لزوم بازنگری مقررات تامین‌أجتماعی برای کمک به حیات سازمان

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: اتفاق مهمی که ضرورت دارد در سازمان بزرگی همچون تأمین‌اجتماعی رخ دهد، موضوع تقویت شفافیت، پاسخگویی و رضایت‌مندی در این سازمان است چرا که معتقدیم مقررات و قوانین سازمان در بخش منابع و مصارف به ویژه در حوزه کارفرمایان، پیمانکاران، بیمه‌شدگان، ازکارافتادگان و بازماندگان باید دچار تغییر و بازنگری شود.

علی جهانی در گفت و گو با آتیه آنلاین اظهار داشت: یکی از اهداف مهم بازنگری در مقررات سازمان تأمین‌اجتماعی کمک به حیات این سازمان است چرا که پایه اصلی این مقررات در سال ۱۳۵۴ بنیان نهاده شده است، پس لزوم بازنگری این مقررات در سازمانی که بیش از ۷۰ سال کار می‌کند؛ اینجا خودنمایی می‌کند و باید در قوانین و مقررات، حوزه اجرا و عملیات و در حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تغییرات و تحولاتی صورت گیرد.

جهانی ادامه داد: بنابراین سازمان تأمین‌اجتماعی باید در واقع توسعه را در سیستم و در همه ابعاد به ویژه در حوزه مقررات و قوانین نهادینه و بسترسازی کند، از طرفی دیگر نیازمند این مساله است که شفافیت در قوانین و مقررات را تقویت کند و افکارعمومی و مخاطبان را به طریقی از ابعاد قانونی این اقدامات آگاه کند و مخاطبان با لحاظ کردن تنقیح بخشنامه‌ها و مقررات به سمتی هدایت کند که کاملا به برداشت و درک واقعی، شفافیت و اثربخشی این مقررات برسند.

وی معتقد است بازنگری در این قوانین و مقررات باید بتواند مخاطبان را هدایت و آگاه کند و نگاه آنها را با خدمات و وظایف سازمان نسبت به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان تقویت کند و از دریچه‌ای دیگر با افزایش شفافیت و پاسخگویی، همراهی مخاطبان و شرکای اجتماعی را در تمام ابعاد به ظهور و بروز برساند.

مقررات تأمین‌اجتماعی رضایت محور باشد
این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: بدون شک برای تداوم و حیات سازمان تامین اجتماعی باید اعتبار، مقبولیت، مشروعیت و رضایت را به عنوان متغیرهای اصلی مدنظر داشت و هرچه بتوانیم عدالت محوری را در ابعاد منابع و مصارف سازمان و در تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت سازمان تقویت کرد و توسعه داد، موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد و این هم یک سرفصل مهمی است که باید به آن توجه کرد.

وی اظهار داشت: تنقیح قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها بدون شک امروز با نگاه پیوست فرهنگی و اجتماعی موفقیت‌آمیز خواهد بود پس باید برای مقررات پیوست فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی وجود داشته باشد تا همه مخاطبان و همه افراد جامعه که متاثر از خروجی سازمان در حوزه قوانین و مقررات هستند بتوانند به درک بهتر و به فهم بیشتر در این زمینه برسند.

وی تصریح کرد: مقررات ما باید رضایت محور باشد چون سازمان تأمین‌اجتماعی در واقع شریک مردم و ارائه‌دهنده خدمات برای آنها است و باید بستری را ایجاد کرد که در این بستر شفافیت، پاسخگویی و رضایتمندی مخاطبان را در این بخش تقویت شود.

تأمین‌اجتماعی نیاز به تغییر و تحول دارد
جهانی همچنین به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اصلاح قوانین، ساختارها و تشکیلات سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی در جهت تأمین عدالت و یکسان‌سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: باتوجه به فرمایشات، بیانات و منشوری که مقام معظم رهبری نسبت به سازمان تأمین‌اجتماعی داشتند، یک تأمین‌اجتماعی عام وجود دارد که باید ملت و همه حوزه‌های اجتماعی، بیمه‌ای و امدادی به یک تعامل، هماهنگی و همراهی برسند تا به یک نظام تأمین‌اجتماعی کارآمد دست یابند.

وی اظهار داشت: اکنون کشور نیازمند تأمین‌اجتماعی کارآمدی است تا بتواند حوزهای بیمه‌ای، رفاهی، امدادی و حمایتی آن به کارآمدی لازم برسد یعنی در این حوزه‌ها در نظام تأمین‌اجتماعی و در پارامتر سلامت نظام سلامت هم باید به سطحی از توسعه برسد که یک نظام تأمین‌اجتماعی در تمام ابعاد در حوزه کارآمدی داشته باشیم.

جهانی معتقد است که داشتن تأمین‌اجتماعی کارآمد در کل کشور نیز برنامه‌ریزی، برنامه عملیاتی تعریف شده و ساختار خاص خود را می‌خواهد و تمام دستگاهها که در این حوزه بازیگری می‌کنند و بازیگر عرصه نظام تأمین‌اجتماعی هستند باید به این تعامل، توافق و همگرایی در شکل و محتوا برسند و تأمین‌اجتماعی را برای همه حوزه‌ها از جمله بیکاری، بازنشستگی، از کارافتادگی و سلامت اجتماعی و توسعه درمان، رفاه اجتماعی، نظام حمایتی و امدادی کارآمد برسانند.  

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی افزود: پس معتقدیم بخش تأمین‌اجتماعی کلان و عام باید در کشور وجود داشته باشد و از طرفی دیگر تأمین‌اجتماعی به عنوان تنها سازمان بیمه‌های اجتماعی کارآمد با ساختار موجود هم وجود داشته باشد چراکه سازمان تأمین‌اجتماعی باید متاثر از این سیاست‌ها به سمتی برود که نظام عادلانه خدمات، شفافیت و نظام خدمات‌رسانی و نظام حمایتی خود را متاثر از سیاست‌ها و محاسبات بیمه‌ای و تفکر بیمه‌ای که دارد، با حمایت دولت و مشارکت مردم، کارفرمایان، بیمه‌شدگان و همه شرکای اجتماعی بتواند این منشور و این مجموعه را به سرانجام برساند.

وی اظهار داشت: شاید زمانی که مقام معظم رهبری به حوزه تأمین‌اجتماعی ورود کردند بازیگران عرصه تأمین‌اجتماعی باید به این نتیجه می‌رسیدند که این عرصه باید دچار تغییر، تحول و توسعه شود و در تمام ابعاد بتواند پاسخگوی جامعه باشد.

وی معتقد است که این سیاست‌ها را باید به نتیجه لازم رساند و برای تمام مفاهیم، محورها و موادی که در عرصه نظام تأمین‌اجتماعی کارآمد است باید برنامه عملیاتی داشت، باید برنامه اجرایی و نظام بودجه‌بندی درست، نظام برنامه‌ریزی دقیق و سازماندهی دقیق وجود داشته باشد و یک نظام راهبری و رهبری درست و حرفه‌ای تعریف کرد تا این نظام و مجموعه مصوبات که با توجه به منویات مقام معظم رهبری تصویب شده بتواند شکل عملیاتی و عینی پیدا کند.

کد خبر: 51532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =