۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سالمند کشور غربالگری شدند

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس از غربالگری ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سالمند از مجموع ۸ میلیون سالمند ثبت شده در سامانه‌های الکترونیک وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر محمدرضا صایینی گفت: در حال حاضر شناسایی و طبقه بندی سالمندان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشورانجام شده و از میان  ۸ میلیون سالمند ثبت شده در سامانه‌های الکترونیک وزارت بهداشت، بیش از ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سالمند غربالگری شده‌اند.

وی افزود: ۵ درصد از سالمندان یعنی بیش از ۳۵۰ هزار سالمند در گروه سالمندان بسیار پرخطر هستند. این سالمندان در معرض آسیب سالمندی بوده و دارای بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله سرطان، دیالیز، دمانس، نارسایی کبدی، ایدز یا همزمان دارای ناتوانی حرکتی و هم ابتلایی هستند.

۲۱ درصد سالمندان در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به این که بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۲۱ درصد سالمندان نیز در گروه پرخطر قرار می‌گیرند، گفت: از آنجایی که رشد فزاینده جمعیت سالمندان ممکن است کشور را با چالش‌های قابل توجهی در سال‌های آینده مواجه کند، اتخاذ تدابیر ویژه و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز ضرورت دارد و لازم است در سطح ملی اقداماتی در این خصوص با مشارکت تمام بخش‌های مختلف وزارت بهداشت و سایر سازمان‌ها انجام شود.

صایینی با اشاره به این که این اقدامات باید با هدف تسهیل برقراری ارتباط موثر بین بخشی در استان‌ها و شهرستان‌ها برای استقرار برنامه «حمایت و مراقبت از گروه‌های پرخطر سالمندان» و پایش آن انجام پذیرد، بیان داشت: مقرر است جلسات «کمیته ملی حمایت و مراقبت از گروه های پرخطر سالمندان» به صورت منظم برگزار شده و با اتخاذ تصمیمات کلیدی در سطح ملی موجبات تسهیل ارتباطات و تعاملات بین بخشی لازم در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را فراهم آورد.

وی ادامه داد: در نشست اخیر این کمیته نیز نمایندگان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و بخش‌ها، با توجه به ظرفیت‌های موجود برای تعامل و تشریک مساعی در پیشبرد اهداف برنامه حمایت و مراقبت از گروه‌های پرخطر سالمندان، اعلام آمادگی کرده و پیشنهاداتی را ارائه کردند.

گفتنی است جلسه کمیته ملی حمایت و مراقبت از گروه‌های پرخطر سالمندان ذیل کارگروه سلامت سالمندان شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، رییس اداره سلامت سالمندان، اعضای دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، سازمان بهزیستی، دبیرخانه شورای ملی سالمندان، سازمان بیمه نیروهای مسلح، کمیته امداد، هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی، خیرین سلامت و تشکل‌های مردم نهاد و نمایندگان معاونت‌های درمان، پرستاری، سازمان غذا و دارو، سازمان اورژانس کشور و آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت و اعضای هیات علمی حوزه سالمندی تشکیل شد.

کد خبر: 50868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =