدادهای استان را فراهم کند.

البته نباید از نظر دور داشت که در جریان ساخت سد، برای جامعه محلی اشتغال ایجاد می‌شود و تامین آب زمینه ایجاد فرصت‌های جدید و تحریک فرآیند اشتغال‌زایی در سطح استان را فراهم خواهد کرد.

ایجاد هزار شغل مستقیم با سرمایه‌گذاری در کشاورزی و دامپروری

اخیرا سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر سیاست‌های محرومیت‌زدایی؛ برنامه‌های متنوعی را در استان‌های کمتر برخوردار آغاز کرده است که یکی از این استان‌ها، گلستان است. آمارها نشان می‌دهد در استان گلستان ۸۲۹ هزار و ۱۶۲ نفر بیمه شده اصلی و تبعی زیر پوشش تامین اجتماعی وجود دارد که معادل ۴۱ در صد از جمعیت دو میلیون نفری استان را شامل می‌شود.

میرهاشم موسوی در جریان سفر به این استان، از آمادگی شستا برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی دارای توجیه گلستان خبر می‌دهد.

آن‌طور که در خبرها آمده است، حوزه دامداری و کشاورزی از بخش‌های دارای مزیت استان گلستان است و سازمان تامین اجتماعی آماده سرمایه‌گذاری و احداث مجتمع دامپروری ۳۰۰۰ راسی با ۳۰ هکتار زمین و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با ۱۰۰۰ هکتار زمین است. در صورت تکمیل این طرح‌ها در طرح اول برای ۴۰۰ نفر و در طرح دوم برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۴۲ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته

بر اساس اطلاعات موجود، کل سرمایه‌گذاری انجام شده توسط شستا در استان گلستان در سال گذشته ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده است. برنامه سازمان تامین اجتماعی این است که حجم سرمایه‌گذاری را در سنوات آینده در سراسر کشور به میزان ۱۰ برابر افزایش دهد و گلستان نیز یکی از استان‌هایی است که در اولویت قرار دارد.

مسئولان سازمان تامین اجتماعی آمادگی خود را اعلام کرده‌اند که در صورت معرفی طرح‌های مناسب و دارای توجیه اقتصادی، در فرآیند سرمایه‌گذاری این استان مشارکت کنند.

مشارکت تامین اجتماعی برای توسعه معادن ید

شرط تامین اجتماعی برای مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای استان گلستان، سودده بودن طرح‌ها است. مسئولان استانی بر این باورند که با توجه به پتانسیل‌های بالای استان در حوزه کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و سایر صنایع مرتبط با این حوزه، می‌تواند سودآور باشد. طرح‌هایی نظیر استخراج ید، تولید گیاهان دارویی، توسعه گردشگری جزیره آشوراده، ایجاد مجتمع پرورش میگو و پرورش ماهیان خاویاری، اجرای طرح‌های آب شیرین‌کن و … در گلستان از سوی مسئولان استانی به‌عنوان طرح‌های دارای توجیه اقتصادی معرفی می‌شود اما مسئولان سازمان تامین اجتماعی بیشتر تمایل به مشارکت در پروژه‌های معدنی دارند.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان تامین اجتماعی، شستا یا همان شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، آماده است تا  پنج هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال برای استخراج سالانه ۴۵۰ تن ید از منابع معدنی استان سرمایه‌گذاری کند.

ید به عنوان ماده اولیه مهم و راهبردی مورد نیاز بسیاری از صنایع غذایی، دارویی و پتروشیمی بوده و استخراج آن ضمن رفع نیاز داخل کشور، ایران را از واردات این ماده معدنی بی‌نیاز می‌کند. ضمن آنکه این ماده معدنی از مزیت امکان صادرات هم برخوردار است.

بر اساس اطلاعات موجود، در حال حاضر فقط هشت کشور امکان تولید این ماده معدنی را دارند و گلستان تنها تولید کننده ید در ایران است. معادن ید در گلستان بیشتر در شمال استان گلستان شناسایی شده‌اند و عملیات استخراج و صادرات این ماده معدنی توسط بخش خصوصی در حال انجام است.

اجرای طرح‌های مسئولیت اجتماعی

مجموعه‌های اقتصادی سازمان تامین اجتماعی فقط بر اجرای برنامه‌های با توجیه اقتصادی متمرکز نیستند. این مجموعه‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی خود، به مردم مناطقی که در آنجا حضور دارند، خدمات ارائه می‌کنند. به‌عنوان مثال به خدمات ارائه شده از سوی شرکت سابیر در ابتدای شیوع کرونا در استان گلستان می‌توان اشاره کرد.

شرکت سابیر که در ۶ استان کشور پروژه‌های در حال اجرا دارد، در ابتدای شیوع کرونا، با اقدامات حمایتی از افراد کم بضاعت، در مقابله با کرونا حمایت‌های کالایی و بهداشتی کرد که یکی از این استان‌ها گلستان بود.

این شرکت در روستاها و به‌ویژه روستاهایی که از سطح رفاه کمتری برخوردار هستند، کمک‌رسانی در حد توان با تهیه بسته‌های مواد غذایی به صورت کاملا بهداشتی و ضدعفونی شده برای خانواده‌های بی‌بضاعت انجام داد. همچنین به صورت منظم حداقل ۵۰ بسته در هر یک از کارگاه‌های خود به صورت جداگانه و ماهانه توزیع کرد.

این شرکت در روستاهای هدف، کنترل علائم بالینی از جمله تب سنجی و ضدعفونی اماکن عمومی، خودروها و افرادی که در مسیر کارگاه برای رسیدن به منازل و روستاهای خود در تردد هستند را نیز اجرایی کرد.

در اقدامی دیگر، برای کنترل بهداشتی مناطق با هماهنگی و همکاری با مراکز بهداشتی وارد عمل شد و بخشی از تجهیزات حفاظت فردی مورد نیاز آنها را تامین کرد.

تامین وسایل نقلیه، ماشین‌آلات و اجرای طرح‌های کنترلی و ایجاد تسهیلات در مسیرهای پرتردد روستایی با هماهنگی بخش‌های ذیربط در منطقه و برگزاری دوره‌های آموزشی، آشنایی با ویروس کرونا و روش‌های پیشگیری از شیوع آن در روستاها نیز دو اقدام دیگر این شرکت بود که در ایام آغاز پاندمی کرونا پیگیری شد.

کد خبر: 50745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =