انجام یک سوم موالید استان کرمانشاه در مراکز ملکی تامین‌اجتماعی

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی حضرت معصومه (س) کرمانشاه، واقع شدن این مرکز درمانی در منطقه‌ای با تراکم جمعیت بالا و نیز کیفیت مناسب خدمات این بیمارستان را از عواملی دانست که سبب افزایش بار مراجعه به این مرکز شده است و با اشاره به استقبال از خدمات مادر و کودک بیمارستان، تصریح کرد: یک سوم موالید استان در این بیمارستان انجام می‌شود.

دکتر کیوان وسطی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه این مرکز درمانی از بخش‌های بستری زنان و زایمان، اتاق عمل، زایشگاه، NICU، CCU، ICU، قلب، اطفال و نوزادان تشکیل شده است، افزود: همچنین در این بیمارستان، درمانگاه‌های تخصصی اطفال، زنان، قلب، داخلی، جراحی عمومی، دندانپزشکی، عفونی دایر بوده و به بیمه‌شدگان خدمت رسانی می‌کنند.

وی اظهار کرد: علاوه بر این‌ها خدماتی مانند آندوسکوپی، اسپیرومتری، تست ورزش، اکوکاردیوگرافی، هولتر مانیتورینگ قلب و فشارخون نیز برای بیمه‌شدگان فراهم است و در بخش پاراکلینیک نیز بیماران از خدمات آزمایشگاه، پاتولوژی، رادیولوژی، ماموگرافی، فیزیوتراپی و داروخانه بهره‌مند می‌شوند.

رئیس بیمارستان حضرت معصومه (س) کرمانشاه، با اشاره به واقع شدن بیمارستان حضرت معصومه (س) در شمال شهر کرمانشاه و در منطقه‌ای با تراکم جمعیت بالا، گفت: کیفیت مناسب خدمات این مرکز توانسته اعتماد مردم را به خود جلب کند و به ویژه خدمات مادر و کودک بیمارستان با استقبال بسیار زیادی مواجه است؛ به گونه‌ای که یک سوم موالید استان در این بیمارستان انجام می‌شود. همچنین بیماران زیادی از استان‌های همجوار ایلام، لرستان و کردستان برای دریافت خدمات درمانی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وسطی ادامه داد: رایگان بودن خدمات تامین‌اجتماعی در کنار کیفیت مناسب، مزیت دیگری است که سبب فزونی یافتن آمار مراجعه به این مرکز شده است؛ به طوری که سالیانه حدود ۹ هزار بیمار بستری و نیز ۲۲۱ هزار و ۹۷۶ بیمار سرپایی از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

خدمات کرونا

وی درخصوص مدیریت بیماری کرونا، تصریح کرد: با توجه به ماهیت بیمارستان در ارائه خدمات به مادران باردار و اطفال که هردو از گروه‌های پرخطر جامعه به شمار می‌رود و نیز تصمیم مدیریت درمان استان برای عدم بستری بیماران مبتلا به کرونا در این مرکز، با انجام تریاژ دولایه، بیماران مبتلا و مشکوک شناسایی شده و به مراکز ریفرال این بیماری ارجاع داده می‌شدند.

رئیس بیمارستان حضرت معصومه (س) کرمانشاه، افزود: از سوی دیگر تمهیدات لازم برای غربالگری بیماران نیازمند به اعمال جراحی و زایمان به عمل آمد و برای این منظور بیماران قبل از عمل توسط متخصصان عفونی ویزیت می‌شدند.

وسطی با بیان اینکه برای بستری موارد اضطراری مبتلایان به کووید۱۹ تعداد ۹ تخت پیش‌بینی و اتاق‌های ایزوله برای زایمان بیماران مشکوک در واحد آزمایشگاه، تجهیز شد، اظهار کرد: در این مرکز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون  هزار و ۱۵۰ مورد بیمار مبتلا/مشکوک پذیرش شدند. از سوی دیگر، به منظور همیاری درمان بیماران، نیروهای پرستاری و بهدار به بیمارستان شهدا به عنوان سانتر کرونا اعزام شدند.

آمار کارکنان بیمارستان

وی تعداد نیروهای شاغل در بیمارستان را شامل کادر درمان و غیردرمان و نیروهای رسمی، پیمانی، شرکتی و مامور از سایر مراکز، ۳۹۵ نفر برشمرد و گفت: از این میان، نیروهای کادر درمان را ۲۶۶ نفر تشکیل می‌دهد؛ اما در مجموع در زمینه کادر درمان با کمبود نیرو مواجه هستیم که برای رفع آن در حوزه پرستاری، مکاتبات لازم با مدیریت درمان به عمل آمده و از طریق آزمون استخدامی از سوی سازمان، جذب می‌شوند. همچنین جذب نیروهای پزشک نیز از طریق قراردادهای ساعتی و حق‌الزحمه اضافه‌کار (پرکیس) انجام می‌شود.

تجهیزات پزشکی

رئیس بیمارستان حضرت معصومه (س) کرمانشاه، تجهیزات پزشکی بیمارستان حضرت معصومه(س) را مناسب بیان کرد و ادامه داد: با اجرای برنامه سرویس دوره‌ای در ۱۸ سال اخیر، تلاش شده است تا عمر مفید دستگاه‌ها افزایش یابد. اما با توجه به تحریم‌های چندسال اخیر، تامین برخی قطعات از طریق شرکت‌ها به سختی میسر است؛ هرچند استفاده از دستگاه‌های داخلی این مشکلات را برطرف کرده است. از سوی دیگر بودجه‌های سالیانه مناسبی از طرف سازمان و مدیریت درمان در اختیار بیمارستان برای خرید و به‌روز کردن تجهیزات قرار می‌گیرد.

تامین دارو

وسطی با اشاره به وضعیت تامین دارو برای بیماران، تصریح کرد: در این بیمارستان، تلاش بر این است تا داروهای مورد نیاز فراهم شود تا بیماران بستری و سرپایی با کمبود دارویی مواجه نشوند. هرچند شیوع کرونا در چند سال اخیر سبب کاهش برخی اقلام دارویی مانند سرم‌ها، آنتی‌بیوتیک‌های مصرفی کودکان و داروهای بیهوشی شد که در نتیجه آن، معاونت غذا و دارو این اقلام را به صورت سهمیه‌بندی در اختیار مراکز قرار می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اولویت خرید دارو از شرکت‌های سرمایه‌گذاری سازمان مانند داروپخش، هجرت و اکسیر، پیشنهاد می‌شود تا هماهنگی لازم برای تکمیل سبد دارویی و تامین سهمیه خاص دارو برای مراکز تامین‌اجتماعی به عمل آید.

رئیس بیمارستان حضرت معصومه (س) کرمانشاه، اظهار کرد: پیشنهاد دیگر این است که با افزایش اعتبارات دارویی، امکان تهیه داروها برای مصرف شش ماهه به ویژه آن دسته از اقلامی که دچار کمبود دوره‌ای در بازار می‌شوند، فراهم شود.

ارتقای هتلینگ

وسطی با بیان اینکه برنامه‌های عملیاتی هتلینگ در این مرکز به جرا درآمده است، گفت: براساس این برنامه، بازسازی بخش‌های قلب با شش تخت، بخش زنان یک با ۲۵ تخت، بخش زنان ۲ با ۲۸ تخت و بخش اطفال با ۲۰ تخت انجام شده و حدود ۸۵ درصد پیشرفت کرده است.

وی ادامه داد: این اقدامات در محور ساختمانی شامل نازک‌کاری، رنگ‌آمیزی، تبدیل سقف‌های کناف به تایل، کف‌سابی، نصب فن‌کوئل، روشویی، شیر اهرمی، آینه، دوش در اتاق بیماران، اصلاح استیشن پرستاری، تعویض پرده‌ها و ... بوده است.

رئیس بیمارستان حضرت معصومه (س) کرمانشاه، تصریح کرد: در محور تجهیزات پزشکی نیز اقداماتی شامل خریداری ۶۳ عدد تخت اطفال بزرگسال، ۲۱ عدد ویلچر و برانکارد، ۸۹ عدد پایه سرم سقفی، خریداری کات نوزاد، لاکر، مبل تخت خواب‌شو، پرده بین تخت، تک پله پای تخت، کاردکس، میز غذاخوری بیمار و خرید ۳۰ دستگاه تلویزیون به عمل آمده است.

وسطی افزود: اقدامات محور بهداشت نیز شامل خریداری ۵ عدد پرده هوا، ترالی زباله و ترالی حمل پسماند، بهسازی فضای فیزیکی تی شویخانه و اتاق‌های کثیف و نصب کابینت بوده است.

وی با اشاره به سایر اقدامات بیمارستان در راستای اجرای طرح ارتقای هتلینگ، اظهار کرد: خرید و نصب یک دستگاه چیلر ۲۲۰ تنی، نصب تابلوهای راهنمای مراجعه کننده‌ها در خارج و داخل بیمارستان، اصلاح سرویس‌های بهداشتی در بیمارستان، بازسازی و تامین فضای لابی و کف‌سابی بخش‌ها، درمانگاه‌ها و راهروها از جمله این امور بوده است.

رئیس بیمارستان حضرت معصومه (س) کرمانشاه، گفت: همچنین احداث پارک بازی، اصلاح روشنایی محوطه، تعویض لوله‌های فرسوده در درمانگاه و مکان‌های مورد نیاز، نصب سیستم اعلام حریق برای بخش‌های بستری و قسمت اداری و خرید یک دستگاه نظافتی اتومات دستی از دیگر اقدامات این مرکز در راستای ارتقای هتلینگ بوده است.

وسطی با بیان اینکه این مرکز درمانی در زمینه استانداردهای اعتباربخشی موفق به کسب رتبه ردجه یک شده است، ادامه داد: مهمترین چالش این بیمارستان، کمبود نیروی انسانی در بخش‌های درمانی و پشتیبانی است. همچنین نبود متخصص رادیولوژی مقیم با توجه به ماهیت تخصصی این مرکز، از دیگر مسائل مهم را تشکیل می‌دهد.

کد خبر: 51706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =