کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۱

جدیدترین داده‌های آماری حوزه بررسی‌های شاخص نرخ بیکاری در کشور حاکی از این است که نرخ بیکاری کل کشور در فصل بهار ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ روند کاهشی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر در قالب طرح آمارگیری نیروی کار در بهار ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ٩,٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) کشور در این بازه زمانی بیکار بوده‌ و در چارچوب جمعیت بیکاران قرار گرفته‌اند.

بر همین اساس، بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠٠) کاهش ٠.٤ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٤,٠ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار سال‌جاری بیکار بوده‌اند و بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نیز نشان می‌دهد که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠٠) افزایش ۱.۹ درصدی داشته است.

بر اساس تازه‌ترین آمار مرتبط با نرخ بیکاری، ۱۶.۶ درصد از گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله در بهار ١٤٠١ در قالب جمعیت بیکار این بازه سنی قرار داشته‌اند و این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار سال قبل به میزان ١.٠ درصد افزایش یافته است.

جمعیت ۴۱ درصدی فعال کشور / فعالیت ۵۱ درصدی شاغلان در بخش خدمات

نتایج این گزارش مرکز آمار ایران نشان‌دهنده این است که در بهار سال‌جاری ٤٠,٩ درصد (جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، به این معنی که در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند که بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠٠) ٠.٥ درصد کاهش یافته است.

گفتنی است که جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٥٧٨ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٨ هزار نفر کاهش داشته است و البته بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار سال‌جاری بخش خدمات با ٥١,٢ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت با ٣٢.٧ درصد و کشاورزی با ١٦.٠ درصد در رده‌های بعد قرار دارند.

نمودار جدیدترین شاخص‌های آماری بازار کار در بهار ۱۴۰۱ را مشاهده می‌کنید.

کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۱

نرخ بیکاری تعیین کننده هدفگذاری بازار اشتغال

نرخ بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های نقش‌آفرین در بررسی تحلیلی و هدفگذاری اقتصاد و تولید و همچنین در حوزه سیاست‌های اثربخش در تبیین شرایط بازار کار، همواره به عنوان یکی از عوامل مهم مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان بخش کسب و کار و اشتغال‌ قرار داشته است.

کارشناسان اقتصاد و بازار کار، شاخص نرخ بیکاری را یکی از اساسی‌ترین موضوعات مشترک مرتبط با حوزه اقتصاد و رفاه و یکی از شاخص‌های عمده بازار کار می‌دانند و به عقیده آنها این شاخص است که همواره در راستای سیاستگذاری‌های بخش اشتغال و اقتصاد مورد توجه بوده و از داده‌های مرتبط با آن در حوزه برنامه‌ریزی کلان اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری توسط دولت، تصمیم‌سازان بخش‌های دولتی و خصوصی استفاده شده است.

ایجاد بسترهای کلان برای اشتغال‌زایی در حوزه‌های مختلف، نیازمند مهیا شدن شرایطی ازجمله سیاستگذاری کلان اثربخش، مدیریت کارآمد در اجرای سیاست‌ها، بسترسازی در جذب بخش خصوصی به عنوان کارآفرین و سرمایه‌گذار و همچنین استفاده از توانمندیهای گسترده نیروی انسانی و امکانات موجود است که نهایتاً منجر به کاهش آمار بیکاری خواهد شد.

جمعیت بیکاران و اثرپذیری از سیاست‌های اشتغال

جمعیت رسمی اعلام شده بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارنفری بیکاران که البته به صورت غیررسمی بیش از چهارمیلیون نفر تخمین زده می شوند با نگاه به اثرگذاری حضور آنها در بازار کار در صورت بسترسازی برای ایجاد فرصت‌های شغلی، می‌توانند زمینه رشد و توسعه بازار کار و همچنین بستر ارتقاء وضعیت شاخص‌های بازار کار را ایجاد کنند.

در واقع تاثیرپذیری متقابل داده‌های آماری مربوط به نیروی کار شاغل و بیکاران و سیاستگذاریها و هدفگذاری اشتغال و تولید به اثبات رسیده است و به نوعی آینده بازار کار و اشتغال در گرو تحلیل درست و اثربخش آمار شاخص‌های بازار کار است، همانگونه که خروجی سیاست های بازار کار تعیین کننده اهداف حوزه کار و تولید خواهد بود.

کد خبر: 51653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =