خیز شستا در ایجاد ۴۰ هزار شغل

همه شهرهای ایران اقبال نداشته‌اند که سر بر روی چاه‌های نفت بگذارند و یا بیخ گوششان منابع گازی شعله بکشد. حتی این قدر شانس نداشته‌اند دریا جلوی چشمشان باشد و تجارت آبی نصیبشان بشود و یا هزار راه دیگر برای کسب درآمد. این شهرها، چاره‌ای ندارند تا وجب به وجب خاک‌شان را تیشه بزنند، تا بتوانند اشتغالزایی کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، در این زمینه ایران، از نظر طبیعی، یکی از پتانسیل‌های گردشگری تاریخی و طبیعی است، صنایع و معادن مختلف از سنگ و سیمان و چرم نیز در ایران خوب پا گرفته‌اند و صنعت داروسازی رشد خوبی داشته و تولید انرژی‌های خورشیدی در حال انجام است. استان لرستان در غرب ایران، آن قدر خوش اقبال است که جمیع این پتانسیل‌ها را در خود یک‌جا جمع کرده است.

 در این زمینه استان لرستان، دارای منابع مختلف در آسمان و زمین و زیر زمین است، با این حال بر اساس آخرین آمارگیری، از نظر نرخ بیکاری با سومین استان کشور معرفی شده است. نرخ بیکاری این استان ۱۲.۸ درصد اعلام شده است. این در حالی است که با توجه به توانایی‌های بالقوه لرستان، این استان می‌تواند از نظر اشتغالزایی بسیار عملکرد خوبی داشته باشد.

رونق اشتغال در لرستان با اشتغال زایی شستا

مهم‌ترین دلیل مهاجرت از شهرها، مشکل بیکاری جوانان است. موضوعی که در لرستان از صدر تا ذیل را نگران کرده است. راه‌اندازی واحدهای جدید بر اساس منابع استان و همچنین احیا و افزایش ظرفیت واحدهای پیشین اصلی‌ترین راه‌ دستیابی به هدف اشتغال‌زایی است که نیازمند سرمایه‌ای کلان است.

 شستا، به عنوان هلدینگ سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی، با توجه به زیر مجموعه‌های خود و همچنین امکاناتی که در اختیار دارد می‌تواند، در سرمایه‌گذاری امر اشتغال سهم بسزایی را در استان لرستان بر عهده بگیرد.

بر این اساس، با توجه به طیف گسترده فعالیت‌های اقتصادی، شستا در حوزه‌های مختلف از صنعت گرفته تا کشاورزی، انرژی و معدن دارای سابقه و تجربه است، این مسئله می‌تواند دستیابی به هدف اشتغال را تسهیل کند، چنان که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تکیه بر این توانایی اعلام کرده است که تا پایان سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۰ هزار فرصت شغلی در لرستان ایجاد خواهد شد.

بر این اساس مقرر شده که با اصلاح نظام تأمین مالی، اعتبارات مورد نیاز واحدهای نیمه‌فعال یا غیرفعال دوباره به چرخه بازگردند. هم اکنون با وجود منابع غنی معادن در استان، ۴۰۰ واحد سنگبری آن تعطیل شده است.

از دیگر واحدهایی که باید اجرای آنها تسریع شود و بر مدار تولید قرار گیرد، فاز ۴ سیمان دورود است. طبق وعده وزیر، مقرر شده شستا با تامین مالی این پروژه را به پایان برساند. شروع دوباره واحدهای نیمه تعطیل و آغاز فعالیت کارخانه‌هایی مانند سیمان درود، علاوه بر اشتغال‌زایی مستقیم، می‌تواند مشاغل دیگری همچون حمل و نقل را نیز رونق دهد.

احیای کشاورزی در لرستان با کمک شستا

کشاورزی از جمله بخش‌های استراتژیک برای هر کشوری است و کشت و زرع از قدیمی‌ترین مشاغل دنیا محسوب می‌شود. افزایش توان بخش کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای داخلی، می‌تواند درآمدهای ارزی بسیاری نیز به همراه داشته باشد. بخش کشاورزی، گذشته از تامین مواد غذایی نقش قابل توجهی در اشتغال‌زایی دارد و صنایع بسیاری را به هم مرتبط می‌کند.

در استان لرستان بر اساس سند آمایش سرزمین، نخستین موضوعی که تعریف شده در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری است. اگر یک بخش را پتانسیل‌های موجود در نظر بگیریم، بخش دوم، نیروی انسانی و آموزش‌دیده است.

استان لرستان دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است. همچنین، یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی و منابع طبیعی در استان لرستان وجود دارد، اما سهمی که در تولید و تولید ناخالص ملی و اشتغال دارد، به میزان داشته‌های طبیعی آن نیست. یکی از مهم‌ترین دلایل این ناکامی، عدم سرمایه‌گذاری کافی است.

در بحث کشاورزی حرکت به‌سمت کشاورزی ارگانیک، تقویت مرکز تحقیقات کشاورزی و افزایش کشت گیاهان دارویی می‌تواند تحولی شگرفت در این استان رقم بزند. بر این اساس، مقرر شده تا شستا به عنوان شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، راه‌اندازی کارخانه بزرگ‌ترین تولیدات کشت گیاهان دارویی را در الشتر آغاز کند.

 ساخت چترهای خورشیدی در ازنا

ظرف سال‌های اخیر تاکید بر استفاده از منابع طبیعی و جایگزینی آن با سوخت‌های فسیلی گسترده‌ای جهانی پیدا کرده است. مهم‌ترین موضوع، پایایی این نوع انرژی در مقابل پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی است، اما مهم‌ترین موضوعی که بر آن تاکید می‌شود، ضدیت این نوع سوخت‌ها با منابع طبیعی و محیط زیست است. از این روی تولید انرژی خورشیدی و بادی و  استفاده از آن در صنایع مختلف در حال توسعه است.

سال گذشته قرار شد با توجه به توانایی لرستان در بخش صنعت، کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی در ازنا از شهرهای تابعه استان لرستان ایجاد شود. برای ایجاد و احداث این کارخانه، شستا سرمایه‌گذاری خواهد کرد و مراحل ابتدایی از جمله نیازسنجی و مذاکرات برای ایجاد آن سال گذشته انجام شده است. با تولید پنل‌های خورشیدی، پنل‌ها برای جذب و تولید انرژی طبیعی می‌توانند راهی شهرها و استان‌های مختلف کشور بشوند. در این زمینه نیز شستا می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسب با بازدهی خوب را انجام دهد.

کد خبر: 51430

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =