روغن‌ها و چربی‌ها، مسکن و حامل‌های انرژی صدر نشین‌های سهم از تورم

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، سهم از تورم روغن‌ها و چربی‌ها، مسکن و آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها بیشترین میزان سهم از تورم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در گروه خوراکی‌ها بیشترین میزان تورم ماهانه در خرداد ماه ۱۴۰۱ در کل کشور مربوط به روغن‌ها و چربی‌ها با نرخ ۳.۲۳ درصد برای کل کشور است.

سهم تورم ماهانه این محصول برای دهک اول اول تا سوم به ترتیب ۷.۷۷، ۶.۴۷ و ۵.۵۸ است در حالی که تورم دهک دهم برای روغن‌ها و چربی‌ها ۱.۳ درصد است

در گروه خوراکی‌ها نرخ شیر، پنیر و تخم مرغ رتبه دوم بیشترین سهم از تورم ماهانه را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم برای کل کشور ۱.۷۷ درصد است اما فشار تورمی بین دهک‌ها به طور متناسب توزیع نمی‌شود. به نحوی که تورم ماهانه تجربه شده توسط دهک اول در رابطه با این محصولات ۳.۰۳ درصد است. دهک دوم و سوم هم به ترتیب سهم از تورمی معادل ۲.۸۸ و ۲.۷۱ درصد را تجربه می‌کنند. این در حالی است که سهم از تورم دهک دهم در رابطه با شیر، پنیر وتخم مرغ ۱.۰۲ درصد است.

رتبه سوم سهم از تورم ماهانه در گروه خوراکی هم به نان و غلات تعلق می‌گیرد. سهم از تورم این محصول برای کل کشور ۱.۵۸ درصدی است. تورم دهک اول تا سوم برای نان و غلات به ترتیب ۲.۰۷، ۲.۱۱ و ۱.۹۷ است این در حالی است که دهک ثروتمند دهم، تورم یک درصدی را برای نان و غلات تجربه می‌کند.

در ارتباط با دخانیات سهم از تورم ماهانه کل کشور ۰.۰۴ درصد است. این نسبت برای سه دهک اول به ترتیب ۰.۰۷، ۰.۰۸، ۰.۰۸ است اما دهک دهم در خرداد ماه ۱۴۰۱ تورم ۰.۰۱ را در دخانیات تجربه کرده است.

در ردیف کالاهای غیر خوراکی و خدمات بیشترین سهم تورم خرداد ماه به مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها تعلق می‌گیرد.

این سهم برای کل کشور ۰.۶۵ درصد است. سهم تورم ماهانه مسکن و حامل‌های انرژی برای سه دهک اول به ترتیب ۰.۷۴ درصد، ۰.۷۶ درصد و ۰.۶۸ درصد است در حالی که دهک دهم تورم ۰.۵۳ درصدی را تجربه می‌کند.

رتبه دوم بیشترین سهم از تورم به بخش حمل و نقل اختصاص می‌یابد. سهم حمل و نقل از تورم ماهانه برای کل کشور ۰.۴۴ درصد است.

در رابطه با حمل و نقل سه دهک اول سهم تورمی کمتری را نسبت به دهک دهم تجربه می‌کنند. در این بخش سه دهک اول به ترتیب تورم ۰.۲۳، ۰.۲۷ و ۰.۲۹ درصدی را تجربه می‌کنند در حالی که در خرداد ماه ۱۴۰۱، دهک دهم برای حمل و نقل سهم از تورم ۰.۶۹ درصدی را پشت سر گذاشت.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، سهم از تورم ماهانه تفریح و فرهنگ برای کل کشور ۰.۰۸ درصد است سه دهک اول تورم ۰.۰۳، ۰.۰۵ و ۰.۰۶ درصد را تجربه می‌کنند در حالی که این رقم برای دهک دهم ۰.۰۸ درصد است.

درباره هتل‌ها و رستوران‌ها هم سه دهک اول تورمی را که متقبل می‌شوند، تقریبا ۰.۵ درصد کمتر از دهک دهم است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم ماهانه بخش آموزش برای سه دهک اول صفر بوده است، در حالی که دهم دهم تورم ۰.۰۲ درصدی را تجربه کرده است.

از آنجا که بر اساس سیاست‌های حمایتی دولت، تمامی اقدامات حمایتی روی سه دهک اول متمرکز می‌شود، با توجه به گزارش مرکز آمار ایران به نظر می‌رسد دولت برای حفظ قدرت خرید سه دهک اول باید در میزان و سهم کمک‌های ارائه شده به این اقشار تجدید نظر کرده و حمایت‌های مالی خود را افزایش دهد.

کد خبر: 51396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =