استفاده از بخش غیردولتی برای توسعه مراکز کودکان کار

- مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدام بهزیستی برای توسعه مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان گفت: در این زمینه یک دستورالعملی آماده شده است تا برای توسعه این مراکز از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده کنیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از ایرنا، محمود علیگو افزود: ۳۱ مرکز شبانه روزی نگهداری کودکان کار و خیابان و ۶۷ مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده روزانه در کشور فعالیت دارند و چون این مراکز دولتی هستند و امکان توسعه به دلیل کمبود بودجه و نیروی انسانی وجود ندارد در سازمان بهزیستی کشور تدبیر شد و چون ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به ما اجازه راه‌اندازی موسسه می‌دهد، دستورالعملی برای ایجاد مراکز کودکان در معرض آسیب با کمک بخش غیردولتی آماده شد.

وی اظهارداشت: این دستورالعمل به استان‌ها ابلاغ شده است که اگر کمبودی در زمینه ظرفیت شبانه‌روزی نگهداری کودکان کار و خیابان احساس کردند از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده کنند.

علیگو یادآور شد: براساس ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان بهزیستی کشور موظف است پس از بررسی‌های کارشناسی برای متقاضیان فعالیت در امور تأسیس مهدهای کودک، تأسیس مراکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان بی‌سرپرست و خیابان، تأسیس خانه سلامت دختران و زنان، تأسیس مجتمع‌ها و مراکز خدمات بهزیستی، تأسیس کلینیک و اورژانس‌های مددکاری اجتماعی، تأسیس مراکز خدمات مشاوره‌ای اجتماعی و تأسیس مراکز توانبخشی معلولین پروانه فعالیت صادر کند.

به گفته وی، بهزیستی همچنین می‌تواند برای تأسیس مراکز حرفه‌آموزی معلولان، تأسیس مراکز توانبخشی و نگهداری سالمندان، تأسیس مراکز توانبخشی و درمانی بیماران روانی مزمن، تأسیس مراکز خدمات مشاوره ژنتیک، تأسیس مراکز درمانی و بازتوانی معتادان و تأسیس انجمن‌ها و مؤسسات غیر دولتی و خیریه که در راستای اهداف سازمان بهزیستی کشور فعالیت می‌کنند، پروانه فعالیت صادر کند.

وی اظهار داشت: بهزیستی طبق این ماده قانونی مجاز است در مقابل صدور پروانه برای آن تعداد از فعالیت‌هایی که جنبه انتفاعی دارند براساس تعرفه‌ای که توسط سازمان بهزیستی‌کشور تعیین و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، وجوهی را به عنوان هزینه صدور یا تمدید پروانه فعالیت دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور (نزد خزانه‌داری کل) واریز کند. همه ساله معادل وجوه واریزی از محل ردیف اعتباری که در قوانین بودجه سالانه پیش‌بینی می‌شود در اختیار سازمان‌ یادشده قرار می‌گیرد تا برای نگهداری و اداره مراکز تحت پوشش خود هزینه کند.

براساس آمار بهزیستی بالغ بر ۱۴ هزار کودک در مجموعه فعالیت های مرتبط با حوزه کودکان کار سازماندهی شده‌اند همچنین بیش از ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع هستند.

کد خبر: 51448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =