بیمه دانشجویی فرصت تحقق گسترش پوشش بیمه‌ای

سازمان تأمین‌اجتماعی اکنون فرصتی را فراهم ساخته تا حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجویی که در کشور مشغول تحصیل هستند، این بار از چتر بیمه‌ای این سازمان بهره‌مند شوند که دراین راستا خدمات بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی برای قشر فعال عرصه علم و دانش گسترش یافته است.

به گزارش آتیه آنلاین، اگرچه ممکن است از آمار موجود دانشجویان کشور تعدادی خود، بیمه‌شده سازمان‌های بیمه‌گری همچون تأمین‌اجتماعی باشند اما همین که این سازمان بزرگ بیمه‌ای با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده در اندیشه بیمه‌شدن دانشجویان است، فرصت مناسبی است تا دانشجویان از آن بهره ببرند.

سازمان تأمین‌اجتماعی اکنون در تلاش است با طرح بیمه فراگیر خانواده، دوران تحصیل دانشجویان را هم به عنوان سابقه بیمه برای این قشر فعال جامعه محسوب کند، این اقدام مزایایی برای دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی دارد که از چندسال بیمه برخوردار هستند و از طرفی دیگر ورودی‌ها و منابع سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در قالب اجرای این طرح با رشد مواجه خواهد شد.

سازمان تأمین‌اجتماعی با این برنامه مهم بیمه‌ای که در بخش حرف و مشاغل آزاد دانشجویان و زنان خانه‌دار و گروه‌های دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهد، در تعادل منابع و مصارف این سازمان نقش جدی دارد چرا که هرچه قدر منابع بیشتر باشد این تعادل بهتر دیده می‌شود و این سازمان بیمه‌گر در هزینه کرد مصارف راحت‌تر است تا اگر در منابع و مصارف سازمان مشکلاتی وجود داشته باشد از این طریق و با گسترش چتر بیمه‌ای حل شود.

سازمان تأمین‌اجتماعی در اقدامی جدید و با امضای تفاهم‌نامه با معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دنبال سیاست توسعه جذب بیمه‌شده است تا هم دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی دارای سابقه بیمه باشند و هم این سازمان بزرگ بیمه‌گر در راستای رسیدن به این هدف خود مبنی بر افزایش تعداد بیمه‌شدگان و ارائه خدمات مطلوب موفق باشد.

با امضای این تفاهم‌نامه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی هم می‌توانند در زمان تحصیل خود از خدمات ۱۸ گانه سازمان تأمین‌اجتماعی استفاده کنند و در این راستا دانشجویانی که تحت تکفل خانواده خود از خدمات هر بیمه‌گری بهره‌مند هستند می‌توانند خدمات درمانی را انتخاب نکنند و فقط حق بیمه سنوات، بازنشستگی و از کارافتادگی را در برنامه پرداختی خود داشته باشند چرا که تمامی زمان تحصیل آنها به عنوان سابقه محسوب خواهد شد.

طبق قوانین بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی، دانشجویان می‌توانند در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده از سه سطح پرداخت حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد استفاده کنند و دولت نیز در این زمینه سهم دو درصدی خود را پرداخت خواهد کرد.


 بیمه فراگیر خانواده برای استفاده افراد فاقد بیمه
بیمه فراگیر خانواده ایرانی با هدف تحت پوشش قرار دادن افرادی مانند دانشجویان، زنان خانه‌دار و دختران که از خدمات هیچ سازمان بیمه‌گری برخوردار نیستند از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی برنامه‌ریزی شد تا این افراد نیز از خدمات ۱۸ گانه سازمان استفاده کنند.

زنان خانه‌دار و دانشجویان می‌توانند به عنوان بیمه شده تبعی و تحت تکفل همسر، پدر یا مادر خود از پوشش درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی استفاده کنند و همزمان به عنوان بیمه شده اصلی نیز ثبت‌نام و بیمه‌پردازی کنند و در آینده از حقوق بازنشستگی و سایر مزایای قانونی برخوردار شوند.  

متقاضیان این نوع بیمه می‌توانند یکی از نرخ‌های ۱۲، ۱۴ و یا ۱۸ درصد را برای بیمه‌پردازی انتخاب کنند. نرخ ۱۲ درصد دارای خدمات بازنشستگی و نرخ ۱۴ درصد دارای تعهدات بازنشستگی و از کارافتادگی است و در نرخ ۱۸ درصد تمامی تعهدات بلند مدت سازمان تأمین‌اجتماعی، از جمله بازنشستگی، از کارافتادگی و پرداخت مستمری به بازماندگان در صورت فوت بیمه شده اصلی لحاظ شده است.  

بیمه‌شدگان در این طرح می‌توانند افراد تحت‌تکفل واجد شرایط را نیز با پرداخت سرانه درمان بیمه کنند و افراد تبعی آنها نیز تحت‌پوشش خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی خواهند بود. البته تمامی خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی در این نوع بیمه‌ها به صورت کاملاً غیرحضوری است و متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه es.tamin.ir  تمامی مراحل ثبت‌نام و بیمه‌پردازی را بدون مراجعه حضوری به مراکز اجرایی انجام دهند.

افزایش پنج برابری طرح بیمه دانشجویی
«میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی درباره بیمه دانشجویی اظهار داشت: با تلاش سازمان تأمین‌ اجتماعی طرح‌های مختلف بیمه‌ای در راستای گسترش چتر بیمه‌ای این سازمان در دست بررسی و اقدام است و بیمه دانشجویی می‌تواند زمینه اطمینان خاطر دانشجویان را در سطح کشور فراهم آورد.   

وی افزود: برای ما در سازمان تأمین‌اجتماعی مایه خرسندی است که اقداماتی را در راستای گسترش پوشش بیمه‌ای پیش ببریم و راهبرد اصلی ما توسعه بیمه همگانی است. البته امروز بیش از ۷۳ درصد جامعه تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی هستند و امیدواریم که باقی‌مانده افرادی که پوشش بیمه‌ای ندارند را در قالب برنامه‌های اجرایی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار گیرند.   

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: در چندماه گذشته آغاز طرح بیمه دانشجویی در حدود ۵ برابر به بیمه‌شدگان دانشجویی اضافه شده است و امروز بیش از ۳۹ هزار نفر در حوزه بیمه دانشجویی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی هستند که البته هدفگذاری ما تمامی دانشجویان کشور هستند.   

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که سن دانشجویی سن مولد و فعالیت است و باید این فرصت برای پوشش بیمه‌ای در اختیار آنها قرار گیرد. بسیاری از اقشار مختلف جامعه در حال حاضر خواهان خرید بیمه از سازمان تأمین‌ اجتماعی هستند که باید فرصت برای این افراد فراهم شود و بویژه دانشجویان به عنوان سرمایه‌های ملی نیازمند ایجاد این فرصت هستند که با بیمه دانشجویی این امکان فراهم‌ شده است.   

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی همچنین گفت: طرح‌های مختلف برای گسترش بیمه برای اقشار مختلف در تأمین‌ اجتماعی در حال آماده‌سازی است، امید که با تلاش ما در تأمین‌ اجتماعی و وزارت بهداشت شرایط رشد بیمه دانشجویی فراهم آید.

۲۴۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی
با توجه به آمار اعلام شده از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، ۲۴۰ هزار دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند و فرصت بیمه دانشجویی برای آنان نیز فراهم شده است تا از خدمات بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند البته چون دانشجویان پزشکی سال‌های طولانی‌تری را نسبت به دیگر رشته‌ها در تحصیل سپری می‌کنند این بیمه می‌تواند آینده روشنی را برای این افراد به عنوان دانشجو ترسیم کند.

اکنون سازمان تأمین‌اجتماعی نیز فضای بیمه‌ای را برای این دانشجویان فراهم کرده است تا زمینه ارائه خدمات به دانشجویان و گسترش پوشش بیمه‌ای ایجاد شود و با توجه به زمان تحصیل این دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی ممکن است استقبال خوبی از سوی این افراد را شاهد باشیم.

همچنین قرار است صندوق رفاه دانشجویی با افزایش تعداد بیمه‌شدگان دانشجویی سهم بیمه تامین اجتماعی در این حوزه را افزایش داده و برای این مهم تدابیری اندیشیده شود.

امید که همه دانشجویان از بیمه دانشجویی بهره‌مند شوند 
مهرداد قریب معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی نیز معتقد است که در آینده شاهد رشد بیمه دانشجویی را داشته باشیم و با توجه به اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد که بیش از ۴۵ میلیون نفر را شامل می‌شود و از خدمات ۱۸ گانه سازمان تامین‌اجتماعی استفاده می‌کنند دانشجویان نیز می‌توانند از این خدمات بهره ببرند.

قریب افزود: سازمان تامین‌اجتماعی تاکید بر این دارد که تمام آحاد جامعه را باید با برنامه‌ریزی تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد که این مهم در خصوص افرادی مطرح است که تحت پوشش هیچ صندوق بیمه‌ای نیستند و طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی نیز در سازمان تأمین‌اجتماعی در همین راستا تدوین شده است.   

وی ابراز امیدواری کرد، تمام دانشجویان سراسر کشور تحت عنوان بیمه دانشجویی تحت شمول سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گیرند. بیمه دانشجویی توسط تأمین‌اجتماعی با نرخ های مصوب چندگانه ارائه می‌شود و امیدواریم که در ادامه مسیر، هماهنگی کاملی در این راستا برای تحقق اهداف وجود داشته باشد.   


بیمه دانشجویان فرصتی مناسب برای افراد بدون بیمه
احمد پایور کارشناس تأمین‌اجتماعی درباره طرح بیمه فراگیر خانواده در گفت و گو با آتیه آنلاین گفت: این طرح می‌تواند برای آینده افرادی که از هیچ بیمه‌ای بهره‌مند نیستند تاثیر بسزایی داشته باشد و امروز فرصت مناسبی است که دانشجویان و زنان خانه‌دار از این مهم استفاده مطلوب داشته باشند.

وی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده بیمه فراگیر خانواده ایرانی این شرایط را دارد که دانشجویان بدون بیمه از آن استفاده کنند و دانشجویانی که مانند زنان خانه‌دار شرایط آن را دارند از این بیمه استقبال کنند.

پایور اضافه کرد: البته با توجه به اینکه ممکن است که پدران دانشجویان دارای نظام بیمه‌ای باشند لزومی ندارد که درمان را انتخاب کنند این رقم قابل توجهی است که وقتی درمان را انتخاب نکنند، هزینه حق بیمه آنها هم کمتر خواهد شد و فرصتربهتری برای استفاده از این خدمات را فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه وقتی دانشجویان خدمت درمان را در بیمه خود انتخاب نمی‌کنند به همین خاطر از این بیمه استقبال می‌کنند، اظهار داشت: حسن بیمه حرف و مشاغل آزاد در این موضوع است که قدرت انتخاب وجود دارد و بیمه دانشجویان مانند بیمه زنان خانه‌دار همین شرایط را دارد که درمان را انتخاب نمی‌کنند و حق بیمه آن را پرداخت نمی‌کنند.

وی پیشنهاد کرد درباره زنان خانه‌دار و حتی بیمه دانشجویان با این ظرفیتی که وجود دارد و اینکه به اصطلاح ورودی بیمه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، این می‌تواند هم برای بیمه‌شدگان طرح بیمه فراگیر خانواده مفید باشد و هم برای خود سازمان که تعداد بیمه‌شدگان و نسبت پشتیبانی آن را افزایش دهد.

این کارشناس تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه کارهای خوبی در زمینه استفاده از بیمه در کشور شده است، تصریح کرد: فرهنگ استفاده از بیمه و اینکه افراد بیمه شوند در سال‌های اخیر در جامعه گسترش یافته است.

این کارشناس حوزه تامین اجتماعی ادامه داد: اما یکی از مزایای بیمه دانشجویان این است که حق انتخاب دارند چون هم در بیمه اختیاری و اجباری حق انتخاب برای افراد وجود ندارد و رقم بزرگی برای افرادی که می‌خواهند بیمه‌ای را داشته باشند، خواهد شد، حسن این بیمه این است که نرخ و درمان آن قابل انتخاب است و این موضوع ممکن است باعث افزایش تعداد افراد بیمه‌شده شود.

با توجه به اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی ۵۳ درصد جمعیت ایران با آمار ۴۵ میلیون نفری را تحت پوشش دارد اما همچنان برای ماندگاری بیشتر خود هدف گذاری مهمی برای افزایش بیمه‌شدگان دارد که امیدواریم با استقبال بیشتر دانشجویان از این برنامه عملیاتی، تاثیر در منابع و مصارف این سازمان را در آینده شاهد باشیم.

گزارش از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 51574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =