بیمارستان تربت‌حیدریه؛ پذیرای مسافران مشهد مقدس

رییس بیمارستان تامین‌اجتماعی رازی تربت حیدریه (خراسان رضوی)، با توجه به واقع شدن این مرکز درمانی در حاشیه جاده‌ای، خدمات این بیمارستان را با اقبال توجه از سوی مسافران عازم به مشهد مقدس مواجه دانست و اعلام کرد که سالانه ۶۰۰ هزار نفر از خدمات سرپایی این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

دکتر محمد عجم در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به خدمات این مرکز درمانی، افزود: این بیمارستان از بخش‌های جراحی، داخلی، اطفال و نوزادان، بخش اورژانس، اتاق عمل و NICU تشکیل شده است و در بخش جراحی، اعمال جراحی عمومی، ارولوژی، ارتوپدی، چشم و سایر اعمال جراحی برای بیمه‌شدگان ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به محل واقع شدن بیمارستان که در حاشیه جاده «سنتو» قرار دارد، بیشترین پذیرش بیماران از شهرستان‌های کاشمر، خواف، گناباد، بردسکن و خلیل‌آباد انجام می‌شود و علاوه بر مردم استان، بیماران سایر استان‌ها از جمله خراسان جنوبی و مسافران عازم به مشهد مقدس، از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

رییس بیمارستان رازی تربت حیدریه گفت: از این‌رو این مرکز درمانی همواره با حجم بالایی از مراجعه‌ کننده‌ها مواجه است؛ به گونه‌ای که سالانه حدود ۶۰۰ هزار نفر در بخش سرپایی و حدود ۱۲ هزار نفر در بخش‌های بستری و بستری موقت این مرکز درمانی پذیرش می‌شوند.

عجم تصریح کرد: این میزان استقبال از خدمات بیمارستان، تنها ناشی از مجاورت جغرافیایی یا تردد در مسیر بیمارستان نیست، بلکه کیفیت خدمات و هتلینگ مناسب بیمارستان نیز در افزایش این استقبال نقش دارد.

وی با بیان اینکه این مرکز درمانی در شیوع کرونا نیز جزو مراکز فعال در پذیرش و درمان بیماران کووید۱۹ بود، ادامه داد: بسیاری از بیماران کرونا از خدمات سرپایی، CT اسکن، آزمایشگاه و درمان‌های بستری موقت بهره‌مند شدند و بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ نفر نیز از خدمات بستری این مرکز استفاده کردند.  

رییس بیمارستان رازی تربت حیدریه افزود: برای خدمت‌رسانی مناسب به بیماران کرونا، بیمارستان به ویژه در ایام پیک بیماری، اعمال جراح الکتیو خود را کنسل کرده و حدود ۹۰ درصد ویزیت پزشکان اختصاص به بیماران کووید۱۹ داشت.

عجم با اشاره به کمبود نیروی متخصص در این مرکز درمانی به عنوان مهمترین چالش مرکز، اظهار کرد: به دلیل عدم سهمیه نیروی ضریب «کا» درحال حاضر بیمارستان اقدام به جذب پزشک در چندین رشته درمانی از جمله قلب، اورولوژی، بیهوشی، جراحی و داخلی کرده است؛ اما در رشته‌های جراحی اعصاب، داخلی اعصاب، داخلی، قلب، گوش‌وحلق‌وبینی و چشم همچنان با کمبود مواجه هستیم.

وی وضعیت تجهیزات و امکانات پزشکی این مرکز درمانی را مناسب توصیف کرد و گفت: اما با توجه به ظهور فناوری‌های جدید در حوزه درمان که تحولی در این حوزه ایجاد کرده است، نیاز به تهیه برخی تجهیزات جدید مانند ویدئو اندوسکوپ، دستگاه سونوگرافی جدید، دستگاه OPG، دستگاه گرافی دندان و هیستروسکوپ وجود دارد؛ به ویژه اینکه بسیاری از دستگاه‌های قدیم، عمر طولانی داشته و نیاز به جایگزینی دارد.

رییس بیمارستان رازی تربت حیدریه درخصوص وضعیت دسترسی به داروهای مورد نیاز بیماران، تصریح کرد: دسترسی به داروهای تحت پوشش سازمان، میسر است؛ اما برخی از اقلام مانند سرم‌های ۳/۱ و ۳/۲، سرم مانیتول و آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی به سختی فراهم می‌شود که در نتیجه آن داروها سهمیه‌بندی شده و توزیع آن نیز هدفمند شده است.

عجم با بیان اینکه طرح ارتقای هتلینگ بیمارستانی برای ۷۰ درصد بخش‌های این مرکز به اجرا درآمده است، ادامه داد: درحال حاضر در بخش اطفال ۹۰ درصد طرح عملیاتی شده است و ارتقای یک بخش دیگر، محوطه‌سازی و زیباسازی فضاهای راهروها نیز در دست پی‌گیری قرار دارد. همچنین این مرکز در زمینه استانداردهای اعتباربخشی، حائز رتبه درجه یک شده و در تلاشیم تا این رتبه ارتقا یابد.

وی با اشاره به افزایش روزافزون مراجعه به این مرکز درمانی، یکی از مسائل پیش روی مرکز را کمبود فضای فیزیکی برشمرد و افزود: درحال حاضر فضای درمانگاه سرپایی پاسخگوی میزان مراجعه کننده‌ها نیست و اتاق‌های درمانگاه نیز کوچک بوده و بدون تهویه مناسب است. همچنین ضرورت بهسازی فضاهایی مانند آزمایشگاه، اتاق عمل، اورژانس و بخش‌های ویژه وجود دارد که برنامه بعدی مرکز را شامل می‌شود.

رییس بیمارستان رازی تربت حیدریه اظهار کرد: علاوه بر کمبود نیروهای متخصص، در حوزه خدماتی و پیشتیبانی نیز این کمبود وجود دارد و با توجه به نامتناسب بودن حکم حقوقی همکاران در مقایسه با دانشگاه، امکان جذب نیروهای درمانی را در بخش‌های پرستاری، مامایی و آزمایشگاه با مشکل مواجه کرده است. این درحالی است که طولانی شدن فرآیند گزینش نیروی انسانی به ویژه جهت جذب پزشکان، حداقل یک تا دو ماه به طول می‌انجامد و در این مدت، پزشکان به سایر مراکز مراجعه می‌کنند.

عجم گفت: از سوی دیگر، فرآیند برون‌سپاری خدمات پشتیبانی در این مرکز تحقق نیافته است؛ درحالی که یکی از اقدامات چابک کردن سازمان، صرفه‌جویی اقتصادی و ارتقای نیروی انسانی، افزایش انگیزه برون‌سپاری به ویژه در حوزه خدمات غیر اصلی از جمله آشپزخانه، لنژری، نقلیه، فضای سبز، خدمات و ... است و می‌توان از نیروهای آزاده شده از این واحدها در ردیف‌های خالی استفاده کرد.

کد خبر: 51804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =