درآمدزایی مناسب با استحصال باطله‌ها

رئیس انجمن مس ایران با اشاره به وجود عناصر نادر و فلزات ارزشمند در باطله‌ها، استحصال این مواد را دارای ارزش افزوده مناسب برای سرمایه‌گذار معرفی کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، حوزه معدن یکی از حوزه‌هایی است که سازمان تامین اجتماعی قصد دارد سرمایه‌گذاری در آن را توسعه دهد. بر اساس اعلام مسئولان سازمان تامین اجتماعی در سال جاری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در هلدینگ معدن شستا۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

بهرام شکوری رئیس انجمن مس ایران و عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش معدن بیان کرد: ما توصیه نمی‌کنیم که شستا به حوزه معدن وارد شود اما اگر بخواهد ورود پیدا کند و به حرف ما گوش نکند، بخش معدن بخش جذابی برای سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: در بخش معدن، اولین توصیه برای سرمایه‌گذاری در حوزه معادن مس است زیرا مس نسبت به سایر فلزات جذابیت بیشتری داشته و آینده بهتری دارد.

شکوری گفت: به خاطر شکاف بین عرضه و تقاضا در دنیا، بازار مس بسیار جذاب شده است. تولید مس در جهان حدود ۲۰ میلیون تن در سال است و میزان مصرف این فلز ۲۸ میلیون تن در سال است. اتحادیه اروپا می‌خواهد تاسال ۲۰۵۰، ۸۰ درصد کربن را در صنایع کاهش دهد. در نتیجه به سمت و سوی صنایعی می‌رود که از نوآوری‌ها استفاده کنند و یکی از فلزات پرکاربرد غیر آهنی در نوآوری جدید، مس است.

وی افزود: طبیعتا تولید مس از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۵۰ باید به میزان چهار برابر افزایش یابد. تمام معادن مسی که در دنیا وجود دارد، به خصوص در شیلی به عمق می‌روند و عیارشان کاهش می‌یابد. بنابراین با افزایش قیمت مس در آینده مواجه خواهیم شد.

رئیس انجمن مس ایران گفت: در نتیجه یکی از جاذبه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، در حوزه مس است. در حوزه فلزات دیگری مثل کبالت و نیکل هم می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. مهمتر از آن سرمایه‌گذاری در حوزه عناصر نادر خاکی مثل لیتیوم و وانادیم است که آینده باطری‌های برقی به این عناصر گره خورده است. ما هم در ایران معادن این عناصر را داریم و می‌توانیم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

به گفته شکوری سرمایه‌گذار می‌تواند در هر بخشی از زنجیره تولید معدنی ورود کند زیرا سودآور است.

وی ادامه داد: در رابطه با استحصال عناصر نادر خاکی خیلی دانش فنی در کشور وجود ندارد. کشورهای محدودی این دانش را دارند. اگر شرایط ثبات پیدا کرد، روابط ما با دنیا اصلاح شد و تحریم‌ها برداشته شد، می‌توانیم با خارجی‌ها این کار را انجام دهیم.

رئیس انجمن مس ایران گفت: بخش معدن در حوزه اکتشاف بیشترین سود را دارد. در زنجیره فرآوری محصول در هر حوزه‌ای که وارد شود، سود دارد. مثلا سرمایه‌گذاری در تولید کنستانتره، تولید کاتد، صنایع پایین دستی مثل سیم و کابل و محصولات مسی سود خواهد داشت.

وی درباره سرمایه‌گذاری در حوزه باطله‌ها عنوان کرد: هلدینگ‌های زیر مجموعه در حوزه باطله‌ها باید از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کند. به لحاظ اینکه ما در معادن از تکنولوژی نسل دوم استفاده می‌کنیم و دنیا تکنولوژی نسل چهارم را به کار برده است، در نتیجه در باطله‌های معادن ما مواد معدنی با ارزشی وجود دارد. در حالی که باطله باید عاری از هر گونه مواد معدنی ارزشمند باشد.

شکوری گفت: در باطله‌هایی که خروجی کارخانه‌های کنستانتره است، عملا هم مس هم طلا و نقره داریم. ولی نمی‌توانیم آن را استحصال کنیم. در این باطله‌ها عناصر نادر خاکی را هم داریم. اگر شرکت‌های دانش بنیان بتوانند به این حوزه ورود کنند، خوب است.

وی افزود: عیار عناصر موجود در باطله‌ها پایین است اما در دنیا آن را استحصال می‌کنند. اگر شرکت دانش بنیان با فن‌آوری جدید بتوانند عناصر ارزشمند باطله‌ها را استحصال کنند، هم می‌تواند خدمت بزرگی برای کشور باشد و هم درآمد خوبی برای تامین اجتماعی ایجاد کند.

کد خبر: 50804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =