ضرورت تزریق دُزهای سوم و چهارم واکسن کرونا

رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران، شیوع مجدد ویروس کرونا را در کشور ناشی از انتشار زیرسویه‌های امیکرون با عناوین BA.۴ و BA.۵ دانست و با توجه به اینکه بیماری‌زایی این زیرسویه‌ها متوجه بافت ریه می‌شود و رفتاری مانند دلتا از خود نشان می‌دهند، نسبت به انجام واکسیناسیون دُزهای سوم و چهارم تاکید کرد.  

دکتر محمد وجگانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه شیوع مجدد کرونا در دنیا، با توجه به شناسایی سویه‌های جدید امیکرون، قابل پیش‌بینی بود، افزود: باید با رعایت شرایط بهداشتی و گسترش پوشش واکسیناسیون، بتوانیم با حداقل آسیب، این دوره بیماری‌زایی کرونا را پشت‌سر بگذاریم.

وی با اشاره به علت شیوع مجدد سویه‌های امیکرون، اظهار کرد: این مسئله ناشی از موتاسیون یا جهش‌های ویروس و فرار آن از سیستم ایمنی بدن و در عین حال افزایش قدرت پاتوژن یا بیماری‌زایی ویرس است که سبب ایجاد موج‌های جدید شده است.

استاد ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: به هرروی، در روزهای آینده شاهد افزایش ابتلا خواهیم بود؛ اما امیدواریم که این شیوع مجدد سبب بستری شدن یا خدای ناکرده، افزایش مرگ‌ومیر نشود.

وجگانی تصریح کرد:‌ مجموعه سیستم‌های بهداشتی و درمانی در دنیا برای مقابله با این ویروس راهی جز واکسیناسیون، علاوه بر رعایت بهداشت عمومی، ارائه نداده‌اند. در کشور ما بیماری کووید۱۹ در شرایطی شیوع یافت که در محاصره اقتصادی قرار داشته و دسترسی مناسبی به واکسن کرونا به میزان لازم فراهم نبود. اما اکنون الحمدالله کشور در زمینه تولید واکسن موفق عمل کرده و از نظر تنوع واکسن، در شرایط مناسبی قرار داریم و شاهد بودیم که پوشش واکسیناسیون به گونه‌ای مناسب پیش رفت و بسیاری از مردم با تزریق واکسن، در مقابل بیماری ایمن شدند.

وی افزود: در دوره فعلی نیز لازم است تزریق واکسن‌های یادآور به صورت گسترده انجام شود و افرادی که دُزهای دوم و سوم را دریافت‌ کرده‌اند، نسبت به تزریق دُزهای سوم و چهارم اقدام کنند و اگر این هماهنگی در سطح جامعه ایجاد شود، می‌تواند نتایج موثری برای مقابله با بیماری ایجاد کند.

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران با اشاره به تشکیل کمیته واکسیناسیون کرونا در روزهای اخیر، اظهار کرد: در این کمیته نسبت به جلب توجه هموطنان درخصوص مخاطرات پیش‌ روی شیوع کرونا تاکید شد و در عین‌حال برای انجام واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و افراد با سنین بالا تاکید شد. براین اساس مقرر شد هر فردی که مدت شش ماه از آخرین واکسیناسیون او می‌گذرد، نسبت به تزریق واکسن اقدام کند.

وجگانی گفت: این تصمیم بسیار علمی و منطبق بر شرایط فعلی جامعه اتخاذ شده است و اگر هموطنان نسبت به واکسیناسیون اقدام و باقی دُزهای خود را تزریق کنند، امکان ایجاد حفاظت و امنیت افراد بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود که زیرسویه‌های BA.۴ و BA.۵ امیکرون در کشور ما نیز شیوع یافته است، تصریح کرد: لازم است برای مقابله با این بیماری، جوانب احتیاط را بسیار جدی بگیریم؛ به ویژه اینکه تاثیر واکسن‌ها پس از سه ماه در مقابل با سویه‌های امیکرون، کاهش می‌یابد و از این‌رو ضرورت تزریق مجدد واکسن وجود دارد.

متخصص ایمونولوژی، افزود: همچنین توصیه‌های کلی در زمینه رعایت دستورالعمل‌های مقابله با این بیماری که همه از آن آگاه‌ هستند، باید بیشتر رعایت شود و در اماکن و وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و مترو، حتما از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی رعایت شود.

وجگانی اظهار کرد: ویروس امیکرون با سرعت بالایی منتشر می‌شد، اما مرگ‌ومیر و بستری‌های این بیماری بسیار کمتر از سایر سویه‌ها بود؛ اما زیرسویه‌های امیکرون مانند BA.۴ به دلیل اینکه پاتوژن یا بیماری‌زایی آن متوجه بافت ریه می‌شود، نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. صاحب‌نظران نیز بر این عقیده‌اند که زیرسویه BA.۴ رفتاری مانند دلتا از خود نشان می‌دهد.

وی گفت: علائم این بیماری‌ها، همان علائم متداول مانند سرفه، تب، بدن درد و درد عضلانی است و مردم با مشاهده این علائم فورا اقدامات درمانی و قرنطینه‌های لازم را به عمل آورند.

کد خبر: 51765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =