سهم نابرابر زنان از بازار کار مردانه

یک کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه تناسب درست جمعیتی در خصوص سهم مردان و زنان در بازار کار کشور بنا به دلایل مختلف شکل نگرفته است، گفت: بازار کار در کشور ما مردانه است و بیشتر فعالیت های اقتصادی متکی به مردان است.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: بازار کار در کشوردر واقع بازاری مردانه است و اشتغال ما بیشتر متکی به حضور و فعالیت مردان است و زنان به اندازه ظرفیت‌های موجود در بازار کار کشور بخصوص در بخش‌های صنعتی و کشاورزی و توانمندیهای جمعیتی خود، گستره فعالیت بالایی ندارند.

وی در ادامه عنوان کرد: دلایل شکل‌گیری بازار کار مردانه به عوامل مختلف باز می‌گردد که یکی از مهم‌ترین آنها رویکرد سنتی است که در خصوص بازار کار از گذشته با نگاه مردانه در کشور وجود داشته است و در این قالب تفکری، زنان خانه‌دار تلقی شده و مردان را سرپرست و نان‌آور خانواده می‌دانند.

این فعال حوزه کار همچنین با اشاره به اینکه عملاً رویکرد مردمحور در بازار کار با ایجاد و شکل‌گیری پدیده‌های جدید مانند تحولات در ایجاد شیوه‌های جدید زندگی در کشور تغییر کرده است، افزود: همچنین شرایط و مولفه‌های اقتصادی و اجتماعی که نظام خانواده و اجتماع را دستخوش تغییرات کرده است نیز باعث ایجاد شکل جدیدی از زندگی اجتماعی و اثرگذاری آن در وضعیت اقتصادی شده است.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: اما متاسفانه حتی با وجود تغییرات در سبک زندگی، اشتغال و تولید همچنان بازار کار برای حضور گسترده زنان مهیا نیست. بنابر این دولت باید شرایط را برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف اشتغال در بخش‌های سه‌گانه صنعت، کشاورزی و خدمات مهیا کند.

وی در ادامه بیان داشت: البته در حال حاضر در فعالیت‌ها و مشاغل مرتبط با بخش‌های خدماتی حضور زنان پررنگ دیده می‌شود اما هنوز به آن میزان که جمعیت زنان متقاضی و کارجو برای ورود بوده و شرایط ایجاب می‌کند که این بخش جمعیت با ظرفیت‌های بالا در حوزه‌های مختلف در مشاغل مختلف و بازار کار و اقتصاد کشور فعال باشند، زمینه و بستر فعالیت آنها فراهم نیست.

به گفته این کارشناس بازار کار، برخی اصلاحات در خصوص اشتغال زنان و افزایش سهم آنها از بازار و اقتصاد باید به صورت ساختاری در کشور انجام شود و در این راستا به رویکرد آموزشی و فرهنگی درکشور نیاز داریم که زنان را به عنوان شاغلان جدید مورد پذیرش قرار دهد.

وی گفت: به طور حتم این ظرفیت در بین جامعه زنان وجود دارد که نسبت بالای اختلاف سهم در بازار کار را با توجه به توانمندیهای آنان تغییر دهیم و در واقع زنان در راستای فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال هیچ تفاوتی با مردان ندارند.

وی افزود: در بازار کار جهان بخصوص در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه زنان به نسبت ظرفیت‌های خود و با بهره‌مندی از بسترهای مناسب پا به پای مردان در حال کار و فعالیت هستند که امیدواریم در کشور ما نیز با ایجاد بسترهای لازم به این مهم دست پیدا کنیم.

سهم جمعیتی مردان و زنان در کشور / اختلاف بالای سهم اشتغال مردان و زنان

برآوردهای جمعیتی مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ حاکی از این است که از جمعیت بیش از ۸۴ میلیون نفری کشور، بیشتر از ۶۴ میلیون نفر یعنی ۷۶.۲ درصد از افراد جامعه در رده سنی ۱۵ ساله و بیشتر قرار دارند که از این جمعیت ۵۰.۳ درصد را مردان و ۴۹.۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند که بر این اساس مردان و زنان سهم تقریباً یکسانی را در این بازه سنی در اختیار دارند.

بر اساس داده‌های آماری حوزه بازار کار و اشتغال در زمستان ۱۴۰۰ تعداد شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر کشور بیش از ۲۳ میلیون نفر برآورد شده است که بر خلاف تساوی تقریبی سهم جمعیتی، سهم اشتغال در بین زنان و مردان به هیچ عنوان دارای یکسانی نیست و اختلاف درصدی و عددی بسیار بالایی در این بخش وجود دارد به گونه‌ای که بیش از ۸۵.۱ درصد اشتغال این رده سنی به مردان و تنها ۱۴.۹ درصد به جامعه زنان تعلق دارد.

  

کد خبر: 51559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =