بهبود وضعیت ایجاد اشتغال در بخش خدمات

بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در کل کشور سهم اشتغال ایجاد شده در بخش خدمات در بهار ۱۴۰۱، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲.۴ درصد رشد یافته است.

به گزارش آتیه آنلاین، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار بهار ١٤٠١ را منتشر کرده است. بررسی شاخص‌های عمده بازار کار و تغییرات آن نشان می‌دهد که بخش خدمات بیشترین میزان اشتغال در کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در کل کشور سهم اشتغال ایجاد شده در بخش خدمات در بهار ۱۴۰۱، ۵۱.۲ درصد بوده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۴۸.۸ درصد ثبت شده است و نسبت تغییرات آن مثبت ۲.۴ درصد است.

اشتغال بخش خدمات در نقاط روستایی در بهار ۱۴۰۱ نسبت به مناطق شهری، رشد بیشتری را تجربه کرده است به نحوی که میزان رشد اشتغال در بخش خدمات مناطق روستایی در بهار ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳.۴ درصد به ثبت رسیده است در حالی که این رقم برای نقاط شهری ۱.۸ درصد بوده است. این آمارها نشان می‌دهد نیروهای کار بخش خدمات در مناطق روستایی کمترین تنش‌ها را تحمل کرده‌اند.

کشاورزان روستایی بیکارتر از نیروهای شهری

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، اشتغال در بخش کشاورزی در بهار ۱۴۰۱، ۱۶ درصد از کل اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل (بهار ۱۴۰۰) با رشد منفی ۱.۹ درصدی مواجه بوده است.

در بخش کشاورزی سهم اشتغال مردان در کل کشور با رشد منفی ۱.۵ درصدی در بهار ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده و در همین مدت، رشد اشتغال زنان منفی ۴.۱ درصد در کل کشور بوده است.

ریزش اشتغال بخش کشاورزی در بهار سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل در نقاط روستایی به مراتب بیشتر از نقاط شهری بوده است.

طبق آمار ارائه شده این ریزش طی مدت یاد شده منفی ۳.۶ درصد در نقاط روستایی بوده است، در حالی‌که کاهش اشتغال بخش کشاورزی برای نقاط شهری منفی یک درصد بوده است.

ریزش اندک اشتغال در بخش صنعت

آمارهای ارائه شده حاکی از آن است که اشتغال در بخش صنعت نسبت به بخش کشاورزی در بهار ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل وضعیت نسبتا آرامتری دارد. به نحوی که امسال سهم اشتغال بخش صنعت در کل کشور ۳۲.۷ درصد بوده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۳.۲ درصد در کل کشور گزارش شده است. به این ترتیب در مجموع کشور با کاهش نیم درصدی در اشتغال بخش صنعت مواجه بوده است.

اگرچه اشتغال در بخش صنعت نقاط شهری در بهار سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش هشت دهم درصدی را تجربه کرده است اما این نسبت برای نقاط روستایی مثبت یک دهم درصد بوده است.

سهم اشتغال ناقص در کل کشور در بهار ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز منفی یک دهم درصد بوده است.

نزدیک به ۶۰ درصد نیروی کار، فعال نیست

بر پایه این گزارش، در بهار ۱۴۰۱، تعداد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشور ۶۳ میلیون و ۵۱۹ هزار نفر بوده است که از این تعداد، ۴۰.۹ درصد فعال بوده و در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت داشته و ۵۹.۱ درصد غیر فعال بوده‌اند.

از میان افراد دارای مشارکت اقتصادی ۹۰.۸ درصد شاغل بوده‌اند و نرخ بیکاری در این مقطع، ۹.۲ درصد بوده است.

از آمار ارائه شده برای نرخ اشتغال، ۵۴.۲ درصد افراد در هفته ۴۴ ساعت و بیشتر کار می‌کردند و حدود ۴۵.۸ درصد کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کنند و این به معنی انجام کار پاره وقت توسط نزدیک به نیمی از جمعیت نرخ اشتغال است.

در گزارش مرکز آمار ایران آمده است که در میان افرادی که کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند، ۲۱.۱ درصد اشتغال ناقص زمانی دارند. سه درصد غایب موقت به حساب می‌آیند و ۷۵.۸ درصد در گروه سایر طبقه‌بندی می‌شوند.

در این گزارش آمده است که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل، نیم درصد کاهش داشته است.

کد خبر: 51657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =