تاثیر محتوای خشن رسانه‌ای بر کودکان غیرقابل انکار است

حس تهاجم و خشونت در کودکان نیز وجود دارد، نه می‌توان آنها را به نادیده گرفتن این حس مجبور کرد و نه بروز همیشگی این نوع احساسات میسر و امکان‌پذیر است بنابراین باید راه‌های دیگری را جست تا کودک بتواند آن را جانشین حس تهاجم کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، واقعیت این است که کودکان باید در محیط خانواده و مهدکودک فرصت کنند تا احساسات خود را بروز دهند، انباشتگی احساسات ناشی از عجز و خشم در کودکان نه تنها بر شخصیت آنها تاثیر می‌گذارد بلکه در صورت تداوم و تکرار فروخوردگی احساسات تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
اگرچه خشم در کودکان ناشی از علل و عوامل مختلفی است اما در مجموع باید به آنها اجازه داده شود که احساس خشم و ناراحتی خود را ابراز کنند، با این آگاهی‌که تکرار بی‌مورد این نوع رفتارها را نمی‌توان تحمل کرد.  
رسانه دارای محتوای خشن زمینه‌ساز بروز رفتار خشونت آمیز در کودکان 
 لیلا کریمی کارشناس ارشد مدیریت رسانه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین عنوان کرد: اینکه بگوییم صرف استفاده از رسانه موجب بروز خشونت در کودکان می‌شود درست نیست، بلکه محتوای خشونتی که در فیلم‌ها و به‌ویژه بازی‌های رایانه‌ای ارایه می‌شود نیز می‌تواند باعث بروز خشونت شود.  
کریمی ادامه داد: تاکید بر اینکه رسانه دارای محتوای خشن زمینه‌ساز بروز رفتارهای خشن در کودکان می‌شود هم خیلی صحیح نیست، چرا که این عامل در کنار عوامل دیگری مانند وجود خلاء عاطفی، رفتارهای والدین، همسالان و میزان بهره‌گیری از رسانه تاثیرگذار است.
وی افزود: به نظر می‌رسد در برخی موارد حتی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و کودک را دچار انفعال، ترس از اجتماع و افسردگی کند. صرف تماشاکردن برنامه‌های خشن چنین تاثیری ندارد در بیشتر موارد، کودکان هنگام انجام بازی‌های خشن و با نقش فعال، رفتارهای خشونت‌آمیز از خود بروز می‌دهند.
این کارشناس ارشد مدیریت رسانه عنوان کرد: نسبت به رسانه باید نگاه جامعی داشته باشیم، مثلاً کودکانی که بیش از دیگران مطالعه کتاب در برنامه روزانه خود دارند یا والدین برای آنان کتاب می‌خوانند نه تنها روحیه آرام و منطقی بیشتری دارند، حتی در صورت مطالعه محتوای خشونت‌بار هم شاید کمتر دست به رفتارهای خشن بزنند.  
کریمی یادآور شد: برخی از کودکان و نوجوانان در تماشای محتواهای خشن دست به انتخاب می‌زنند؛ مثلاً کودک با شخصیت قوی و بار عاطفی و حمایتی بالا معمولا با بررسی و تحلیل محتوای رسانه‌ها که لزوما و صددرصد خشن نیستند به نتایج خوبی نیز دست پیدا می‌کند.  
وی بر تاثیر سواد رسانه‌ای و اهمیت آموزش آن به کودکان و نوجوانان در این زمینه تاکیدکرد و افزود: این سواد به فرد این امکان را می‌دهدکه در مواجهه با محتوای رسانه‌ها از آنچه که درست و پسندیده است و با تربیت اخلاقی و عاطفی او همخوانی دارد الگو برداری می‌کند. این کودک می تواند بین محتوای صرفا هیجانی و بی‌خطر با خشن و زیانبار تفاوت قائل شود.
این متخصص علوم‌ارتباطات‌اجتماعی خاطرنشان کرد: نقش آموزش و ارتقای سطح فکری و عاطفی کودکان از سال‌های نخستین زندگی و آموزش‌پذیری آنان باید بیش از پیش جدی گرفته شود که این مهم نیز خود نیازمند دقت والدین و فراهم آوردن شرایط امنیت روانی در کودکان است.
کد خبر: 51382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =