سهم کلان تامین‌اجتماعی در پوشش بیمه‌ای کشور

سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور سهم بزرگی در پوشش افراد در بیمه‌های اجتماعی دارد به طوری که اکنون ۷۳ درصد مردم از خدمات سازمان‌های بیمه‌ای کشور بهره‌مند هستند و ۵۳ درصد از آنها در قالب پوشش بیمه‌ای سازمان تامین‌اجتماعی خدمات بازنشستگی، درمانی و فرهنگی دریافت می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و طبق قانون اساسی باید جامعه ایرانی از رفاه و امنیت غذایی، تأمین اجتماعی و فرصت‌های برابر به دور از تبعیض، برخوردار باشند و اکنون نیز براساس قوانین جاری کشور وظایف حوزه رفاه اجتماعی به ویژه نظام جامع رفاه و تامین‌اجتماعی، گسترش پوشش بیمه‌ای و ایجاد هماهنگی در برنامه‌های اجرایی بیمه‌ای و حمایتی در این نظام جامع است.
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط ۲۰ درصد مردم از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کردند که پس از انقلاب این افراد به ۷۳ درصد جمعیت کل کشور رسیدند که اکنون سازمان تامین‌اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن ۴۵ میلیون نفر از جامعه ایران، ۵۳ درصد این آمار را به خود اختصاص داده است که در نوع خود بی‌نظیر است.
تامین‌اجتماعی در حالی این تعداد از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و تعهدات بلندمدت و کوتاه مدت را در برنامه‌ریزی‌های خود را به آنها ارائه می دهد که به هیچ عنوان از منابع عمومی یا دولتی استفاده نمی‌کند و این سازمان عمومی غیردولتی بدون هیچ وقفه‌ای در خدمات درمانی، بازنشستگی و حتی فرهنگی را در زمان تعیین شده به افراد تحت پوشش نداشته است.
سازمان بیمه‌گر تامین‌اجتماعی برای ماندگاری خود خدمات گسترده‌ای برای گسترش چتر بیمه‌ای و افزایش تعداد بیمه‌شدگان و ارائه بهتر خدمات به بازنشستگان، مستمری‌بگیران و از کارفتادگان را در سطح کلان و گسترده ارائه می‌دهد که این خدمات در مقایسه با سایر صندوق‌های بیمه‌ای بسیار متفاوت‌تر و گسترده‌تر است چون این سازمان بیش از نیمی از مردم جامعه ایران را تحت پوشش دارد.
اما حال باید دید که دیگر سازمان‌های بیمه‌گر به چه تعداد از جمعیت ایران خدمات بیمه‌ای ارائه می‌دهند اگرچه بسیاری از این سازمان‌های بیمه‌ای به اندازه سازمان تامین‌اجتماعی دارای امکانات بیمه‌ای و درمانی نیستند.

۹۰ درصد مردم تحت پوشش ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشور


احمد خانی نوذری معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در کشور بیش از ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد می‌گوید: راه‌اندازی سامانه پایش بنگاه‌های اقتصادی صندوق‌های تابعه در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار داشت: در کشور بیش از ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که شامل سه صندوق بزرگ‌مقیاس هستند که شامل تأمین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح است که بیش از  ۹۰ درصد افراد بیمه‌شده کشور را پوشش می‌دهند.
وی ادامه داد: در مجموع ۷۰ درصد جمعیت کشور زیر پوشش ۱۸ صندوق قرار دارند و حدود ۳۰ درصد افراد تاکنون تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی قرار  نگرفته‌اند.
معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی در ایفای تعهدات قانونی نسبت به ذی‌نفعان خود دچار مشکل هستند، گفت: چهار تا پنج صندوق متکی به بودجه دولتی هستند، از سال ۱۳۹۳ تاکنون بودجه دولت برای کمک به صندوق ها از ۳۰ هزار میلیارد تومان  به ۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که این امر نشانگر رشد وابستگی صندوق‌ها به دولت است.
وی افزود: بیشتر صندوق‌های بازنشستگی بالای ۳۰ سال عمر دارند که در این میان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر جوان محسوب می‌شود.
معاون امور اقتصادی وزارت مردم با اشاره به اینکه در آینده نزدیک بحرانی در صندوق‌ها وجود خواهد داشت، گفت: روز به روز بر حجم مصارف در صندوق‌ها افزوده می‌شود و منابع کاهش می‌یابد، در این‌باره باید برنامه‌ریزی  ویژه‌ای انجام شود.
وی تصریح کرد: به واسطه مشکلات متعدد در اقتصاد کشور سهم بنگاه‌های اقتصادی در ایفای تعهدات صندوق‌ها کم بوده و بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی وضعیت خوبی  ندارند در همین راستا باید اقداماتی انجام شود تا با بهبود وضعیت شرکت‌ها، سهم صندوق‌ها رشد پیدا کند.
خانی نوذری با تأکید بر حفظ قدرت خرید بازنشستگان، گفت: سالخوردگی جمعیت و تعداد مستمری بگیران رو به افزایش است و باید یک تصویر دقیق از نظام بنگاه‌داری در صندوق‌ها داشته باشیم. اکنون شرایط بنگاه‌داری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تفکیک استان‌ها، حجم شرکت‌ها و بنگاه‌ها بررسی شده است.

بیش از ۵۰ درصد مردم تحت پوشش تامین‌اجتماعی و ۲۳ درصد دیگر صندوق‌ها


میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز در این باره گفت: با اجرای طرح بیمه درمان، ۵.۵ میلیون نفر دیگر از جمعیت کشور تحت پوشش قرار گرفتند، اکنون در کشور به برکت نظام مقدس اسلامی ۷۳ درصد جمعیت تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی (بیش از ۵۰ درصد تامین اجتماعی و ۲۳ درصد سایر بیمه‌ها) هستند و در بیمه درمان ۱۰۰ درصد جامعه تحت پوشش هستند.
موسوی با تاکید بر اینکه توزیع عادلانه خدمات و امکانات از اهداف مهم سازمان است، اظهار کرد: رویکرد جدیدی که دنبال می‌شود توسعه خدماتی به لحاظ زیربنایی و زیرساختی و توسعه درمان با محوریت مناطق محروم و کم برخوردار است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص تامین اجتماعی در فروردین سال جاری یادآور شد: در حال حاضر کارهای مقدماتی آن در حال انجام است و لایحه و احکامی که برای این سیاست‌های ابلاغی تنظیم می‌شود این است که همه آحاد جامعه بایستی بیمه تامین اجتماعی داشته باشند.
موسوی گفت: تامین اجتماعی امروز بیش از ۸۰ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی و ۳۸۰ مرکز درمان ملکی مستقیم در کشور دارد که در راه خدمت رسانی به بیمه‌شدگان فعالیت می‌کنند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین برای گسترش چتر بیمه‌ای خدماتی در حال اجرا دارد، گفت: در سال گذشته یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفت که از این تعداد بیش از ٧٠٠ هزار نفر در این دوران مدیریتی بود، با توسعه پوشش بیمه همگانی، در سال گذشته با وجود دشواری‌های اقتصادی یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید تحت پوشش این سازمان در قالب بیمه‌های اختیاری، بیمه دانشجویان و خانوار ایرانی قرار گرفت.  
با توجه به اهمیت پوشش بیمه‌ای در کشور، با امید به رونق فعالیت کسب و کار و بازار اشتغال، امیدواریم شاهد گسترش خدمات بیمه‌ای در کشور باشیم تا ضمن ماندگاری صندوق‌ها و سازمان های بیمه‌گر همچون تامین‌اجتماعی، در افزایش خدمات بازنشستگی، درمانی و بیمه‌ای به مردم گام‌های اساسی محکمی برداشته شود.

گزارش از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 50864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =