اصلاح افزایش حقوق؛ انتظار بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی

سازمان تأمین‌اجتماعی هرساله براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ تأمین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی می‌کند و پس از تصویب رقم پیشنهادی به دولت ارائه می‌شود، اما امسال با توجه به مصوبات تأمین اجتماعی و دولت، موضوع حقوق و مستمری بازنشستگان هنوز به سرانجام نهایی نرسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تصمیم‌گیری سازمان تأمین‌اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان پس از تصویب شورای عالی کار در هیات دولت به عنوان یک مصوبه برای اجرا ابلاغ می‌شود اما امسال با وجود اینکه این مصوبه توسط دولت ابلاغ شد، مجلس شورای اسلامی روی آن نظر داده است.

سازمان تامین‌اجتماعی حدود چهار میلیون مستمری بگیر شامل بازنشستگان، ازکارافتادگاه و بازماندگان را تحت پوشش دارد که ۷۰ درصد آنها حداقل بگیر و ۳۰ درصد آنها بین ۶ تا ۱۰ میلیون و حتی ۱۰ میلیون بالاتر حقوق دریافت می‌کنند، امسال این مصوبه هیات وزیران به نفع حداقل بگیران بود و ۳۰ درصد دیگر از این وضعیت رضایت نداشتند.

در هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، این مصوبه هیات دولت درباره افزایش مستمری بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان در سال ۱۴۰۱ برای اصلاح دوباره به دولت ارسال شده است.

براساس مصوبه هیات وزیران، مستمری بازنشستگان حداقل بگیر سازمان تأمین‌اجتماعی با ۷۰ درصد جمعیت بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان با افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق و ۳۰ درصد دیگر با ۱۰ درصد و رقم ۶۵۰ هزار تومان همراه بود، اینکه در سال ۱۴۰۱ مصوبه دولت متفاوت بود و بازنشستگان مانند سال‌های گذشته همه به صورت یکسان حقوق نگرفتند، مورد انتقاد و اعتراض بازنشستگان شد و همین موضوع باعث بازنگری مستمری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی شد.

طبق مصوبه هیات دولت، حقوق حداقل بگیران ۵۷.۴ درصد و همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق در تمام صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

این تغییر در پرداخت حقوق بازنشستگان حداقل بگیر و بالاتر از آن مورد اعتراض قرار گرفت به طوری که اکنون هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، دولت را مکلف به اصلاح مستمری بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۱ کرده و این موضوع به دولت ارجاع داده شده است.

هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در جلسه روز دوشنبه خود با توجه به چندین جلسه کارشناسی و دعوت از نمایندگان دولت، سازمان تأمین اجتماعی و بازنشستگان تأمین اجتماعی و استماع نظرات آنها، در جلسه فوق العاده خود مصوبه دولت را مورد ایراد قانونی قرار داده است.

قربانعلی مهری دبیر این هیأت اینگونه توضیح داد که هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین به استناد اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی و قانون نحوه اجرای این اصول به طور مستمر در جلسات خود تمامی مصوبات تصویب نامه های هیأت وزیران را بررسی و نظرات خود را در این خصوص با تأیید ریاست مجلس به دولت اعلام می‌کند.

دبیر هیأت با تشریح فرایند بررسی و رسیدگی به مصوبات در این هیأت اظهار داشت: به استناد قانون نحوه اجرای اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی، نتیجه بررسی های ابتدایی هیأت، به دولت اعلام می شود تا از فرصت قانونی حداکثر ۱۰ روزه نسبت به اصلاح مصوبه مورد ایراد و یا ارسال پاسخ مستند و مستدل اقدام کند.

وی ادامه داد: پس از چندین جلسه بررسی و استماع آرای کارشناسی کلی اطراف ذینفع، مصوبه موضوع تعیین مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱ را مغایر با قوانین تشخیص داد و موارد مغایرت را با عنوان رأی مقدماتی به دولت اعلام می‌کند.

مهری افزود: دولت بعد از وصول ایراد هیأت، یک هفته مهلت دارد تا نسبت به اصلاح مصوبه خود اقدام کند و در غیر این صورت و یا عدم وصول پاسخ مستند و مستدل از سوی دولت، نظر هیأت تطبیق قطعی شده و به دولت اعلام خواهد شد و پس از آن مصوبه دولت ملغی الاثر خواهد شد.

دبیر هیأت تطبیق مصوبات با تشریح ابعاد حقوقی این مصوبه اعلام کرد: با تعامل خوبی که میان دولت و هیأت تطبیق برقرار است اطمینان داریم بهترین تصمیم گرفته خواهد شد و با اصلاح مصوبه، مشکلی وجود نخواهد داشت.

سازمان تامین‌اجتماعی در روز ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد که دولت، مصوبه شورای عالی کار درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را تصویب کرد و با توجه به اینکه براساس مواد ۹۶ و۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، افزایش مستمری مستمری بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی به تصویب هیات وزیران می‌رسد، این افزایش به نحوی است که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.

براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد، در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین‌اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷.۴

درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

سازمان تامین‌اجتماعی هرساله تلاش دارد تا با پرداخت به موقع  و اجرای عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان رضایت این قشر را به دست آورد و از این طریق قدرت خرید آنان را نیز افزایش دهد، اما امسال این تغییر در افزایش حقوق که بیشتر به منظور عادلانه کردن افزایش حقوق‌ها صورت گرفته تا شکاف بین حقوق بازنشستگان بیشتر نشود.

در حال حاضر با این اقدام حقوق از کارافتادگان کلی و مجموع دریافتی بازماندگان هم شامل همین افزایش می‌شود و چون در سال‌های گذشته رعایت عدالت در افزایش حقوق‌ها اتفاق نمی‌افتاد اما در افزایش حقوق امسال بازنشستگان تلاش شد تا به معیار عدالت نزدیک‌تر شود.

با وجود برخی انتقادها درباره این افزایش حقوق بازنشستگان اما براساس مصوبه هیات وزیران، بازنشستگانی که سال گذشته ۳ تا ۴ میلیون تومان دریافت کرده‌اند، در سال ۱۴۰۱ میزان افزایش حقوق آنها ۲ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان، بازنشستگانی که ۶ تا ۷ میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده‌اند، میزان افزایش حقوق آنها در سال جاری یک میلیون و ۵۲۶ هزار تومان، بازنشستگان با دریافتی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان در سال گذشته، یک میلیون و ۴۴۴ هزار تومان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ را خواهند داشت و بازنشستگانی که ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده‌اند، نیز در سال ۱۴۰۱، میزان افزایش حقوق آنها یک میلیون و ۵۹۹ هزار تومان خواهد بود.

با توجه به اقداماتی که سازمان تامین‌اجتماعی براساس مصوبه هیات وزیران در افزایش حقوق بازنشستگان انجام داده است حال باید منتظر بود که پس از اینکه هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، موضوع اصلاح مصوبه دولت درباره این افزایش را به دولت ارجاع دهد، اصلاحات صورت می‌گیرد تا حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی که براساس نرخ تورم ۳۸ درصد پیشنهاد افزایش دارند، با رشدی برابر با نرخ تورم انجام خواهد شد یا خیر.

در حال حاضر ۳۰ درصد بازنشستگان تامین‌اجتماعی که جز حداقل بگیران نیستند و حقوق بالاتر از ۶ میلیون تومان تا بیشتر از ۱۰ میلیون تومان نیز هستند، انتظار دارند که افزایش حقوق آنها براساس نرخ تورم و همراه با ۳۸ درصد رشد باشد.

کد خبر: 51241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =