جزییات برنامه‌های رفع فقر مطلق و شرایط جامعه هدف

مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح برنامه های مربوط به رفع فقر مطلق و نیز شرایط افراد مشمول گفت که رفع فقر مطلق از اولویت های دولت و شخص رییس‌جمهور است.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از ایرنا، هادی موسوی‌نیک روز دوشنبه در نشست مبارزه با فقر مطلق در استان کرمان اظهارداشت: باید این موارد با بیان کرد که رفع فقر مطلق دغدغه و اولویت کاری رییس جمهور است به گونه ای که این موضوع را به صورت هفتگی از طریق وزارت رفاه پیگیری می کند.
وی با تاکید بر اینکه جمعیت هدف طرح رفع فقر مطلق را افراد گرسنه تشکیل می دهند گفت: این افراد نباید عضو نهاد حمایتی باشند؛ همچنین درآمد آنان منهای یارانه بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان نباشد.

موسوی‌نیک با اشاره به اینکه این طرح آینده رفاهی کشور است افزود: بیش از ۵۰ درصد افراد ثبت شده در سامانه رفع فقر مطلق، مشمول این طرح هستند.

مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مشکلات حوزه معیشت پررنگ شده است گفت: درصدد هستیم با اجرای پروژه مبارزه با فقر مطلق، دیگر هیچ فردی در کشور مشکل تامین حداقل مواد غذایی و سرپناه را نداشته باشد.

وی اظهار داشت: اگر فقر را به معنای ناتوانی در تامین خواروبار، حداقل‌هایی که سازمان بهداشت جهانی مشخص کرده و سایر هزینه‌ها در نظر بگیریم حدود ۲۶ میلیون نفر در کشور در این بخش دچار مشکل هستند و این آمار نسبت به ۱۰ سال قبل هشت میلیون نفر افزایش داشته است.

موسوی نیک با تاکید بر اینکه حدود یک میلیون نفر ایرانی در تامین معاش و سرپناه خود دچار مشکل هستند ادامه داد: حدود یک میلیون نفر از این ۲۶ میلیون نفر افرادی هستند که اگر تمامی درآمد خود را نیز فقط صرف تامین مواد مورد نیاز برای تغذیه کنند، باز هم دچار مشکل هستند.

نقش مدیران محلی

این مسئول وزارت رفاه در ادامه تاکید کرد: فرمانداران در اجرای طرح رفع فقر مطلق به دلیل سکونت بخش زیادی از جمعیت جامعه هدف در روستاها، نقش کلیدی دارند.

موسوی‌نیک با بیان اینکه اتباع خارجی و افراد فاقد هویت می توانند در سامانه رفع فقر مطلق نام نویسی کنند اظهار داشت: تاکنون اطلاعاتی از افراد فاقد هویت و اتباع خارجه در سامانه شناسایی جامعه هدف دچار فقر مطلق ثبت نشده است، لذا فرمانداران باید وارد عمل شوند و ضمن تعریف کد ۱۰ رقمی نام این افراد را در سامانه ثبت کنند.

گرمخانه های نامناسب کرمان

وی همچنین با اشاره به اینکه افراد فقیر، فاقد سرپناه و دچار مشکلات تغذیه‌ای از گرمخانه ها استفاده می کنند تصریح کرد: گرمخانه های استان کرمان از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند.

مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بازدید از گرمخانه های استان کرمان افزود: موارد مختلف زشت و زیبایی در گرمخانه ها دیده می شود که زیباترین این موارد فعالیت انجمن سلامت بانوان بود که در این زمینه بانوان معتاد مراجعه کننده به گرمخانه ها را ترک می دادند و بعد از آن بلافاصله به کار مشغول می کردند که اقدامی حائز اهمیت و قابل تقدیر است.

کرمان با طرح شناسایی افراد فقیر بیگانه نیست 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: این استان با طرح شناسایی افراد فقیر بیگانه نیست، زیرا حدود یک سال قبل شورای راهبردی در این زمینه تشکیل شد و پیرامون آن کمیته تخصصی نیز شکل گرفت.

رحمان جلالی با تاکید بر اینکه برخی مناطق، روستاها و همچنین جنوب استان کرمان از نظر اقتصادی شرایط مطلوبی ندارد افزود: لذا معین های اقتصادی براساس تشکیل مثلث توسعه اقتصادی در دوره های گذشته به مناطق محروم ورود کردند تا برای از بین بردن فقر اقدام کنند.

وی همچنین به مشکلات سامانه شناسایی افراد با فقر مطلق نیز اشاره کرد و ادامه داد: این سامانه طی ۲۰ روز نخست راه اندازی دچار مشکل بود؛ بنابراین نهادهای مختلف باید ایراد و اشکال های شناسایی جامعه مورد نظر و ثبت نام آنان را در سامانه مشخص و اعلام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان تاکید کرد: فرمانداران نیز تا پایان تیرماه، افراد با فقر مطلق را شناسایی و مشخصات این افراد را در سامانه ثبت کنند.

وی با تاکید بر اینکه استان کرمان در شناسایی افراد با فقر مطلق دچار مشکل نیست گفت: مشخص بودن هدف، فرایند طرح، داشتن زیرساخت، وجود نیروی انسانی و ارتباطات از الزامات اجرای پروژه های مختلف است.

ثبت مشخصات ۲۹ هزار نفر در کرمان

به گزارش ایرنا مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز از ثبت مشخصات ۴۱۴ هزار و ۳۰۹ نفر تا روز گذشته در سامانه شناسایی افراد با فقر مطلق در کشور خبر داد و گفت: این آمار در استان کرمان ۲۹ هزار و ۲۳۱ نفر است.

جایگاه دوم کرمان در ثبت برای فقر مطلق

محمدرضا مصباح با تاکید بر اینکه کرمان بعد از استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم ثبت نام کنندگان در سامانه شناسایی افراد فقیر مطلق دارد اظهار داشت: بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر مشمول طرح مقابله با فقر مطلق در کشور هستند.

وی ادامه داد: شهرستان های استان کرمان مشخصات افراد مشمول این طرح را کامل ثبت نکرده اند، لذا باید در نظر داشت طرح رفع فقر مطلق یک فرصت تاریخی برای تمامی مناطق کشور بویژه استان کرمان است و دهیاران بهترین افرادی هستند که می توانند این طرح را به خوبی اجرا کنند.

کد خبر: 51200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =