ضرورت استفاده از عینک آفتابی برای همه سنین

یک متخصص اپتومتری ضمن تشریح ویژگی‌های مناسب عدسی عینک‌های محافظ چشم در برابر نور خورشید، استفاده از عینک آفتابی را برای دو گروه سنی کودکان و افراد مسن نیز بسیار مهم دانست؛ زیرا آن‌ها در مقابل اشعه‌های مضر خورشید آسیب‌پذیرتر هستند؛ اما متاسفانه کمتر توجهی به این مسئله می‌شود.

دکتر محمدرضا زرین در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با تاکید براینکه همه افراد در سنین مختلف باید از عینک‌های محافظ یا عینک‌های آفتابی استفاده کنند، افزود: دو گروه سنی در مقابل اشعه خورشید، بسیار آسیب‌پذیرتر هستند؛ ‌ یکی اطفال و دیگری افراد مسن. اما متاسفانه استفاده از عینک برای این دو گروه سنی کمتر رایج است و برای مثال تصور می‌شود یک کودک سه ساله، نیازی به عینک آفتابی ندارد؛ حال اینکه کودکان در مقابل اشعه‌های مضر محیط و نور خورشید، بسیار آسیب‌پذیر هستند.

وی با بیان اینکه یکی از موارد مهم در بهداشت چشم، حفاظت اپتیکی (نور) است، اظهار کرد: این حفاظت با استفاده از محافظ چشم که به عینک آفتابی معروف است، انجام می‌شود. عینک‌ها مانع از ورود اشعه‌های مزاحم و مضر محیط و نیز پرتوهای نور خورشید مانند پرتوهای یو. وی، ماورای بنفش، مادون قرمز و اشعه‌های پولاریزه به داخل چشم می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران گفت: نور مرئی یا نور خورشید، حجم عظیمی از پرتوهای نورانی است که وارد چشم می‌شود؛ اما این میزان اشعه برای بینایی ضرورتی ندارد و می‌توان گفت، اگر ۸۵ درصد این پرتوها یا نورها را حذف کنیم، با ۱۵ درصد نور، بینایی کاملی خواهیم داشت.

زرین تصریح کرد: عدسی‌های محافظ یا عینک‌های آفتابی، مانع از ورود این نورها به چشم شده و به میزان لازم نورها را عبور می‌دهند. در غیر این صورت، ورود حجم زیادی از پرتوهای نورانی به چشم، ممکن است منجر به فشارهای عصبی و سردرد شود و منشا برخی از سردردهای بی‌دلیل می‌تواند ناشی از همین ورود پرتوهای نورانی به چشم باشد.

همه سنین باید عینک بزنند

وی با تاکید براینکه همه افراد در سنین مختلف باید از عینک‌های محافظ یا عینک‌های آفتابی استفاده کنند، ادامه داد: دو گروه سنی در مقابل اشعه خورشید، بسیار آسیب‌پذیرتر هستند؛ ‌ یکی اطفال و دیگری افراد مسن. اما متاسفانه استفاده از عینک برای این دو گروه سنی کمتر رایج است و برای مثال تصور می‌شود یک کودک سه ساله، نیازی به عینک آفتابی ندارد؛ حال اینکه کودکان در مقابل اشعه‌های مضر محیط و نور خورشید، بسیار آسیب‌پذیر هستند.

متخصص بینایی سنجی (اپتومتری) افزود: نکته بعدی درخصوص استفاده از عینک‌های آفتابی، باور غلط برای استفاده از عینک‌ها است؛ با توجه به اینکه نام «آفتاب» بر عینک‌های محافظ چشم، اطلاق شده، تصور می‌شود که حتما باید در روزهای آفتابی به چشم زده شود، حال اینکه اشعه‌های مضر خورشید مانند ماورای بنفش در روزهای ابری و در محیط‌های سربسته حجم بیشتری دارد و می‌تواند به همان میزان نیز خطرآفرین باشد.

۲ کارایی عینک

زرین با بیان اینکه عینک‌های آفتابی برای محافظت از چشم، دو کارایی دارد، اظهار کرد: یکی اینکه نور محیط را کاهش می‌دهد و دوم اشعه‌های مضر را می‌گیرد. بنابراین، تاریک کردن، یک وجه از ساختمان عدسی عینک آفتابی را تشکیل می‌دهد و مانع ورود اشعه مضر شدن نیز، وجه دیگر آن را شامل می‌شود؛ اما متاسفانه در بسیاری از موارد عینک‌های آفتابی به قیمت‌های ارزان به ویژه در فضاهای مجازی به فروش گذاشته می‌شود که نمی‌تواند با ویژگی عینک‌های واقعی همخوانی داشته باشد.

وی گفت: اتفاقی که می‌افتد این است که با زدن این عینک‌ها، سطح تاریک کنندگی آن عمل کرده و در نتیجه مردمک چشم برای همخوانی با این تاریکی باز می‌شود؛ اما به دلیل نامرغوب بودن، جلوی ورود اشعه مضر خورشید گرفته نمی‌شود و در نتیجه، آسیب بسیار بیشتری بر چشم وارد می‌شود.

متخصص بینایی سنجی تصریح کرد: بسیاری از افراد در خرید عینک به این ویژگی که اطراف را تاریک و در سایه نشان دهد، اکتفا می‌کنند و به اصل کارایی که پیشگیری از ورود اشعه‌های مضر است، توجه نمی‌کنند.

زرین یکی دیگر از ویژگی‌های عینک آفتابی را داشتن شیشه‌های پولاریزه عنوان کرد و ادامه داد: این ویژگی افزون بر سایر کارایی‌های عینک بوده و به عنوان یک آپشن درنظر گرفته می‌شود. در این عینک‌ها، عدسی می‌تواند جلوی اشعه‌های پولاریزه خورشید را بگیرد. این اشعه از بازتاب نور خورشید بر محیط‌های منعکس کننده مانند برف یا آب به وجود آمده و جذب بافت‌های چشم می‌شود که بسیار آسیب‌رسان است.

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت، عینک‌های آفتابی علاوه بر دارا بودن ویژگی تاریک کنندگی، باید از ویژگی جذب اشعه مادون قرمز، ماورای بنفش و پولاریزه برخوردار باشند.

متخصص بینایی سنجی اظهار کرد: پوشش یو. وی عینک‌های آفتابی که هنگام فروش تست می‌شود، تنها یکی از ویژگی این عینک‌ها را تشکیل می‌دهد که با درصد مناسب می‌تواند مانع جذب اشعه ماورای بنفش شود، اما مشکل اصلی در جذب مادون قرمز و اشعه‌های پولاریزه است که هر عدسی از این کارایی برخوردار نیست.

کد خبر: 51792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =