رویکرد فرهنگی و قانونی وزارت کار در خصوص اشتغال اتباع

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اشتغال اتباع دیگر کشورها در ایران و در اختیار داشتن فرصت های شغلی گفت: در واقع دونگاه در خصوص اشتغال اتباع در کشور وجود دارد که یک دیدگاه مربوط به پیشینه فرهنگی در استقبال از اتباع کشورهای دیگر است و رویکرد دیگر مرتبط با اجرای قانون در خصوص به کارگیری اتباع در فرصت های شغلی است.

حامد فروزان با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت سالیانه فهرست مشاغل مجاز برای اتباع را اعلام می کند، به آتیه آنلاین گفت: این فهرست مشاغل در خصوص استان ها نیز مصداق دارد با این شرایط که برخی از مشاغل در برخی از استانهای کشور مجاز و در بعضی نیز غیرمجاز محسوب می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر این است که تمامی اتباع حاضر در کشور برای اینکه در شغلی مشغول به کار باشند باید مجوز لازم را اخذ کنند که این نگاه باید در حوزه های کارگری و کارفرمایی وجود داشته باشد.

وی همچنین در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر نیز اداره کل اتباع وزارت کار به صورت روزانه مشغول بررسی و صدور مجوز اشتغال برای اتباع حاضر در کشور است

فرهنگ استقبال ایرانیان از اتباع / کارفرمایان از نیروی کار مجاز استفاده کنند

مدیرکل امور بین المللی وزارت کار در ادامه با بیان اینکه در واقع دونگاه در خصوص اشتغال اتباع در کشور وجود دارد، گفت: یک دیدگاه مرتبط با این است که بر اساس مسائل فرهنگی رایج در کشور همواره از حضور اتباع دیگر کشورها در کشورمان استقبال کرده ایم و به طور خاص این نگاه در ارتباط با اتباع کشور افغانستان وجود دارد.

وی بیان کرد: تقریباً تمامی فرصت هایی که یک شهروند ایرانی داراست تقریباً در اختیار اتباع دیگر کشورها نیز قرار می گیرد که این مهم در جهان کم نظیر است و این روند به نهادهای بین المللی نیز گزارش شده و آمارهای مرتبط با این فرایند در کشورمان به این سازمان ها منتقل شده است.

از طرف دیگر درخواست ما از کارفرمایان این است که در به کارگیری اتباع دیگر کشورها با افراد دارای مجوز اشتغال همکاری داشته باشند و از به کارگیری افرادی که دارای مجوز اشتغال نیستند خودداری به عمل آورند که البته این توجه به آن میزانی که باید شکل نگرفته است.

شیب مناسب اشتغال‌زایی با اجرای زیست بوم ملی اشتغال

فروزان با اشاره به اینکه وزارت کار بر اساس زیست بوم ملی اشتغال هماهنگی موضوع اشتغال را برای تمامی جوانان ایرانی جویای کار دنبال می کند، بیان داشت: امیدواریم با توجه به شیب ایجاد فرصت های شغلی، در سالهای آینده در خصوص فرصت‌های اشتغال برای جوانان ایرانی شرایط بهتری را شاهد باشیم که البته شیب اشتغال زایی در کشور بر اساس آمارها و نمودارها در وضعیت مناسب‌تری است.

وظایف نهادها در خصوص مسئله اشتغال اتباع

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت کار در ادامه با طرح این مسئله که موضوع اشتغال اتباع البته صرفاً مرتبط با وزارت کار نیست، اظهار داشت:  باید در درجه اول بررسی شود که چگونه افراد بدون مجوز به کشور ورود پیدا می کنند و پیش از اینکه موضوع اشتغال در خصوص اتباع مطرح شود، مسئله ورود و حضور بدون مجوز افراد در کشور باید مرود توجه قرار گیرد که نهادهای مرتبط با این موضوع باید اهتمام بیشتری به اصل مسئله داشته باشند.

وی گفت: اکنون که افراد بدون مجوز به کشور وارد شده اند باید در این شرایط کارفرمایان به دنبال دریافت مجوز برای اشتغال این افراد در کشور باشند که این مسئله نیز مورد کم توجهی قرار گرفته است.

فروزان همچنین افزود: آنچه در حوزه بازرسی ها در خصوص به کارگیری اتباع غیرمجاز در کارگاه ها مرتبط با وزارت کار است با انجام کارهای لازم شرایط بهتری را در این بخش شاهد هستیم، اما فاصله نسبت به آنچه که باید باشد همچنان زیاد است.  

کد خبر: 50848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =