سهم شاغلان کدام بخش‌ها بیشتر است؟

نتایج یک گزارش حوزه بازار کار و اشتغال نشان می‌دهد که افراد شاغل در بخش خصوصی و فعالان حوزه تعاونی و غیرتعاونی در این بخش با بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر، بیشترین تعداد افراد شاغل در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، نتایج یک گزارش حوزه شاغلان بازار کار که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد بیشترین سهم اشتغال بخش‌های مختلف بر اساس وضع شغلی در اختیار شاغلان بخش خصوصی و کارکنان مستقل است.

بر اساس جدیدترین نتایج برآورد فعالان و تعداد افراد "شاغل ۱۵ ساله و بیشتر" در کشور، ۲۳ میلیون و ۴۴۱ هزار نفر در بخش‌های مختلف عنوان شده است که از این میزان ۸۵.۱ درصد را مردان و ۱۴.۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

همچنین تازه‌ترین برآوردهای داده‌ای حاکی از این است که بیش از ۸۵ درصد فعالان ۱۵ ساله و بیشتر در مشاغل فعال بخش خصوصی و ۱۵ درصد نیز در شغل‌های حوزه بخش عمومی فعالیت می‌کنند که بیشترین سهم در بخش خصوصی با ۴۱ درصد به قالب شغلی "مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی" اختصاص دارد.

بخش دیگری از داده‌های آماری نشان از این دارد که وضعیت شغلی" کارکن مستقل" نیز با سهم ۳۶.۷ درصدی از میزان اشتغال موجود در کشور، پس از فعالان "مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی" بیشترین سهم مربوط به اشتغال را در اختیار دارند.

اشتغال بیش از ۹ میلیون نفری مزد و حقوق بگیران بخش خصوصی / فعالیت میلیونی کارکنان مستقل

گفتنی است که بر مبنای نتایج بررسی‌های حوزه شاغلان در بخش‌های مختلف کاری در سال ۱۳۹۹، بیش از ۹ میلیون و ۵۳۲ هزار نفر در بخش "مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی" (تعاونی و غیرتعاونی) مشغول به کار هستند که بیشترین تعداد اشتغال در یک حوزه را شامل می‌شود.

همچنین فعالان شاغل در حوزه "کارکن مستقل" نیز پس از  "مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی" با تعداد شاغلان هشت میلیون و ۵۴۴ هزار نفر در رده دوم اشتغال کشور قرار دارند و پس از آن افراد شاغل در حوزه های "مزد و حقوق بگیر بخش عمومی" و "کارکن فامیلی" به ترتیب با سه میلیون و ۴۵۹ هزار نفر و ۹۹۰هزارنفر بیشترین اشتغال در وضعیت‌های شغلی مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.

حضور کمرنگ بانوان در بازار کار / فعالیت بیشتر زنان در بخش "کارکن فامیلی"

گفتنی است از شاغلان وضعیت شغلی "مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی" به عنوان حوزه ای که بیشترین اشتغال را دارا است، تعداد هشت میلیون و ۲۹۵ هزار نفر مرد و یک میلیون و ۲۳۸ هزار نفر نیز زن هستند و از تعداد افراد شاغل در وضعیت شغلی "کارکن فامیلی" به عنوان وضعیت دارای کمترین تعداد اشتغال ۳۹۷ هزار مرد و ۵۹۳ هزار زن اشتغال به کار دارند که ماهیت این نوع شغل ها حضور بیشتر زنان را در اینگونه فعالیت ها باعث می شود.

بر اساس مبنای آماری شاغلان اشتغال کشور، در مجموع تناسب درصدی و عددی بین زنان و مردان در شاخص وضع شغلی در حوزه‌های مختلف وجود ندارد و بیشترین تعداد فرصت‌های شغلی در اختیار مردان است به گونه‌ای که در وضعیت‌های شغلی "مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی"، " کارکن مستقل" و  "مزد و حقوق‌بگیر بخش عمومی" فاصله اختلافی بسیار زیادی بین مردان و زنان وجود دارد و مردان اکثریت شاغلان این بخش‌ها هستند و فقط در وضع شغلی و "کارکن فامیلی بدون مزد" نسبت حضور زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود.

سهم شاغلان کدام بخش‌ها بیشتر است؟

تعاریف رسمی وضعیت‌های اشتغال

بر اساس تعاریف رسمی حوزه کار و اشتغال، فرد شاغلی که به صورت تمام وقت یا پاره وقت کار می‌کند و در ازای آن مزد و حقوق معین (اعم از نقـدی یـا غیرنقـدی) دریافـت می‌کنـد، شامل" مـزد و حقوق بگیر بخش خصوصی" و "مزد و حقوق بگیر بخش عمومی" است.

کارکنان مستقل نیز خود به‌تنهایی صاحب‌کار خود هستند و دستمزدی نمی‌گیرند و البته دستمزدی هم نمی‌پردازند، بلکه درآمد شخصی دارند.

این افراد در واقع کسانی هستند که برای انجام فعالیتهای شغلی خود حقوق‌بگیر کسی نیستند و هیچ حقوق‌بگیری هم در استخدام ندارند و به عبارتی این عده، زیردست و کارفرما ندارند و فعالیت‌های شغلی خود را به شکل مستقل دنبال می‌کنند تا آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

گفتنی است در گذشته تعداد کارکنان مستقل کم بود و دولت‌ها معمولا آنها را نادیده می‌گرفتند یا غیر متعارف می‌دانستند ولی امروز تحت تاثیر معادلات اقتصادی و شرایط حاکم بر اقتصاد در محاسبات آماری به بازی گرفته می‌شوند. به‌میزانی که جامعه توسعه می‌یابد، از نسبت مشاغل کارکن فامیلی و کارکن مستقل کم می‌شود.

کارکنان فامیلی بدون مزد نیز معمولاً زنانی هستند که به دلایل مختلف در کارهایی با ماهیت مشاغل خانگی و در منزل اشتغال به کار دارند و به طور معمول فردی که برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی نیز دارد، کار می‌کند و از این بابت مزد و حقوق دریافت نمی‌کند، "کارکن فامیلی بدون مزد" به حساب می آید.    

کد خبر: 51734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =