۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 51757

به روزرسانی مهارت برای اشتغال آینده

احسان احمدی – روزنامه‌نگار
به روزرسانی مهارت برای اشتغال آینده

تحولات بازار کسب و کار و اشتغال در جهان در بستر تکنولوژی و نیاز روز زندگی در دنیای امروز، ضرورت بی‌بدیل کسب و به‌روزرسانی مهارت را برای تثبیت اشتغال در حوزه "مشاغل آینده" روشن می‌کند.

نگاهی به تغییر و تحولات حوزه بازار کار در یک دهه اخیر نشان می‌دهد که بخشی از شغل‌ها دیگر ماهیت ضروری برای ادامه حیات ندارند و در واقع بودن و نبودن آنها اثرگذاری لازم در بازار کار را به دلیل عدم استقبال و نبود نیاز ضروری نخواهد داشت و به وضوح این نوع شغل‌ها در معرض نابودی قرار دارند.

اما در مقابل، شاخص‌های زندگی امروز و تحولات جهانی در بستر رشد و توسعه تکنولوژی این واقعیت را نمایان کرده است که بر مبنای نیاز جوامع و اقشار مختلف تامین برخی از کالاها و خدمات نیازمند شکل‌گیری شغل‌های جدید بر بستر مهارت‌های نو و تازه است که در دنیای متحول امروز در حال ظهور هستند.

مولفه‌های شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیت‌های جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارت‌های موردنیاز شغل‌های جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند.

البته تحولات بازار کار صرفاً شامل از بین رفتن برخی کسب و کارها و ظهور یکسری شغل‌های جدید نخواهد بود و در واقع بخش قابل توجهی از مشاغل به علت نیاز بازار کار حفظ می‌شوند اما دستخوش تغییراتی خواهند شد که باز هم ضرورت ادامه حیات کاری افراد در قالب این نوع شغل‌ها در آینده ایجاب می‌کند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌روزرسانی مهارتی در این زمینه را انجام دهند.

البته برای اینکه شاغلان بتوانند همگامی خود را با توسعه و تغییر مشاغل حفظ کنند ابتدا تصمیم‌گیران و سیاستگذاران حوزه مهارت‌آموزی باید زمینه و بستر تغییرات آموزش‌های مهارتی و شکل‌گیری استانداردهای جدید مهارتی را در دستور کار داشته باشند و در این راستا باید تدوین آموزه‌های مهارتی جدید متناسب با تحولات مشاغل درنظر گرفته شود.

پیش‌بینی‌ها در حوزه تحولات جهانی بازار کار اینگونه نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۷۱ میلیون شغل در جهان از بین می‌رود اما بیش از این تعداد نیز ظهور مشاغل جدید را در جهان کسب و کار شاهد خواهیم بود که این مهم بخشی از تحولات بزرگ اشتغال و بازار کار را در جهان آینده نوید می‌دهد.

تجربیات کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه حاکی از این است که با شکل‌گیری انقلاب مهارتی که در این کشورها صورت گرفته است، اگر کشوری سیاستگذاری و هدفگذاری در راستای همگامی در تغییرات جهانی مهارت را جهت ایجاد تناسب با مشاغل آینده را اولویت قرار ندهد امکان رشد و توسعه در حوزه تولید، ارائه خدمات و به‌روزرسانی مهارتی را نخواهد داشت و به عبارتی بازار کار آینده را از دست خواهد داد.

کد خبر: 51757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =