استفاده از منافع نظام شبکه‌ای با تکمیل زنجیره تولید

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زیر مجموعه شستا این امکان را دارد که با تکمیل زنجیره از تولید تا تامین، توزیع و مصرف خود یک هم ‌افزایی داشته باشد و بدون اینکه نیاز به ادغام عمودی و افقی در شرکت زیر مجموعه باشد از منافع نظام شبکه‌ای در تولید استفاده کنیم.

محمد هادی زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش سراسری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که امروز با شعار «شستا، گام دوم، اقتصاد مردمی، ایران قوی» در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، بیان کرد: این روزها در فضای گام دوم انقلاب زندگی می‌کنیم. در گام اول تجربه گران‌سنگی را داشتیم و تجربه گذشته حتما چراغ راه آینده ما خواهد بود.

وی افزود: تاکنون آنچه که توانستیم بدست آوریم، حتما با آنچه می‌خواستیم و مطلوب ما بود، فاصله بسیاری دارد. بنابراین در گام دوم ما همچنان راه طولانی در پیش داریم و باید شتابان برویم.

زاهدی وفا بیان کرد: مولفه‌هایی تحت عنوان رشد اقتصادی، معنویت، اخلاق و مبارزه با فساد، تولید دانش بنیان و اشتغال‌زایی چراغ راه آینده ما خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در سالی زندگی می‌کنیم که مزین به شعار تولید دانش بنیان است. حتما این شعار یک شعار زینتی نیست بلکه یک ضرورت برای اقتصاد ما است.

سرپرست وزارت تعاون تاکید کرد: اگر نتوانیم تولیدات خود را دانش بنیان کنیم، نه تنها بازار رقابت جهانی را از دست می‌دهیم بلکه در بازارهای داخلی هم بازار خود را از دست خواهیم داد.

وی گفت: جهان امروز جهانی نیست که بتوانیم با تعرفه یا ممانعت، انتقال کالا یا ارز و یا سرمایه را متوقف کنیم. بنابراین در یک صحنه اقتصاد جهانی باید بتوانیم رقابت کنیم.

زاهدی وفا عنوان کرد: تنها ابزار ما برای بقا در این صحنه همان دانش بنیان کردن تولید است. یک راهکار اساسی که در مجموعه وزارتخانه و شرکت‌ها باید دنبال کنیم، دانش بنیان کردن تولید است.

وی ادامه داد: باید بتوانیم به سرعت فاصله سطح فن‌آوری و تولیدات خود را با سطح مرز دانش جهانی کوتاه کنیم. اگر این مهم محقق شد، حتما می‌توانیم بازارهای داخلی و جهانی خود را حفظ کنیم.

سرپرست وزارت تعاون بیان کرد: باید یک رشد اقتصادی بایسته‌ای داشته باشیم. مستحضر هستید که در دهه‌های گذشته رشد سرمایه‌گذاری چندانی نداشتیم. نرخ بیکاری ما چندان قابل قبول نبوده و متاسفانه نرخ تورم ما هم دو رقمی و بالای ۲۰ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: اگر تمام این مشکلات را با یک سیاست واحد حل کنیم، تنها راه آن رشد تولید کشور خواهد بود و این منوط به دانش بنیان کردن فعالیت‌ها و استفاده از دانش در علم اقتصاد خواهد بود.

زاهدی وفا عنوان کرد: یکی از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های تامین اجتماعی، خصلت مردمی بودن اقدامات ما است.

وی اضافه کرد: مستحضر هستید که جمع کثیری از مردم و اقشار شریف ما، ذینفعان سازمان تامین اجتماعی هستند. مردمی بودن فعالیت‌ها، سبب می‌شود که اولا به اجرای مسایل بیشتر توجه کنیم و ثانیا رعایت منافع ذینفعان را داشته باشیم.

سرپرست وزارت تعاون گفت: حتما باید به موازین شرعی در سیاستگزاری و برنامه‌ریزی خود توجه داشته باشیم. باید صلاح و صرفه ذینفعان و سرمایه‌داران را لحاظ کنیم. بعد مردمی فعالیت‌ها، این امکان را به ما می‌دهد که این اهداف را محقق کنیم.

وی اضافه کرد: از یک سو تکالیف اقتصادی داریم که بر اساس آن حتما باید شرکت‌های زیرمجموعه ما بتوانند با موازین و اصول اقتصادی و حاکمیتی شرکتی اداره شوند و از سوی دیگر تکالیف اجتماعی به عهده داریم که باید آنها را محقق کنیم. بنابراین ناگزیریم در یک فضای دو بعدی اقتصادی و اجتماعی فکر کرده و عمل کنیم.

زاهدی وفا بیان کرد: برای رشد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی باید تا پایان سال یک هدف‌گذاری مشخصی داشته باشیم. حتما باید تصویری داشته باشیم و بدانیم رشد ماهانه مجموعه شرکت‌های زیر مجموعه چقدر خواهد بود.

وی گفت: در برخی شرکت‌هایی که در ماه گذشته آمار گرفتم، با رشد ۲۰ درصدی فروش محصولات مواجه بوده‌اند ولی آیا این آمار برای همه شرکت‌ها یکسان خواهد بود یا اینکه این نرخ برای شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی متفاوت خواهد بود.

سرپرست وزارت تعاون گفت: بحث دیگر هم‌افزایی است که در مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری امکانش وجود دارد. یکی از مدل‌های موفق اقتصادی، تشکیل نظام شبکه‌ای در تولید، توزیع و نهایتا مصرف خواهد بود.

وی اضافه کرد: زیر مجموعه شستا این امکان را دارد که با تکمیل زنجیره از تولید تا تامین، توزیع و مصرف خود یک هم ‌فزایی داشته باشد و بدون اینکه نیاز به ادغام عمودی و افقی در شرکت زیر مجموعه باشد از منافع نظام شبکه‌ای در تولید استفاده کنیم.

زاهدی وفا بیان کرد: سرمایه‌های در اختیار ما یک خصلت بین نسلی دارد و متعلق به یک نسل نیست. حتما باید بتوانیم این سرمایه‌ها را به یک سرمایه مولد پایدار تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از اموال ما در شرکت‌ها، مولد نیست به همین دلیل شاید برخی شرکت‌ها با تمام ظرفیت نتوانند عمل کند.

سرپرست وزارت تعاون عنوان کرد: با توجه به رویکرد بین نسلی، مولد سازی دارایی‌ها و تبدیل آن به سرمایه پایدار از اصولی است که در حاکمیت شرکتی ما باید مد نظر باشد.

کد خبر: 51788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =