پرداخت مطالبات تأمین‌اجتماعی با هدف اجرای بهتر تعهدات

سازمان تامین‌اجتماعی با ۴۴ میلیون بیمه شده برای اجرای بهینه تعهدات کوتاه و بلندمدت خود باید پوشش بیمه‌ای خود را به بهترین نحو گسترش دهد، این اقدام تامین‌اجتماعی برای افزایش درآمدهای سازمان است تا بتواند به تعهدات جاری و متنوع در قبال بیمه شدگان، بازنشستگان و مستمری بگیران به خوبی عمل کند.

به گزارش آتیه آنلاین، از طرفی دیگر پرداخت به موقع حق بیمه از سوی افراد بیمه شده و اجرای تعهدات بیمه ای دولت در قبال سازمان تأمین اجتماعی از سویی دیگر نیز در افزایش درآمدهای این سازمان با هدف گسترش خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی تاثیرگذار است چون منابع درآمدی تأمین اجتماعی بر  این مبنا پایه‌گذاری شده است.
در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه در سراسر کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند که از این طریق افراد پوشش بیمه‌ای دارند که با بیمه پردازی بخش عمده ای از منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی را تأمین می‌کنند.
در دهه‌های گذشته سازمان تامین اجتماعی بدون وقفه به تعهدات خود در راستای عمل به تعهدات کوتاهی نکرده و بیمه شدگان نیز بر اساس قانون تأمین اجتماعی سهم حق بیمه را پرداخت کرده اند و مهمترین مشکل در این زمینه، بدهی دولت‌های گذشته در قبال پرداخت تعهدات سهم حق بیمه خود به سازمان تامین‌اجتماعی است که به انباشت بسیاری از بدهی‌های دولت تبدیل شده است.
بخشی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به ۲۷ گروه حمایتی برای استفاده از خدمات بیمه این سازمان است که این تعداد در واقع به شرط پرداخت حق بیمه توسط افراد و دولت، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته اند، اما دولت‌های گذشته تاکنون این بدهی خود را بابت حق بیمه این گروههای حمایتی پرداخت نکرده‌اند و این موضوع باعث شد که طلب این  سازمان بیمه‌گر اجتماعی تاکنون نه تنها پرداخت نشده بلکه روی هم انباشته شود.
به طور یقین اگر بدهی‌های دولت‌های گذشته در زمان مقرر به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت می‌شد امروز مطالبات تأمین اجتماعی به مرز حدود چندصدهزار میلیارد تومان نمی‌رسید سازمان تامین‌اجتماعی به جای ابربدهکار معرفی شدن می‌توانست ابرطلبکار لقب بگیرد.
 سازمان تامین‌اجتماعی اکنون با وجود مشکلات اقتصادی جامعه، بدون هیچ وقفه‌ و استقراضی از بانک‌ها به تعهدات کوتاه مدت و بلند مدت خود به خوبی عمل کرده است اگرچه دریافت این مطالبات انباشت شده می‌تواند سازمان را در اجرای بهتر این خدمات کمک کند، حال مهمترین موضوعی که وجود دارد پرداخت بخشی از بدهی این سازمان از دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ است.

طلب سازمان تأمین اجتماعی از دولت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان
«حسن صادقی» معاون دبیرکل خانه کارگر و رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در این باره در گفت و گو با آتیه آنلاین اظهار داشت: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت‌های گذشته طلب دارد، این طلب هم بابت موضوعی است که دولت و مجلس یعنی قوه مقننه و قوه مجریه کشور همراه با هم در دولت نهم و دهم ۲۷ گروه حمایتی را تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دادند و قرار براین بوده که دولت ها هر ساله سهم خود را در این خصوص به تأمین اجتماعی پرداخت کنند.
وی اضافه کرد: تلاش‌های نمایندگان گروههای کارگری و مدیران سازمان تأمین اجتماعی در خصوص تخصیص بودجه سازمان تأمین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۱ بسیار ستودنی بود تا با این اقدام بخشی از بدهی دولت‌های گذشته به این سازمان پرداخت شود.


پرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان از تعهدات معوقه دولت به تامین‌اجتماعی در بودجه ۱۴۰۱ 
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره گفت: مطالبات انباشته از دولت‌ها و اجرانشدن تعهدات جاری و سالانه دولت‌ها در قبال تأمین‌اجتماعی از مشکلات جدی در تأمین نقدینگی موردنیاز است.
وی تصریح کرد:  مطالبات انباشته سازمان تأمین‌اجتماعی از دولت‌ها تا پایان سال ۱۳۹۹ طبق دفاتر و اسناد رسمی ما بالغ بر ۳۶۵ هزار میلیارد تومان است که تاکنون ۳۱۵ هزار میلیارد تومان آن به تأیید سازمان حسابرسی کشور رسیده است. در عین حال تنها برای سال ۱۴۰۱ رقم تعهدات جاری دولت در قبال تأمین اجتماعی مشتمل بر سه درصد حق بیمه و ۲۷ تعهد دیگر بالغ بر ۱۸۳ هزار میلیارد تومان است و در این حال در بودجه سال جاری،  تنها ۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تعهدات معوقه و جاری دولت پیش‌بینی شده است.


اجرای بهینه تعهدات تأمین اجتماعی با تادیه بدهی دولت
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز پیشتر در گفت و گو با آتیه آنلاین اظهار داشت: با تادیه بدهی که باید اتفاق بیافتد و ارکان سازمان برنامه و بودجه که باید بخشی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی را در این قالب از طریق سهام های نقدشونده به این سازمان انتقال دهد، اجرای تعهدات جاری تأمین اجتماعی به ویژه در حوزه پرداخت ها بدون دغدغه خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت، میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی که انباشت بدهی دولت های گذشته در سالیان متمادی محسوب می‌شود، در نظر گرفته شده است گفت: امیدواریم این پرداخت از طرف دولت به پایان سال موکول نشود.
وی  بیان داشت:البته در خصوص دریافت مبلغ مشخص شده در قانون بودجه برای تادیه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پیگیری ها از طرف این سازمان در حال انجام است که امیدواریم نتیجه آن را ببینیم.

پرداخت مطالبات به پایان سال موکول نشود
موسوی خاطرنشان کرد: به طور قطع با اجرایی شدن پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی، شرایط برای اجرای تعهدات مختلف سازمان تأمین اجتماعی در حوزه های بیمه ای، درمانی و بازنشستگی هموارتر خواهد شد که البته تلاش و خواسته ما در سازمان تأمین اجتماعی این است که اختصاص مبلغ مشخص شده در قانون بودجه برای تادیه بدهی دولت به نفع سازمان تأمین اجتماعی در سه ماه ابتدایی سال اتفاق بیافتد و به پایان سال موکول نشود.
وی در ادامه گفت: در سنوات گذشته پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی در قالب های مختلف از جمله سهام در اواخر سال اتفاق افتاده است که در سال جاری علیرغم پیگیری های فراوان و البته همکاریهایی که سرعت گرفته، سهام سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به شکل کامل به سازمان تأمین اجتماعی منتقل نشده است
به گفته موسوی، این مجموعه سهام در ازای پرداخت سهم حق بیمه دولت ها به سازمان تأمین اجتماعی به این سازمان منتقل می شود و در واقع حق بیمه منابع نقدی است که باید در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد و بخشی از تعهدات این سازمان را تأمین کند که البته بخشی از این منابع نیز باید در قالب سرمایه گذاری باید در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد تا افزایش بازدهی را به دنبال داشته باشد و منافع آن به سازمان بازگردد
وی با بیان اینکه اگر رویکرد فوریت در واگذاری ها را شاهد نباشیم، برای اجرای تعهدات به روز و جاری در سازمان تأمین اجتماعی شرایط مناسب نخواهد بود، اضافه کرد: در نقطه مقابل، اگر رویکرد حرفه ای، کمک و مساعدت در قبال تأمین اجتماعی وجود داشته باشد باید در خروجی در خصوص سرعت بخشیدن به پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی و واگذاری های سهام برای انجام بهینه تعهدات جاری نشان داده شود.      
حال مهمترین انتظار بازنشستگان، مستمری بگیران و بیمه‌شدگان ابن است که مطالبات سازمان تامین‌اجتماعی به موقع پرداخت شود تا این سازمان هم در بهترین شرایط نسبت به پرداخت بدون وقفه خدمات بیمه‌ای، درمانی، مستمری بازنشستگی و فرهنگی خود ادامه دهد. چون سازمان تامین‌اجتماعی با تحت پوشش دادن ۵۳ درصد جمعیت کشور به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور بدون بودجه دولتی به این افراد خدمات ارائه می‌دهد.

گزارش از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 50944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =