ابر طلبکار شدیم

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با اقدامات انجام شده بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به بانک رفاه پرداخت شد. امروز از لیست ابر بدهکاران بانکی درآمدیم و به ابر طلبکار دولت و کارفرمایان بخش خصوصی تبدیل شدیم.

به گزارش آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته تامین اجتماعی بیان کرد: این سازمان یک مجموعه اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده است و امروز با ۱۸ خدمت کلان در حوزه بیمه‌ای، درمان و فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، مشغول به ارائه خدمات است.

وی تعداد پرسنل این مجموعه را ۱۴۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تامین اجتماعی ۴۵ میلیون نفر را تحت پوشش خودش دارد و امروز به‌عنوان بزرگترین دستگاه یا نهاد عمومی، به آحاد جامعه خدمت ارائه می‌کند.

موسوی پوشش بیمه‌ای قبل از انقلاب را ۲۰ درصد جمعیت کشور اعلام کرد و افزود: امروز مفتخریم از حدود ۷۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌ای، تامین اجتماعی به تنهایی ۵۳ درصد افراد را تحت پوشش دارد.

وی تامین اجتماعی را بزرگترین دستگاه خدمت دهنده خدمات درمانی و بهداشتی در کشور معرفی کرد و گفت: ۳۸۸ مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی بیمارستانی، درمانگاه عمومی و غیره در مجموعه تامین اجتماعی وجود دارد. این مجموعه با بیش از ۵۰ هزار طرف قرارداد، بزرگترین خریدار راهبردی خدمات سلامت به بیمه شدگان خود و آحاد جامعه است.

ارائه خدمت به ۳۰۰ هزار بیمار کرونایی

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به ارائه خدمات درمان به ۳۰۰ هزار بیمار کرونایی، از خدمات ارائه شده توسط کادر درمان تشکر کرد.

وی اضافه کرد: امسال هفته تامین اجتماعی مقداری متفاوت است. در سال جاری سیاست‌های ابلاغی تامین اجتماعی توسط مقام معظم رهبری را داریم. این سیاست‌ها در اصل راهبردهای کلان مبارزه با چالش‌های تامین اجتماعی را برای همه بخش‌های فعال در عرصه رفاه و تامین اجتماعی و به‌ویژه سازمان تامین اجتماعی ترسیم کرده است.

موسوی بیان کرد: امیدواریم امسال با تمرکز بر راهبردهای این سیاست‌ها و اقدامات، پیرامون بخشی از چالش‌ها به نتایج مناسب دست یابیم و بخشی را به شکل دقیق پاسخ دهیم.

وی افزود: امسال را سال فرصت غلبه بر تهدیدهای صندوق می‌دانیم. سالیان سال است که در صندوق با این چالش‌ها و مشکلات اساسی روبرو هستیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درباره وضعیت گذشته و حال حاضر صندوق تامین اجتماعی بیان کرد: ۹ ماه قبل که این صندوق را تحویل گرفتیم؛ وضعیت بسیار ناپایداری در منابع داشتیم که به صورت کسری نقدینگی مطرح بود. یکی از مشکلات ما استقراض و انباشت بدهی سازمان تامین اجتماعی به بانک‌ها بود.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر نام سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان ابر بدهکار بانکی در رسانه‌ها مطرح شد. بدهی به مراکز درمانی داشتیم و بحث اجرای نسخه الکترونیک را پیگیری می‌کردیم. علیرغم کارهای خوبی که صورت گرفته بود، نسخه الکترونیک مشکلاتی داشت که در نقطه تماس با مردم، یک مقدار شرایط را برای مدیریت بد کرده بود.

موسوی افزود: هزینه‌های ناشی از بعضی از رویه‌هایی که به صورت تقنینی و تحمیلی به صندوق (در بعد مصارف بازنشستگی پیش از موعد) وارد شده بود؛ شرایط نامطلوبی داشت. بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌های ما را بازنشستگی پیش از موعد تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: ضریب پشتیبانی صندوق که شاخص بسیار مهم در وضعیت صندوق است، شرایط نامناسبی داشت. شاخص ضریب پشتیبانی ۴.۲ بود در حالی که حد استاندارد آن حدود ۶ تا ۶.۵ بود. این شاخص نشان می‌داد که خروجی و مصارف ما بر درآمد پیشی گرفته است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: پایین بودن نرخ بازدهی سرمایه‌ها و دارایی‌های صندوق مشکل دیگری بود. با توجه به شرایط در مدیریت این بخش کل عددی که از صندوق دارایی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری (معروف به شستا) به ما پرداخت می‌شد، حدود ۶ درصد سهم منابع را شامل شد و سهم صندوق از محل سرمایه‌گذاری ۱۸ تا ۱۹ هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: با این شرایط نیاز به تحول داشتیم. اولویت‌هایی را تعیین کردیم و برای غلبه بر چالش‌های موجود با سه مفهوم تحول، عدالت و اعتماد روی مسایل تمرکز کردیم.

تدوین هشت راهبرد برای مواجه با مشکلات توسعه بیمه همگانی

موسوی بیان کرد: در جلسات متعدد به هشت راهبرد برای مواجه با مشکلات دست یافتیم. توسعه بیمه همگانی یکی از راهبردها بود. دستگاه‌های حاکمیتی باید پوشش بیمه‌ای برای همه آحاد جامعه را فراهم کنند.

وی افزود: دو طرح تحولی را در این عرصه شروع کردیم. یکی طرح بیمه خانوار ایرانی بود و یکی هم طرح بیمه دانشجویان بود که در دستور کار قرار گرفت. این طرح در علوم پزشکی و وزارت علوم پیگیری شد و اکنون توسعه یافته است. با عزیزان دانشگاه آزاد هم در حال پیگیری موضوع هستیم تا در قالب تفاهم نامه این طرح را شروع کنیم.

به گفته موسوی، در یک سال گذشته یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند که حدود ۷۰۰ هزار نفر آن در دوره دولت مردمی سیزدهم اتفاق افتاده است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار دارند. با فعالیت استان‌ها و شعبات این عدد بسیار بزرگ خواهد بود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: امروز ۱۸۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار دادیم. اگر این راهبرد را توسعه بدهیم، ضریب پشتیبانی صندوق اصلاح می‌شود. اصلاح ضریب پشتیبانی صندوق از موارد بسیار مهم است. باید ورودی‌های ما به نحوی باشد که خروجی و مصارف را تامین کند.

وی افزود: این اقدامات شرایط مناسبی را برای پایداری صندوق رقم می‌زند. هدف‌گذاری امسال ما اضافه کردن یک میلیون بیمه شده جدید خواهد بود.

افزایش خدمات غیر حضوری یکی از برنامه‌ها

موسوی گفت: یکی دیگر از راهبردهای ما توسعه کمی و کیفی خدمات و تعهدات بیمه‌ای و درمانی است. در بخش بیمه‌ای بنا را بر این گذاشتیم که خدمات ما به سمت غیر حضوری برود.

وی افزود: قبلا ۳۰ خدمت در قالب ۳۰۷۰ به صورت غیر حضوری ارائه می‌کردیم. در این مدت ۱۲ خدمت دیگر به خدمات غیر حضوری بیمه‌ای اضافه شده است. پرداخت غرامت ایام بارداری از ۶ ماه به ۹ ماه اتفاق افتاده است و ارائه این خدمات به شکل غیر حضوری همچنان ادامه دارد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اتفاقات خوب حوزه درمان بیان کرد: برای توسعه خدمات درمانی در سال گذشته بالغ بر ۱۰ پروژه درمانی در مناطق محروم افتتاح کردیم. امسال در هفته تامین اجتماعی ۱۹ پروژه درمانی که عمدتا در مناطق کم برخوردار و محروم است را افتتاح می‌کنیم. علاوه بر این عملیات اجرایی تعدادی از پروژه‌هایی که طراحی شده و نقشه‌های آن آماده شده است؛ در هفته تامین اجتماعی آغاز خواهد شد.

وی درباره وضعیت پوشش بیمه‌ای عنوان کرد: در برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های خاص شاهد توسعه پوشش بیمه‌ای بوده‌ایم. ۴۷ قلم داروی بیماری‌های خاص را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دادیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: زوجین نابارور را تحت پوشش قرار دادیم. این خدمت در مدت مسئولیت تیم جدید رخ داد.

به گفته وی، برخی خدمات بیمه‌ای که در تعهدات مراکز دولتی ارائه می‌شد، از طریق مراکز غیردولتی تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت.

موسوی تاکید کرد: اعتقاد داریم که باید پرداخت از جیب مردم در حوزه درمان کاهش یابد به همین دلیل خدمات سرپایی و بستری در جاهایی که تامین اجتماعی بیمارستان یا مراکز درمانی نداشت، برای بازنشسته‌های بالای ۶۵ سال بدون پرداخت فرانشیز در دستور کار قرار گرفت و مراکز طرف قرارداد ما مبالغی را از این افراد دریافت نمی‌کنند.

افزایش تعداد و رقم وام قرض الحسنه

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از افزایش تعداد و سقف وام پرداختی به بازنشستگان خبرداد.

به گفته وی در گذشته سقف وام پرداختی به بازنشستگان هفت میلیون تومان بود که این رقم امروز به ۱۲ میلیون تومان رسید. ضمن آنکه بر اساس هدفگذاری انجام شده، قرار است بالغ بر ۵۰۰ هزار وام پرداخت شود.

موسوی گفت: سقف وام حدود ۹۶ درصد افزایش یافته و تعداد وام را از ۲۹۰ هزار به ۵۰۰ هزار وام در سال ۱۴۰۱ رساندیم.

وی با اشاره به آغاز سفرهای سیاحتی بازنشستگان پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی، افزود: امسال حدود ۱۰۰ هزار بازنشسته را تحت عنوان طرح کرامت رضوی به مشهد اعزام می‌کنیم.

افزایش نرخ بازدهی دارای‌های تامین اجتماعی

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی یکی دیگر از راهبردهای این مجموعه را افزایش نرخ بازدهی دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های تامین اجتماعی اعلام کرد.

وی افزود: در سالی که سازمان را تحویل گرفتیم، حدود ۶ درصد سهم منابع آن از بخش سرمایه‌گذاری تامین می‌شد. بر اساس استانداردی که داریم حداقل این عدد باید به سه برابر برسد و به ۱۸ درصد برسد.

موسوی عنوان کرد: فروش تجمیعی ما در شستا سال قبل ۷۲ درصد افزایش یافته و از ۹۴ همت به ۱۶۳ همت رسیده است. سود تجمیعی نیز ۴۵ درصد افزایش یافته است و از ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که آغاز خوبی داشته‌ایم اما به این عدد هم بسنده نکرده و نخواهیم کرد. طرح‌های توسعه خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری شکل گرفته است. بحث توسعه شستا به لحاظ زیر ساختی در دستور کار است و استفاده از ظرفیت دانش بنیان در اولویت خواهد بود. این مسیر رشد در حوزه سرمایه‌گذاری ادامه می‌یابد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: یکی از راهبردهای ما مبارزه با فساد و صیانت از دارایی‌های سازمان به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. همیشه به انحای مختلف نسبت به دارایی‌های سازمان در سنوات مختلف دست درازی شده است. این راهبرد جزء راهبردهای اصلی است و مواجه جدی در این رابطه صورت گرفته است.

وی افزود: زیرساخت‌های ایجاد شفافیت و افشا کردن را پیش برده‌ایم. سامانه خوبی در حوزه شستا راه‌اندازی شده است و قصد داریم آن را توسعه دهیم. علاوه بر این حداقل حدود ۱۰۰ پروند حقوقی را مورد بررسی قرار دادیم. بالغ بر ۲۰ پرونده به مراجع قضایی و بخش‌های رسیدگی به تخلفات ارجاع شده است. امیدواریم این اقدامات شرایط را به سمت سالم‌سازی ببرد.

موسوی درباره افزایش حقوق بازنشستگان عنوان کرد: ما پیشنهادات خود را بر اساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون به دولت اعلام کردیم و دولت تصمیم خود را به ما ابلاغ کرد. ما باید طبق قانون این تصمیم را اجرایی می‌کردیم. اگر شرایط از نظر قانونی تغییر کند، ما احکام را متناسب با آن اصلاح می‌کنیم و در این زمینه مشکلی نداریم.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی یادآور شد: قبلا هم اعلام کرده‌ایم که از تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم. از هر ساختاری که بتواند در راستای شفافیت و مبارزه با آنچه کج کارکردی سیستم است به ما کمک کند، استقبال می‌کنیم و فرش قرمز برای عزیزان پهن می‌کنیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: حوزه تامین اجتماعی و بخش‌های مختلف آن گسترده است و ما به تنهایی نمی‌توانیم کژکارکردی‌ها را شناسایی و به آن رسیدگی کنیم. در این مسیر نیازمند کمک نهادهای نظارتی، مجلس و همه عزیزانی که در مقابل کژکارکری‌ها و فساد احتمالی ایستاده‌اند؛ هستیم.

به گفته وی بخش اعظم بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شده است. حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه و ۷۳ هزار میلیارد تومان نیز به صورت سهام واگذاری انجام شده است که اتفاق مبارکی است.

موسوی بیان کرد: در دولت‌های قبلی بخشی از سهامی که به تامین احتماعی واگذار شده بود، زیان ده بود. وقتی مسئولیت را تحویل گرفتیم با همکاری و پیگیری نسبت به جابه‌جایی این شرکت‌ها اقدام کردیم. سازمان خصوصی سازی و دولت محترم همکاری کردند و شرکت‌های خوبی را در سال گذشته تحویل گرفتیم.

وی یکی از این شرکت‌های خوب را پالایشگاه امام خمینی شازند دانست وافزود: این مجموعه جزء شرکت‌های با نرخ بازدهی خوب و آینده خوب بود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: امسال تسویه ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت با همکاری دولت و مجلس در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است. اصرار و تاکید ما این است که با توجه به شرایطی که در حوزه نقدینگی و منابع سازمان داریم، شرکت‌های دارای قدرت نقد شوندنگی بالا و شرکت‌های بورسی برای انجام تعهدات دولت به ما تحویل شود.

خروج از لیست ابر بدهکاران بانکی

موسوی از خروج نام تامین اجتماعی از لیست ابر بدهکاران بانکی خبرداد و گفت: با تسویه حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک رفاه و تهاتری که از محل این سهام با بانک رفاه انجام دادیم، امروز از لیست ابر بدهکاران بانکی درآمدیم و به ابر طلبکار از دولت و کارفرمایان بخش خصوصی تبدیل شدیم.

وی افزود: از کارفرمایان خواهش می‌کنیم که به تعهدات خود عمل کنند تا ما بتوانیم خدمت خوبی به مردم ارائه دهیم.

به گفته مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، امروز این سازمان از کارفرمایان حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان طلب دارد. به دلیل شرایط کرونایی به کارفرمایان سخت‌گیری نشده است.

وی افزود: به اندازه همین مقدار شستا از بخش‌های طرف مراوده خود طلب دارد. تلاش می‌کنیم با تسویه این بدهی‌ها، شرایط ارائه خدمات به ذینفعان را بهبود بدهیم.

موسوی از تحت پوشش قرار دادن ۴۷ قلم دارو در حوزه بیماری‌های خاص خبر داد.

وی پوشش نسخه الکترونیک را در گذشته بین ۶۰ تا ۶۵ درصد اعلام کرد و افزود: امروز در نسخه الکترونیک مشکل خاصی از نظر پایداری به جز قطعی برق واینترنت نداریم و بالای ۹۰ درصد پوشش نسخه الکترونیک داریم. برای ۱۰ درصد باقیمانده نیز نسخه کاغذی صادر خواهد شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تعداد بیمه شده‌های سه دهک اول را حدود ۱۵ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه اجباری داریم. چهار میلیون نفر بیمه خاص و حمایتی داریم و بقیه بیمه توافقی هستند.

وی افراد تحت پوشش بیمه سلامت را حدود پنج و نیم میلیون نفر اعلام کرد و افزود: تعداد افراد هر اندازه که باشد، تحت پوشش بیمه خدمات سلامت قرار می‌گیرند.

مدیر عامل تامین اجتماعی حجم مطالبات این سازمان از کارفرمایان بخش خصوصی را ۴۰ هزار میلیارد دانست و بر اساس حسابرسی انجام شده در سال ۹۹، میزان مطالبات سازمان از دولت را ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره عدم پذیرش این عدد از سوی دولت، تاکدی کرد: ما تلاش می‌کنیم طی جلسات مشترک به توافق برسیم ضمن آنکه می‌خواهیم مر قانون بین ما اعمال شود.

موسوی با اشاره به اصلاح ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس، اظهار امیدواری کرد: هر چه زودتر این قانون تصویب شود تا سازمان تامین اجتماعی بتواند حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر کارگران در نوبت را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

وی درباره بخشودگی مالیاتی کارگاه‌ها عنوان کرد: ۱۵۰ هزار کارگاه از بخشودگی جرایم تامین اجتماعی استفاده کردند. بالغ بر هزار میلیارد تومان بخشودگی جرایم برای این عزیزان در نظر گرفته شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی همچنین به تقسیط بدهی کارفرمایان اشاره کرد و گفت: تا ۴۵ قسط عملیات تقسیط انجام شده است و برای اقساط بالاتر، در کمیته‌ای در ستاد تصمیم‌گیری می‌شود و بدهی کارفرمایان تا ۶۰ قسط تقسیم می‌شود.

وی درباره انتصاب‌ها گفت: از مجموع ۱۰۲ مدیر ستادی و استانی، ۷۲ مدیر را جایگزین کردیم و ۳۰ مدیر را تثبیت کردیم. با این تغییرات میانگین سنی ۶.۸ سال به سمت جوانگرایی حرکت کرد.

موسوی ادامه داد: اکثر افراد تعویض شده افراد متخصصی بودند که به سن بازنشستگی رسیده بودند. ازمجموع این انتصابات ۹۰ درصد از درون سازمان بوده است.

وی افزود: در حوزه بیمه‌ای حتی یک نفر از بیرون سازمان نیاوردیم. همه مدیران کل استانی ما از درون سازمان بودند. در حوزه درمان در جایی که به دلیل تعارض منافع مجبور شدیم، از نیروهای خارج سازمان استفاده کردیم. از ۲۴ تا ۲۵ تغییر در این حوزه، دو یا سه نفر را از بیرون سازمان آوردیم. ۴۰ درصد انتصابات ما در تامین اجتماعی از عزیزان جانبازان و ایثارگران بوده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: در شرکت‌های تابعه شستا ۱۴۰ تا ۱۵۰ نفر را جایگزین کردیم.

وی سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری را عاملی برای رفع ابهامات در حوزه رفاه و تامین اجتماعی اعلام کرد و افزود: بعد از ابلاغ این سیاست‌ها بر اساس دستور رئیس جمهور به وزیر وقت، دبیرخانه دائمی سیاست‌ها را تشکیل دادیم. ساز و کارهای پیاده سازی سیاست در قالب طرح را آماده شده است و برای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ارسال شد. به وزارتخانه شش ماه فرصت داده شده بود تا برنامه اقدام را آماده کند. بعد این برنامه‌ها در قالب طرح به مجلس ارائه می‌شود و در نهایت ساز و کار علمیاتی شدن این سیاست، در حوزه تامین اجتماعی ابلاغ می‌شود.

موسوی درباره دست‌اندازی‌ها به منابع شستا اعلام کرد: یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شستا را به یک خانواده به قیمت چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان با ۸۰۰ میلیون تومان پیش پرداخت، واگذار کرده بودند.

وی افزود: این واگذاری از سال ۹۴ تا ۹۵ انجام شده بود و تاکنون خریدار به انحای مختلف اقساط خود را پرداخت نکرده بود. بعد از شکل‌گیری دعوای حقوقی، خریدار مدعی شد که نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان بدهکار بانک است و با ضمانت بانک وام هم گرفته است.

موسوی بیان کرد: قیمت این شرکت به روز رسانی شد و خریدار حاضر شد رقم ۶۰ میلیارد تومان پول به ما پرداخت کند. زمانی که من آمدم از دو تا سه جایگاه رسمی به ما نامه زدند که خریدار درآمدی ندارد اما بعد از طریق دوستان نظارتی متوجه شدیم که این شرکت را حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به شخص ثالثی فروخته‌اند که ما جلوی این معامله را گرفتیم.

وی درباره یکی دیگر از تخلفات رخ داده گفت: یک داد و ستد ربوی به میزان ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان و در قالب خرید وسایل ورزشی رخ داده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ برای برخی آرایی که به ضرر سازمان تامین اجتماعی صادر شده خبرداد و افزود: باید از قوه قضائیه بابت همکاری در این زمینه تشکر کنیم. یک استدعایی دارم. باید یک دادگاه ویژه رسیدگی برای تامین اجتماعی و شستا به شکل خاص تعریف شود تا فرصت برای افرادی که اموال مردم را چپاول کردند، فراهم نشود.

وی همچنین به برخی موارد پیگیری نشده در تخلفات رخ داده اشاره کرد و گفت: در یکی از شرکت‌های پتروشیمی مواردی داریم که رقم حقوقی بر جا مانده نزدیک به ۹۱۱ میلیارد تومان است و این تخلف از سال ۲۰۱۱ تاکنون پیگیری نشده است.

وی اضافه کرد: سالیان سال است که نزدیک به ۴۰۰ تا ۳۶۰ ملک به انحای مختلف به قیمت‌های غیر واقعی به افراد غیر واقعی و غیرذیحق واگذار شده است که این مسئله باید تعیین تکلیف شود.

کد خبر: 51742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =