حفظ منابع سازمان تأمین‌اجتماعی با جوانی جمعیت

مدیرکل اسبق امور مستمریهای سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: بقا و ماندگاری صندوق بین نسلی تأمین‌اجتماعی در این است که ورودی و منابع سیستم حفظ شود که این منابع همان حق بیمه‌ها هستند، حال برای اینکه حق بیمه و منابع آن حفظ شود به جوانی جمعیت و وجود نیروی کار نیاز داریم.

محمدعلی جنانی در گفت و گو با آتیه آنلاین افزود: همچنین برای حفظ حق بیمه‌ و منابع آن باید کارگری وجود داشته باشد تا اساساً از آنها حق بیمه گرفته شود و باید کارفرما وجود داشته باشد و تولید کند تا با بهره‌مندی از مفهوم کار، در واقع بین کار و دولت پول گرفته شود.

وی تصریح کرد: اگر رونق کار و تولید دچار خدشه شود و آهنگ تولید رو به اضمحلال برود، اولین جایی که متضرر می‌شود ورودی‌های تأمین‌اجتماعی است این یعنی اگر کارگر باشد اما کسب و کار و تولید رونق نداشته باشد سازمان تامین اجتماعی در وصول درآمد دچار مشکل می‌شود.

پدیده سالمندی جدی گرفته شود
مدیرکل اسبق امور مستمریهای سازمان تأمین‌اجتماعی معتقد است: اکنون که در یک فضای رکودی کسب و کار هستیم و آهنگ رشد جمعیت ما آهنگی است که به سمت سالمند شدن جمعیت پیش می‌رود، خطر پدیده سالمندی وجود دارد و باید این پدیده جدی گرفته شود.

جنانی اظهار داشت: براساس آخرین استانداردهای سالمندی که سازمان جهانی بهداشت تعریف می‌کند، سالمند کسی است که بالای ۶۵ سال سن دارد و اکنون ترکیب جمعیتی کشور به شکلی است که مرتب به سمت سالمندی پیش می‌رود.

این کارشناس حوزه بیمه های اجتماعی تاکید کرد: دلیل اینکه جمعیت ایران به سمت سالمندی می‌رود این است که نرخ زاد و ولد در کشور رو به کاهش است و در واقع امید به زندگی رو به افزایش، این دو شاخص در جهت عکس عمل می‌کنند، تعداد موالیدی که پا به عرصه وجود می‌گذارند رو به کاهش است از آن طرف جمعیت سالمند در واقع با بکارگیری تمهیدات و مراقبت‌های اولیه بهداشتی و افزایش سطح زندگی جمعیت سالمندان در حال افزایش است.


تأمین‌اجتماعی نیازمند اصلاحات پارامتریک
جنانی با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی در کشور ادامه داد: بخاطر اینکه سال ۱۳۵۴ که قانون تامین اجتماعی نوشته شده متوسط امید به زندگی در کشور حدود ۵۷ سال بوده اما امروز این متوسط امید به زندگی به ۷۵ سال برای مردان و ۷۸ سال برای بانوان رسیده است.

مدیرکل اسبق امور مستمریهای سازمان تأمین‌اجتماعی خاطرنشان کرد: اگرچه امید به زندگی پدیده بسیار خوبی است و نشانگر شاخص‌های رفاهی و بهداشتی در یک کشور و به عنوان یک شاخص خوب است، اما اصلاحات پارامتریک در سازمان های بیمه ای باید با توجه به آن صورت گیرد.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات دیگر در مقوله مشاغل سخت و زیان‌آور و حذف شرط سنی است این در حالی است که همه کشورهای اطراف شرط سنی دارند اما تأمین‌اجتماعی از این شرط استفاده نمی‌کند و برای تأمین‌اجتماعی که با پارامترهای سال ۱۳۵۴ شرایط بازنشستگی را دنبال می‌کند این مسئله مشکل‌زا است.

با مشوق های جمعیتی باید مولفه‌های درآمدی تامین‌اجتماعی بالا برود
جنانی اظهار داشت: راهکار اساسی این است که باید سیاست‌ها و مشوق‌های جمعیتی جدی گرفته شود چون اولین نهادهایی که در این زمینه ضرر می‌کنند، صندوق‌های بازنشستگی هستند و به همین دلایل مشوق های جمعیتی باید با مولفه‌های درآمدی تأمین اجتماعی بالا برود.

مدیرکل اسبق امور مستمریهای سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: یکی از اقدامات اصولی در این زمینه این است که باید جمعیت را به سمت زادوولد و افزایش جمعیت جوان تشویق کرد و باید جوانان را به سمت بازار کسب و کار سوق داد.

وی خاطرنشان کرد: باید سیاست‌های تولید را افزایش داد تا کارفرمایان، کسب و کار برای اشتغال جوانان راه‌اندازی کنند و شاهد رونق تولید در کشور باشیم تا صندوقی همچون تأمین‌اجتماعی از این طریق حق بیمه دریافت کند و درآمدهای این سازمان‌های بیمه‌گر هم افزایش یابد.

جنانی معتقد است از طرفی دیگر باید اصلاحات پارامتریک انجام شود و رشد بازنشستگی به گونه‌ای باشد که دیگر دلیلی وجود نداشته باشد که یک فرد با ۱۳.۵ سال فعالیت کاری بازنشسته شود اکنون با قانون فعلی چنین فردی از بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور طبق تبصره چهار ماده ۷۶ قانون تأمین‌اجتماعی بهره‌مند می‌شود.

جنانی تصریح کرد: باید به سمت اصلاحات پارامتریک پیش رفت یعنی اینکه متناسب با شرایط کشور نرخ سابقه و سن را تعدیل کرد تا تأمین‌اجتماعی بتواند به نسل‌های آینده به عنوان یک صندوق بین نسلی خدمت ارائه دهد چون اکنون ضریب پشتیبانی سازمان در حال کاهش است به طوری که در سال ۶۲ این ضریب بیش از ۱۱ بوده و اکنون زیر عدد پنج و به سمت عدد چهار در پیش است.

وی معتقد است که اگر سیاست‌های جمعیتی تنظیم نشود و اصلاحات پارامتریک در دستور کار قرار نگیرد، صندوق‌های بیمه‌گر با مشکل مواجه خواهند شد و این شرایط بر همه صندوق‌ها حاکم می‌شود.

مصاحبه از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 51477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =