کالاهای اساسی چه میزان تورم را تجربه کردند؟

بررسی آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، کالاهای اساسی مورد استفاده در سبد غذایی مردم، در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل افزایش‌های متفاوتی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تغییرات نرخ روغن مایع در میان کالاهای اساسی مورد نیاز در سفره مردم، در ماه‌های اخیر بیشترین میزان تغییرات قیمتی را تجربه کرده است.

بر پایه این گزارش، قیمت روغن مایع (یک بطری ۹۰۰ گرمی) در خرداد ماه سال ۱۴۰۱، ۲۳۳.۸ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. این محصول در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۲۳.۳ درصد تغییر قیمت داشته است.

بعد از روغن مایع، رتبه دوم تغییرات قیمت در گروه کالاهای اساسی به روغن جامد یک کیلوگرمی تعلق می‌گیرد. این محصول بیشترین درصد تغییرات قیمت را در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت ماه تجربه کرده است. آن‌طور که در آمارها آمده است، هر کیلوگرم روغن جامد ۲۴۷.۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته است. میزان تغییرات قیمت روغن نباتی جامد یک کیلوگرمی در خرداد امسال نسبت به خرداد سال ۱۴۰۰، ۲۷۲.۲ درصد بوده است.

بر پایه این گزارش هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در خرداد ماه سال ۱۴۰۱، به‌طور متوسط ۹۷ هزار و ۳۷۷ تومان قیمت داشته است. این محصول در خرداد سال ۱۴۰۰، ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورده است. در نتیجه نسبت تغییرات آن در خرداد ماه امسال به خرداد ماه سال قبل، ۱۶۴.۲ درصد بوده است.

شیب افزایش قیمت برنج کمتر از روغن

برنج داخلی به عنوان یک کالای پر مصرف در سفره ایرانی، در خرداد ماه امسال نسبت به اردیبهشت، ۱۸.۸ درصد تغییر قیمت داشته است. این تغییرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۴.۲ درصد بوده است.

هر کیلوگرم برنج ایرانی بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در خرداد ماه امسال، ۹۷ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت داشته است.

هر کیلوگرم برنج خارجی درجه یک نیز در خرداد ماه سال ۱۴۰۱، به طور متوسط تقریبا ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشته که نسبت به ماه قبل با رشد ۹.۸ درصدی مواجه بوده است. این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷.۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

هر کیلوگرم گوشت گوسفند در بازار، طی خرداد سال ۱۴۰۱، به گواه آمارهای مرکز آمار ایران، حدود ۱۸۳ هزار تومان قیمت داشته است. قیمت گوشت گوسفند نسبت به ماه قبل رشد ۷.۴ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۵.۹ درصدی را تجربه کرده است.

آن‌طور که در گزارش‌های مرکز آمار ایران آمده است، هر کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۱۹۳ هزار تومان قیمت داشته است که نسبت به ماه قبل ۱۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد رشد یافته است.

بیشترین رشد قیمت نسبت به ماه قبل در گروه لبنیات

یک کیلوگرم شیر پاستوریزه در خرداد سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۲۲ هزار تومان قیمت داشته است. این محصول نسبت به اردیبهشت ماه رشد ۵۰ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت هر کیلوگرم ماست پاستوریزه نیز در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ توسط مرکز آمار ایران به‌طور متوسط ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است که این رقم نسبت به ماه قبل رشد ۵۲.۴ درصدی و نسبت به سال قبل افزایش ۱۲۷.۲ درصدی یافته است.

یک بسته ۵۰۰ گرمی پنیر ایرانی در خرداد ماه ۱۴۰۱، ۴۵ هزار تومان قیمت داشته است که این نرخ نسبت به اردیبهشت ماه با افزایش ۵۵.۷ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال قبل با تغییرات ۱۲۵.۹ درصدی روبرو بوده است.

یک قالب ۱۰۰ گرمی کره پاستوریزه نیز در خرداد ماه سال ۱۴۰۱، به قیمت ۲۰ هزار تومان فروش رفته است که این نرخ نسبت به اردیبهشت ماه رشد ۴۷.۵ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۹۱.۶ درصدی داشته است.

هر کیلوگرم تخم مرغ ماشینی در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به‌طور متوسط ۴۰ هزار تومان قیمت داشته است که نسبت به اردیبهشت ماه با رشد ۳۳ درصدی مواجه بوده است. این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل که هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشته است، با رشد ۱۰۶.۶ درصدی مواجه بوده است.

تغییرات قیمت در گروه حبوبات

در گروه حبوبات نیز که کارشناسان از آن به‌عنوان جایگزین مناسب برای گوشت یاد می‌کنند، تغییرات نرخ مشهود است. قیمت هر کیلوگرم نخود در خرداد امسال، ۵۳ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده است که نسبت به ماه قبل ۷.۳ درصد و نسبت به سال قبل رشد ۶۱.۸ درصدی را تجربه کرده است.

قیمت هر کیلوگرم لوبیا چیتی در خرداد سال ۱۴۰۱، حدود ۶۲ هزار تومان بوده است که این نرخ نسبت به اردیبهشت ماه با افزایشی ۱۰.۲ درصدی و تغییرات ۵۴.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بوده است.

هر کیلوگرم لوبیا قرمز نیز در خرداد ماه سال ۱۴۰۱، به قیمت ۵۰ هزار تومان فروخته شده است که رشد هفت درصدی نسبت به اردیبهشت ماه و ۴۱.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده است.

آن‌طور که در گزارش مرکز آمار ایران آمده است، هر کیلوگرم عدس در خرداد ماه امسال ۵۶ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت داشته که نسبت به ماه قبل ۷.۳ و مدت مشابه سال قبل ۶۶.۲ درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است.

قیمت لپه هم در خرداد ماه امسال نسبت به اردیبهشت ۵.۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰.۳ درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت قند و شکر

قند و شکر دو کالای اساسی در سفره ایرانیان است که در خرداد امسال به ترتیب به قیمت هر کیلوگرم ۳۲ هزار و ۲۸۰ و ۲۶ هزار تومان به فروش رسیده است.

قیمت قند در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه ۱۸.۹ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۸.۶ درصد افزایش یافته است.

شکر هم در خرداد ماه امسال نسبت به اردیبهشت ۱۵.۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸۲.۷ درصدی یافته است.

کد خبر: 51716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =