۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
کد خبر: 51709

ارتباط حیاتی کارگران و سازمان تأمین اجتماعی

احسان احمدی _ روزنامه‌نگار  
ارتباط حیاتی کارگران و سازمان تأمین اجتماعی

آغاز هفته تأمین اجتماعی بهانه‌ای شد که یکبار دیگر اساس تشکیل سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای با پوشش ۵۳ درصد جمیعت کشور و مزایای ارتباط دوسویه حیاتی این سازمان با جامعه کار و تولید را در قالب کارگران و کارفرمایان از نظر بگذرانیم.

اساس شکل‌گیری و ماهیت وجودی و ادامه حیاط سازمان‌های بیمه‌گر ارتباط مستقیم به جامعه بیمه‌پردازان دارد و سودآوری نهاد بیمه‌ای برای اقشار بیمه شده نیز وجود انتفاع دوطرفه را برای شکل‌گیری این ارتباط موجب شده است.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور با سابقه فعالیت بیش از ۷۰ سال همواره بر اساس نفع متقابل در چارچوب تعاریف وظایف رسمی خود بخش بزرگ و قابل توجهی از فعالان اقتصادی و جمعیت کشور را به عنوان بیمه‌شدگان اصلی و تبعی تحت پوشش داشته است.

اقشار مختلفی در قالب فعالان شغل‌های گوناگون با تحت پوشش قرار گرفتن در سازمان تأمین اجتماعی و از طریق پرداخت حق بیمه از مزایای قانونی گسترده این سازمان بزرگ بیمه‌گر بهره‌مند می‌شوند که جامعه کارگری در قالب فعالان عرصه کار و تولید در حال حاضر بیشترین سهم از تعداد کل بیمه‌شدگان  ۱۵ میلیون نفری سازمان تأمین اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند.

خدمات متنوع و گسترده در حال توسعه سازمان تأمین اجتماعی مانند خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی تنها بخشی از ارائه گسترده این سازمان به بیمه‌شدکان است که جمعیت حدوداً ۱۴ میلیون نفری مشمولان قانون کار در قالب کارگران از آنها استفاده می‌کنند که البته بخشی از کارکنان نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی نیز تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار داشته و بیمه‌پردازی به آن را انجام می‌دهند.

جامعه کارگری به عنوان پایه‌ اصلی چرخه تولید در کشور و نیروی انسانی گسترده از آغاز اشتغال به کار در هر موسسه، نهاد، سازمان یا شرکت و کارگاهی که از قوانین کار در کشور پیروی می‌کند، با قراری ارتباط بیمه‌ای با سازمان تأمین اجتماعی و شروع بیمه‌پردازی تحت پوشش این نهاد بیمه‌ای قرار می‌گیرند که بر اساس نوع ارتباط تعریف شده نیروی کار با این سازمان، تأمین اجتماعی در زمان بیمه‌پردازی، خدمات وسیع بیمه‌ای و درمانی را به بیمه‌پردازان و خانواده تحت پوشش آنها ارائه می‌دهد و به محض اتمام سالهای بیمه‌پردازی و آغاز دوره بازنشستگی خدمات بازنشستگی شامل پرداخت حقوق مستمر نیز در دستور کار سازمان قرار می‌گیرد.

اساس تعریف وظایف سازمان تأمین اجتماعی و نوع ارتباط این نهاد با جامعه کارگری بیمه‌پرداز اینگونه نشان می‌دهد که ارتباط ناگسستنی بین تأمین‌اجتماعی و نیروی کار بیمه‌پرداز از آغاز ارتباط بیمه‌ای شکل گرفته و به صورت مداوم تا پس از دوران اشتغال و شروع بازنشستگی و حتی بعد از فوت بازنشسته در چارچوب پرداخت حقوق مزایا و خدمات درمانی به خانواده بازنشسته ادامه دارد.

سابقه فعالیت تأمین اجتماعی، خدمات گسترده هجده‌گانه این سازمان به افراد تحت پوشش و مهم‌ترین آنها در حوزه‌های بیمه ای، درمانی و بازنشستگی، داوم سازمانی تأمین اجتماعی، اعتماد شکل گرفته و ارتباط قانونمند بیمه‌پرداز و نهاد بیمه‌گر و همچنین انتقال احساس امنیت اجتماعی بر مبنای آینده‌نگری مجموعه‌ای از مزایا را اختیار اقشار مختلف ببیمه‌شده بخصوص جامعه کارگری قرار داده است که سازمان تأمین اجتماعی را به عنوان نهاد بیمه پایه انتخاب کرده و این ارتباط با در طول سالهای متمادی و ساید تا پایان عمر حفظ کنند.

آمارهای سازمان تأمین اجتماعی نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون نفر بیمه‌شده اصلی و ۴۵ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور تحت پوشش این سازمان هستند که سهم بسیار بزرگی از منابع جاری این سازمان در قالب بودجه‌های سالانه از طریق بیمه‌پردازی این افراد تامین می‌شود و همین منابع به اضافه منابع دیگر حاصل از سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در بخش‌های مختلف در نهایت در راستای هزینه‌های جاری جهت بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی برای بیمه‌شدگان  از جمله کارگران صرف می‌شود.

تامین منابع پایدار تأمین اجتماعی از طریق دریافت سهم حق بیمه‌ها از طرف بیمه‌پردازان، کارفرمایان و دولت ارتباط معنادار این سازمان با بیمه‌شدگان را برقرار کرده است و به عبارتی داوم و پایداری سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش به بیمه‌پردازان وابسته است و البته دوام دریافت خدمات آنها نیز منوط به حیات تأمین اجتماعی است.

کارگران به عنوان صاحبان اصلی تأمین اجتماعی همواره این سازمان را به عنوان نهاد مهم و حیاتی برای ادامه زندگی خود دیده‌اند و این نهاد بیمه‌ای نیز در مقابل بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر کشور از جمله قوانین اساسی، کار و تأمین اجتماعی موطف به حفظ و توسعه منابع و سرمایه‌های بیمه‌پردازان و ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش است که البته این مهم حمایت دولت‌ها را نیز می‌طلبد.

کارفرمایان نیز به عنوان یکی از شرکای اصلی سازمان تأمین اجتماعی و قشر موثر و حیاتی در تولید و اقتصاد کشور همراه با جامعه کارگری با پرداخت سهم حق بیمه کارفرمایی بر اساس قانون، سهم عمده‌ای در تأمین منابع این سازمان داشته و با حفظ ارتباط با تامین اجتماعی علاوه بر دریافت خدمات از طرف این سازمان، بخشی از پایداری آن را تأمین و تضمین می‌کنند.

کد خبر: 51709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =