دست یاری تامین‌اجتماعی در درمان بیماران کرونا

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی سنندج، با اعلام اینکه تامین‌اجتماعی دوشادوش مراکز دانشگاهی در پذیرش بیماران کرونا فعالیت داشت، تصریح کرد: تامین‌اجتماعی در بحران کرونا، دست یاری به نظام سلامت برای درمان بیمه‌شدگان داد و بیمارستان سنندج نیز به عنوان مرکز دوم پذیرش بیماران کرونا در استان فعالیت داشت.

دکتر افشین احمدی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، افزود: تامین‌اجتماعی در بحث پذیرش بیماران کرونا با بیمارستان دانشگاهی همیاری داشت و بیش از ۱۰۰ تخت بستری این بیمارستان در اختیار بیمه‌شدگان قرار گرفته بود و چنانچه بیمار مازادی از دانشگاه ارسال می‌شد، این بیماران نیز پذیرش می‌شدند.

وی اظهار کرد: برای خدمت‌رسانی بهتر به بیماران کرونا، لوازم و تجهیزات مورد نیاز درمانی این بیماران را تهیه کردیم که از جمله آن دستگاه اکسیژن ساز بود که یک دستگاه دیگر به قبلی اضافه شد و به این ترتیب، هیچ‌گاه با کمبود اکسیژن برای بیماران مواجه نشدیم که در جای خود نقش موثری در درمان آن‌ها داشت.

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی سنندج، با اشاره به پذیرش تعداد ۱۰۰۰ بیمار کرونا در این بیمارستان، گفت: کارکنان این مرکز درمانی با تمام تلاش در خدمت این بیماران بودند و با وجود کمبود نیروی انسانی و علی‌رغم صدور مجوز برای جذب پرستار قراردادی، با همت و همیت و حضور موثر در بیمارستان، به بیماران رسیدگی کردند و در نتیجه نیاز به جذب نیروی جدید حتی یک نفر، ایجاد نشد.

احمدی ادامه داد: تعداد کل کارکنان این مرکز در قالب قراردادی، رسمی، پیمانی، شرکتی و گروه‌های مختلف ۴۶۰ نفر است که از این تعداد، ۳۰۴ نفر را نیروهای درمانی تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: به هر روی کمبود نیروی انسانی وجود دارد و این واقعیتی است که به دلیل قدیمی بودن چارت تشکیلاتی مجموعه ایجاد شده است؛ این درحالی است که بیمارستان در طی سال‌ها توسعه یافته و خدمات جدید در آن ایجاد شده است. این کمبود نیرو به ویژه در حوزه پرستاری و پشتیبانی مشهودتر است که با انجام اضافه‌کار برطرف می‌شود؛ اما لازم است چارت تشکیلاتی به‌روز رسانی و منطبق با استانداردهای لازم شود و ان‌شاءالله سازمان به این مسئله ورود جدی داشته باشد.

تجهیزات بیمارستان

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی سنندج، تجهیزات و امکانات درمانی این مرکز را مناسب توصیف کرد و افزود: این مرکز در زمینه تجهیزات «های‌تک» در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ دستگاه‌هایی مانند MRI، CT اسکن و ماموگرافی در این بیمارستان موجود است؛ همچنین در اتاق عمل نیز تجهیزات مناسبی برای اعمال جراحی، چشم‌پزشکی و سایر اعمال وجود دارد.

احمدی اظهار کرد: از سوی دیگر برخی از این تجهیزات به‌روز رسانی شده و کمبودها برطرف می‌شود؛ درحال حاضر لاپاراسکوپی مرکز از نوع قدیمی است و امروزه دستگاه‌های دیجیتال وارد بازار شده است.

وی گفت: همچنین فعالیت نیروهای متخصص و فوق‌تخصص در این مرکز نیاز به برخورداری از دستگاه‌های جدید را ضروری می‌کند؛ اکنون ۵ جراح مغزواعصاب در بیمارستان فعالیت دارند که این تعداد بیش از دانشگاه علوم‌پزشکی است و لازم است این گروه درمانی از تجهیزات و امکانات مناسب مانند ست‌های گردن، ست‌های مغز، میکروسکوپ جراحی مغز برخوردار باشند.

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی سنندج، ادامه داد: متاسفانه با توجه به جنرال بودن بیمارستان، فراهم کردن این اقلام در سطح‌بندی بیمارستان قرار ندارد و تامین این وسایل با احتیاط انجام می‌شود. این درحالی است که خدمات مغزواعصاب بیمارستان با استقبال مواجه شده و در صورت تکمیل خدمات، نیاز به ارجاع بیماران به سایر مراکز و ترددهای بین‌شهری برداشته می‌شود.

تامین دارو

احمدی با اشاره به وضعیت دسترسی بیماران به دارو در این مرکز، تصریح کرد: با توجه به خرید اقلام دارویی به صورت نقدی، شرکت‌های دارویی راغب‌ به فروش دارو به مراکز تامین‌اجتماعی بوده و این بیمارستان نیز در اولویت فروش آن‌ها قرار دارد. از این‌رو تاکنون کمبود حادی که برای بیماران ایجاد مشکل کند و ناچار شوند داروی خود را از بیرون تهیه کنند، به وجود نیامده است.

وی افزود: در ایام کرونا نیز هرچند با کمبودهای موردی مواجه شدیم که در کل کشور نیز اینگونه بود، اما با تعامل با دانشگاه و تمهیدات مناسب، اقلام مورد نیاز را تامین کردیم. درحال حاضر کمبودهای موردی در زمینه برخی داروها در سطح کشور وجود دارد؛ اما با توجه به دپوی مناسب در این مرکز، هیچ بیماری مجبور به تهیه دارو خارج از مرکز نشده است.

ارتقای هتلینگ

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی سنندج، با بیان اینکه این مرکز درمانی در اجرای طرح هتلینگ جزو ۱۰ بیمارستان تامین‌اجتماعی قرار داشت که ملزم به اجرای این طرح بودند، اظهار کرد: بیمارستان سنندج جزو نخستین مراکزی بود که موفق به اجرای موفقیت‌آمیز طرح و افتتاح آن شد.

احمدی گفت:‌ در قالب این طرح، فضای بسیاری از بخش‌ها بازسازی و حتی  فضاها و لابی‌های جدیدی احداث شده است. نوسازی تخت‌ها نیز انجام شده و اکنون بیش از ۶- ۵ سال است که طرح ارتقای هتلینگ در این مرکز به اجرا درآمده است. این طرح همه‌ساله به منظور رفع نواقص به‌روز رسانی می‌شود.

رتبه اعتباربخشی بیمارستان

وی با اشاره به کسب رتبه درجه یک این مرکز در زمینه استانداردهای اعتباربخشی، ادامه داد: این رتبه با اختلاف جزئی با رتبه یک برتر به دست آمد. همچنین بیمارستان سنندج در زمینه «ایمنی بیمار» که از شاخص‌های مهم طرح اعتباربخشی به شمار می‌رود، موفق به کسب رتبه دوم در بین مراکز بستری تامین‌اجتماعی شده است. ان‌شاءالله امسال بتوانیم موفق به دریافت رتبه یک برتر شویم.

چالش‌های بیمارستان

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی سنندج، درخصوص مسائل این مرکز درمانی، تصریح کرد: چالش اصلی بحثی است که حوزه درمان کشور و نیز سازمان با آن مواجه هستند و آن عدم اجرای طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع است؛ درحال حاضر هرچقدر هم که پزشک و امکانات درمانی را افزایش دهیم، اما باز هم عرضه و تقاضا همخوانی ندارد. زیرا با پدیده مراجعه‌های غیرضروری مواجه هستیم و اما اجرای طرح پزشک خانواده می‌تواند حوزه درمان را ساماندهی کند.

احمدی افزود: همچنین علاوه بر قدیمی بودن چارت تشکیلاتی که اشاره شد، مشکل فضای فیزیکی نیز وجود دارد. با توجه به فراهم شدن بسیاری از امکانات جدید درمانی، اما فضای فیزیکی مانند سابق است و مجبور به تغییر کاربری برخی قسمت‌ها شده‌ایم که در بلندمدت پاسخگو نیست؛ تصمیم بر این است که در طبقات یا محوطه بیمارستان صحن‌های فیزیکی جدیدی را ایجاد کنیم و ان‌شاءالله هرچه زودتر موفق به اجرای آن شویم.

کد خبر: 51741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =